Yanmar 1gm10 ontluchten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Robby68 » 17 Jul 2023, 16:25

Heb nu idd losse jerrycan geprobeerd, nieuwe slangen zo kort mogelijk, zelfde probleem,
Heb opvoerpomp besteld, komt van de week binnen, ik hoop voor zaterdag, dan kan ik dit plaatsen en zien of het verbetering geeft
Robby68
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Jul 2023, 19:10
ligplaats: Herkingen
info:

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Svalk » 17 Jul 2023, 17:52

Heb je de jerrycan boven de motor staan, liefst zo hoog mogelijk dan zou je de meeste positieve statische druk moeten hebben.


Als dit het geval is dan het dieseltoevoer slangetje zo kost als mogelijk voor het opvoerpompje aansluiten en kijken wat er dan gebeurd. Maar nogmaals, zo hoog als mogelijk boven de motor.

Vraagje: laat je de motor draaien ? Na het ontluchten van het toevoer slangetje motor af houden. Anders krijg je alsnog onderdruk omdat de opvoerpomp er aan staat te lurken.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Jollenbaas » 21 Jul 2023, 08:28

Het opvoerpompje vervangen is na 15 jaar niet overbodig.
Jollenbaas
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 Jul 2023, 10:51
ligplaats: Nederland
info:

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Robby68 » 23 Aug 2023, 08:58

Ondertussen ff op vakantie geweest, opvoerpomp vervangen, leek iets beter te gaan maar nog niet goed
ik heb nu het groffilter/waterafscheider er tussenuit gehaald wat ik recent geplaatst heb, en nog maals getest met jerrycan, en verrek probleem blijkt dus toch uit de dieseltank te komen..
ik vaar nu een 10dagen probleemloos op een jerrycan diesel, waarom het groffilter ook problemen geeft, weet ik ff niet, maar zorg voor later.. eerst ff terug naar af..

dieseltank, ik kon er wel diesel uit pompen maar te weinig, er zit een verstopping in de aanzuigbuis van mijn tank zelf
ik heb geprobeerd met een ballonpompje om de verstopping door te blazen.. maar ik heb hiermee het probleem alleen maar verergerd, ik kan nu helemaal geen diesel meer aanzuigen

de recent vervangen diesel er weer uitgepomt en zo geprobeerd leiding door te blazen is ook niet gelukt, oude recent vervangen diesel in mijn auto gegooit en nieuwe diesel in mijn tank gegooit met startron toevoeging en paar dagen laten staan, helaas ook geen verbetering?

getracht om mijn tank te demonteren, maar dan moet ik mijn halve boot slopen??
is er iemand die nog een idee heeft om mijn leiding open te krijgen? het betreft dus alleen maar het stukje leiding van de tankuitvoer naar de bodem van mijn tank...
Robby68
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Jul 2023, 19:10
ligplaats: Herkingen
info:

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Biertje1985 » 23 Aug 2023, 09:53

Ik heb al 2x iemand met een Yanmar van dit probleem af geholpen, 2 maal was dit het ontluchtingsboutje van het brandstof fijnfiltertje wat lek was.
Dit schroefje moet je voorzichtig vastzetten, want die draad is erg zwak, volgens mij aluminium of zelfs kunststof. In ieder geval een nieuw ringetje er onder.

Geen idee of dit het euvel verhelpt, maar het is het checken waard.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Wolf1 » 24 Aug 2023, 10:50

Robby68 schreef:Opvoerpomp vervangen, leek iets beter te gaan maar nog niet goed
ik heb nu het groffilter/waterafscheider er tussenuit gehaald wat ik recent geplaatst heb, en nog maals getest met jerrycan, en verrek probleem blijkt dus toch uit de dieseltank te komen..
getracht om mijn tank te demonteren, maar dan moet ik mijn halve boot slopen??
is er iemand die nog een idee heeft om mijn leiding open te krijgen? het betreft dus alleen maar het stukje leiding van de tankuitvoer naar de bodem van mijn tank...

Snap weinig van je verhaal, Die opvoerpomp was dus een verkeerde diagnose ? Waarom kan je die leidingen niet gewoon demonteren en doorblazen ?
Stuur eens een foto van die tank !
Gr. Wollf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Solita74 » 24 Aug 2023, 12:30

Bij mij was het ,het wateraftapboutje ( 3x woordwaarde) van het water afscheider filter het O ringetje dat mee draaide en stuk ging en toen vacuüm ging zuigen terwijl de motor draaide zag in het glas luchtbelletjes naar boven gaan.
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Wolf1 » 24 Aug 2023, 14:16

Solita74 schreef:Bij mij was het ,het wateraftapboutje ( 3x woordwaarde) van het water afscheider filter het O ringetje dat mee draaide en stuk ging

Daarvoor zijn "Helicoil's" bedacht !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Robby68 » 29 Aug 2023, 08:12

Wolf1 schreef:Die opvoerpomp was dus een verkeerde diagnose ? Waarom kan je die leidingen niet gewoon demonteren en doorblazen ?
Stuur eens een foto van die tank !
Gr. Wollf1[/size][/i][/color]



Leidingen zijn vervangen en dus nieuw, en hoef ik dus niet door te blazen, verstopping blijkt te zitten in de aanzuigleiding in de tank zelf.
er kwam nog wel diesel door, maar bij te veel toeren kon er dus niet genoeg diesel aangezogen worden, hierdoor leek het erop of de opvoerpomp de oorzaak was, na vervangen opvoerpomp ging het wel beter en bleef de motor wel lopen alleen boven de zeg ca 2000toeren ging het fout

vervangen opvoerpomp was dus geen overbodige luxe, maar misschien niet nodig geweest als mijn tank in orde was

ik heb geprobeerd de leiding 2 kanten op door te blazen door de tank leeg te pompen en met een pomp lucht door de leiding te pompen, maar gevolg is juist dat ik de verstopping hardnekkiger heb gemaakt, nu kan ik helemaal niets meer door de leiding pompen...

ik vaar nu al paar weken op een jerrycan en dit gaat goed.. ( heb wel het nieuw geplaatste groffilter verwijderd, dit wil ik er uiteraard wel weer tussen hebben )
mijn tank krijg ik niet gedemonteerd zonder de slangen van de kuiplozers los te nemen, maar ik heb daar geen afsluiters op zitten, dus dan zinkt gelijk mijn boot naar de bodem..

ik heb nu startron brandstoftank reiniger gekocht en binnen gekregen, en denk dat ik dit in een hoge concentratie in mijn diesel gooi en direct in mijn brandstofleiding in de hoop dat dit wat oplost anders weet ik ff niet hoe ik de verstopping opgelost krijg zonder toch de tank te vervangen,
als ik op de boot ben kan ik wel een foto maken...

ik had achteraf beter eerder die startron in mijn tank moeten gooien voordat ik mijn leidingen ging proberen door te blazen, maar ja dat ik achteraf praten...
Robby68
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Jul 2023, 19:10
ligplaats: Herkingen
info:

Re: Yanmar 1gm10 ontluchten

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2023, 10:22

Robby68 schreef:vervangen opvoerpomp was dus geen overbodige luxe, maar misschien niet nodig geweest als mijn tank in orde was.
Als ik op de boot ben kan ik wel een foto maken...

Dat wachten we dan maar af !
Een opvoerpomp is goed, of kapot, maar niet een beetje beter !
Gr, Wollf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten