Lek koelvloeistof/water

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Svalk » 20 Jul 2023, 19:14

Amersfow schreef:Heb al bij 2 motoren de lekkage opgelost door alle slangen klemmen nog eens goed vast te zetten (waarvan 1 motor een nieuwe, ik wist niet dat je dat moest doen na 50 uur).


Dat is wel zo'n beetje de meest voorkomende oorzaak idd. eigenlijk moet je gewoon iedere klemband ieder jaar even controleren en dubbele klembanden op aansluitingen die onder de waterlijn naar buiten gaan of naar binnen komen .
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor kajoe » 21 Jul 2023, 09:30

het anti vries gebeuren hebben we van genoten .
wij moesten eens in antwerpen laden voor de basf manheim ,toen we ons melden kregen we te horen dat wij als bemanning onze intrek moesten nemen in een gebouwtje wat daar stond ,tijdens het laden mochten wij niet an boord zijn de belading werd gedaan door mensen in witte pkjes met helmen en gezichts maskers chemicalien zeer gevaarlijk zijden ze .
dit laden zou een uurtje of wat duren dus toen we klaar waren enmochten we vertrekken op naar ludwichs haven .
daar aangekomen en gemeeld gingen 2 man met emmers mee aan boord ,tja zijden ze maak de trunkdeksels maar open ,,he gevaarlijk ,zij lachen nou open dus en haalden wat uit de lading stken hun vingers er in en proefden het ah prima aankoppelen maar ,tja wat bleek het was pure chlicol dus gewoon antievries ,,er werd daar een bepaalde stof uit gehaald voor het maken van kousen die vrouwen droegen de rest werd voor altivries gebruikt en je kon het bij wijze drinken en zij vertelde ook dat het na een bepaalde rafinage gebruikt kon worden als zoet stof
dus wat die maffe belgen bezielde snap ik tot op heden nog niet en het gebeurde in 1976 .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Svalk » 21 Jul 2023, 10:07

MEG ( Mono Ethyleen Glycol ) is idd zeer gevaarlijk en zeer brandbaar hahahaha. Zusjes hiervan zijn Di-ethelyleen Glycol en Tri-etheleen glycol. Ik dacht dat de DEG in Oostenrijk de wijn wat meer de smaak van wijn verbeterde. Wat wel het geval is dat deze drie zusjes zeer slecht zijn voor het milieu. Het breekt heel erg moeilijk af in het water. Dus wat denk je als al die jachies in het voorjaar voor het eerst de motor starten wat er gebeurd ? Of het toilet voor de 1e keer gebruiken ?

Maar je noemt nu wel een bedrijf op he. Als je al verkeerd knipoogt dan ben je al onveilig bezig . :mrgreen:
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Amersfow » 21 Jul 2023, 10:50

Had ooit de bilge vloeren helemaal schoon en wit. Dan kun je onregelmatigheden heel snel zien en localizeren. Helaas heb/maak ik er geen tijd meer voor met 5 boten. Heb inmiddels wel geleerd hoe bijna zonder knoeien olie te vervangen. Oliefilter lukt bijna nooit. Wie monteert dat ding nu verticaal knel tegen het blok. Geen bakje kan dat opvangen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Svalk » 21 Jul 2023, 10:54

Verticaal, maar met de opening naar boven toch zeker ? :lol: Gewoon een gaatje prikken aan de onderzijde en lekker leeg laten lopen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Beemer » 21 Jul 2023, 15:35

Amersfow schreef: …….. zonder knoeien olie te vervangen. Oliefilter lukt bijna nooit. Wie monteert dat ding nu verticaal knel tegen het blok. Geen bakje kan dat opvangen.

Tip: schroef het filter een halve slag los, trek dan vanaf de onderzijde van het te vervangen filter een plastic (brood-, pedaalemmer of i.d) zakje omhoog en dan pas oliefilter geheel losschroeven/verwijderen.
Ook bij horizontaal geplaatste oliefilters kun je op deze manier dan nog de meeste olie wel opvangen.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Amersfow » 21 Jul 2023, 16:02

Ha een plastic zakje! Goeie tip! Het is altijd een geknoei, temeer de motor heet is om de olie dunner te maken. Ik ga dit volgende keer proberen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Kwokko » 22 Jul 2023, 16:25

Svalk schreef:MEG ( Mono Ethyleen Glycol ) is idd zeer gevaarlijk en zeer brandbaar hahahaha.Zusjes hiervan zijn Di-ethelyleen Glycol en Tri-etheleen glycol.

Sinds wanneer is dat zo? Vlampunt is 110 graden ,dat van diesel is 53
Deze glycolen vallen niet ADR normen qua kemlercodes.
De term zeer gevaarlijk kun je dus wel schrappen.
Heb dat spul veel gereden van Stade naar Delfzijl ,en van Vopak-Eurotank naar Meppen
Ik denk dat jij je vergist met MEK , dat is wel zeer brandbaar, en ruikt ook zoetig.
Ik dacht dat de DEG in Oostenrijk de wijn wat meer de smaak van wijn verbeterde.

Ze hadden er beter PEG in kunnen doen,had hetzelfde effect gehad ,en is niet giftig.
En het laxeert ook nog eens goed. :lol:
Wat wel het geval is dat deze drie zusjes zeer slecht zijn voor het milieu. Het breekt heel erg moeilijk af in het water. Dus wat denk je als al die jachies in het voorjaar voor het eerst de motor starten wat er gebeurd ? Of het toilet voor de 1e keer gebruiken ?

Het probleem daarvan is , het wordt op veel plaatsen goedkoop aangeboden, zoals bij bouwmarkten.
Daar komt bij , dat de etikettering nou ook niet bepaald goed is ,wat er op de cans staat.
Een kruis zegt de meesten al niks, een hoofd met een stuk romp daaronder ,dat van binnenuit op wordt gevreten ,ook niks.
Er had op die verpakkingen een etiket moeten zitten , met het dode boompje en dat visje dat op de rug ligt ,die hoort erop.
Met een stukje tekst erop.
Maar de beleidsmakers vinden dat niet opportuun genoeg.
Ze vinden het belangrijker op pakjes sigaretten en shag vol te zetten met doodskoppen en verrotte longen.
Want dat maakt pas indruk ( nee, ik rook niet) .
Maar je noemt nu wel een bedrijf op he. Als je al verkeerd knipoogt dan ben je al onveilig bezig .

Ligt zoiets niet een beetje aan jezelf?
Het ligt vaak niet aan de operators, maar wel aan zijn meerdere.
Als iedereen zich aan de geboden van een bedrijf houd , is er niets aan de hand.
Je bent er zelden een hele dag toch?
Als je weer buiten de poort staat hoef je niet langer te ergeren aan de regels van het bedrijf.
Laatst gewijzigd door Kwokko op 22 Jul 2023, 17:07, in totaal 2 keer gewijzigd.
Kwokko
 

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor kajoe » 22 Jul 2023, 16:57

voorheen en tja alweer vroeger was er veel antivries in de handel op spiritus basis en ja dat was brand baar nu ook wat wij als antivries vervooeden was onbrandbaar en volkomen veilig .
wwet je wij vervoerde ook meet een anderschip pure soja olie zo vanaf de rafinaderij zoals bij weisenau bij mains in die troep zat nog heel wat benzol waarmee ze de olie uit de nootjes haalde ,dus oppassen was het brand gevaar als je met open trunkdeksels werkte ,,tja eetbare olie dat stukken elendiger was dan dat glycol .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Svalk » 23 Jul 2023, 11:04

@KWOKKO, ik vergis me niet met MEK hoor en probeer de volgende keer wat beter te lezen. Ik schrijf niet voor niets "hahahahahaha"achter de tekst dat MEG zeer gevaarlijk zou zijn. MEG is zeker geen lieverdje want je moet het niet inademen of binnen krijgen, dus helemaal ongevaarlijk is het niet en zeker niet voor het milieu. Ik heb ruim 40 jaar in de chemische industrie gewerkt bij een half zusje van BASF. Je laatste alinea moet ik wel een beetje om glimlachen, als er een groep die probeert de regels op te rekken in hun voordeel dan zijn het wel chauffeurs. Maar ik moet toegeven, er zaten zeker ook serieuze chauffeurs bij hoor.

Hier wat regels uit het veiligheidsinformatieblad.

Eerstehulpmaatregelen
4.1. Beschrijving van de eerstehulpmaatregelen
Inademing Breng de getroffen persoon direct in de frisse lucht. Raadpleeg een arts als klachten
aanhouden.
Inslikken Breng getroffen persoon in de frisse lucht en houdt deze warm en rustig in een positie
gemakkelijk voor ademhaling. Mond goed spoelen met water. Geef volop water te drinken.
NIET laten braken. Onmiddellijk medische hulp inschakelen.
Huidcontact Besmette kleding onmiddellijk verwijderen en de huid wassen met water en zeep. Raadpleeg
een arts als klachten aanhouden.
Oogcontact Onmiddellijk spoelen met veel water. Verwijder eventuele contactlenzen en trek oogleden ver
uit elkaar. Doorgaan met spoelen gedurende tenminste 15 minuten. Raadpleeg een arts als
klachten aanhouden
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten