Is die electrisch?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Is die electrisch?

Berichtdoor Amersfow » 01 Jul 2023, 11:04

Mooi compliment gehad, iemand vroeg of mijn boot electrisch voer ;-) Heb een nieuwe Vetus M4.45; https://photos.app.goo.gl/N9szp6yKeQXayXh18
En er is alles aan gedaan het geluid te isoleren, van die dikke isolatie met lood oid erin. Hij is echt razend stil.
Het kan dus wel.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Is die electrisch?

Berichtdoor jkb » 01 Jul 2023, 17:38

Staat die ook in de boot?
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Is die electrisch?

Berichtdoor Davidos » 07 Jul 2023, 19:44

jkb schreef:Staat die ook in de boot?


:lol:

Mooi compliment inderdaad.

Ik heb dezelfde Mitsubishi basis motor maar dan door een ander merk gemariniseerd (Sole). Ook wel het een en ander gedaan aan isolatie en trillingsdemping, in de tijd dat er nog een mega luide en rammelende OM621 in stond (met droge uitlaat met misthoorn ambities).

Met de nieuwe motor: vooral als je ergens voorbij vaart horen ze pas het typische rochel-splash van de watergekoelde uitlaat..... daarvoor hoor je wat water kabbelen. Alleen als we wat vlotter gaan is het wel hoorbaar dat het een diesel is (al van de voorkant af bedoel ik).

Groot verschil ook; met de OM621 bleef de tafel in de kuip altijd leeg en met de nieuwe motor blijft alles wel staan, op tafel.

Veel plezier gewenst met de nieuwe motor!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Is die electrisch?

Berichtdoor Kwokko » 08 Jul 2023, 11:19

Davidos schreef:Groot verschil ook; met de OM621 bleef de tafel in de kuip altijd leeg en met de nieuwe motor blijft alles wel staan, op tafel.

Dat heeft feitelijk niets met je motor te maken,maar alles met de uitlijning van de motor , en de motorsteunrubbers.
Van een motor wordt verwacht dat deze 50 jaar op dezelfde rubbers staat ,en van dezelfde oude aandrijving gebruikt maakt.
Men vergeet gewoon dat rubber na verloop van tijd hard wordt ,en geen flexibiliteit meer heeft ,zodat je een a.h.w. een starre verbinding krijgt met je casco,met als gevolg ,resonantie in je boot.
Bij een hermotorisatie plaatst men altijd verse motorsteunrubbers.
En dan is het logisch dat alles weer trillingsvrij is.
Maar ook een oude(re) motor heeft ook wel eens verse motorsteunrubbers nodig ,en een heruitlijning.
Je loopt ten slotte ook niet 50 jaar op dezelfde schoenen toch :?:
Waarom moet die motor dan wel zijn leven lang op dezelfde steunen blijven staan :?:
Kwokko
 

Re: Is die electrisch?

Berichtdoor Davidos » 08 Jul 2023, 14:14

Ja maar dan ga je er vanuit dat ik geen onderhoud deed aan die Mercedes. Niets is minder waar!

-Nieuwe motorsteunen met het juiste Shore getalletje voor de toepassing (advies ingewonnnen, niet zelf lopen prutsen).
-Vliegwielverzwaring toegevoegd voor betere loop.
-Bullflex koppeling ipv vrij starre koppeling.
-Nieuwe injectoren, branderplaatjes, klepsteelrubbers, pakkingen voor zover nodig (ivm lekkage olie).
-Ding op tijd gezet (injectie) en kleppen steeds goed gesteld.
-Snelgloeiers geplaatst (4 tellen gloeien, starten, lopen, ook bij vrieskou).

Nieuwe schroefas (de oude was ingevreten door achterstallig onderhoud door een voorganger) + nieuw gland, vetkoord etc.
Uit laten lijnen, motor goed op dempers laten zetten.
Schroefrevisie (deuk en breuk).


Revisie Velvet kk (een van de weinig nog voor een normale prijs te verkrijgen lagers vervangen, ding piepte).

Nieuwe motorsteunen gelast omdat wat er aan zat te flex was (was zelfbouw) en te veel trilde.

En ondanks al die akties liep dat 3-voudig gelagerde OM621 blok gewoon ruw. Maar, dat schijnt ook wel bij dat type motor te horen/staatie om bekend. En dat vertaalde zich in kabaal en getril. De OM615 met 5 lagers op de krukas is stukken stiller en trillingsarmer.

Maargoed, nieuwe motor ook weer alles nieuw (op de schroefas na dan). Om de motor nieuw iig. En een Python drive. Ik weet het, sommigen vinden het niks, maar het bevalt al 4 jaar erg goed. Die Pyhton was ook een beetje nodig omdat de OM621 met velvet 3,5* meter lang was, en zo een S4L2 met simpel mechanisch keerkoppelingetje echt heel kort. Dus we hadden wat plek te vullen.

Kortom: niet zomaar aannames doen over de staat van onderhoud!

Groet,
Davidos

*= of zo, erg lang in ieder geval
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Is die electrisch?

Berichtdoor Davidos » 25 Jul 2023, 11:35

Wij hadden van de week bij het haven uitvaren in Wageningen ook wat... er waren roeiers.... die hebben voorrang, maar ze lagen stil, te wachten tot ze ook het water uit konden.

Dus wij pruttelen stationair verder, richting de uitgang. Toen we zo'n 5 meter bij ze vandaan waren besloten ze ineens weer te gaan roeien, zonder te kijken natuurlijk. En daarmee gingen ze zo uit het zicht voor de boot. Dus ik gaf flink achteruit, ze waren daarna zichtbaar geschrokken.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Is die electrisch?

Berichtdoor Wolf1 » 25 Jul 2023, 13:20

Davidos schreef:Wij hadden van de week bij het haven uitvaren in Wageningen ook wat... er waren roeiers.... die hebben voorrang, maar ze lagen stil, te wachten tot ze ook het water uit konden.

Dus wij pruttelen stationair verder, richting de uitgang. Toen we zo'n 5 meter bij ze vandaan waren besloten ze ineens weer te gaan roeien, zonder te kijken natuurlijk. En daarmee gingen ze zo uit het zicht voor de b oot. Dus ik gaf flink achteruit, ze waren daarna zichtbaar geschrokken.

Neem me niet kwalijk, maar wat is nu de intentie van dit verhaal ? Vindt het ook niet erg duidelijk jullie kwamen samen uit een neven vaarwater (haven) ?
En jij was dan de oploper van de roeiers ?
Een roeier is toch een open boot met een armlastige voortstuwing die je gewoon aan kunt spreken, en vragen of hij BB. of SB. het hoofdvaarwater op wil ?
En als ze niet weten wat ze willen, kan jij toch gewoon vertellen dat je op wilt lopen ?
En als je denkt ze hebben me niet gezien of gehoord kan je toch gewoon je hoorn gebruiken ?
Het blijft een vreemd verhaal ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Is die electrisch?

Berichtdoor Davidos » 25 Jul 2023, 22:34

Was In de haven, roeiers waren tegenliggers, ze lagen bakboord stil te wachten tot ze mijn stuurboord naar het ponton konden om het water uit te gaan.

Ik ging stapvoets en ineens besloten de roeiers vlak voor mijn neus over te steken, zonder te kijken.

Ze hadden me niet gehoord tot ik achteruit sloeg.

Niks spannends verder, maar kennelijk is de boot erg stil.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten