indenor 45pk dieselbacterie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: indenor 45pk dieselbacterie

Berichtdoor Amersfow » 15 Jul 2023, 08:46

@aroni, ik zou er iemand bij halen. Als je hier niet vertrouwd mee bent kun je meer schade aanrichten door verkeerd aan de verstuiverleidingen te draaien (heb dat zelf ooit gedaan).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: indenor 45pk dieselbacterie

Berichtdoor Kwokko » 15 Jul 2023, 11:17

aroni schreef:Ik heb een foto op pagina 1 gemaakt kun je mij vertellen wat die wartels zijn en welke

De leidingen die vanaf je pomp komen ,zijn verstuiver leidingen.
Die moet je ontluchten.
De andere die bovenop zitten,en verbonden met 1 leiding,dat is retour.
Die hoeft niet.

Eerst je handpompje losdraaien.
Die zit bovenop je brandstoffilter. Ziet er bij jouw zo uit ( http://www.oldtimer-trekker.nl/index.ph ... uct_id=746 ).
Wartel linksom draaien,en dan komt het plunjertje omhoog.
Elke verstuiver leiding een stukje losdraaien(kwart tot halve slag is genoeg) één voor één, niet alles los maken.
Door met het plunjerpompje te pompen,pomp je de lucht eruit.
Op het moment dat er alleen diesel uitkomt, draai je de verstuiver leiding weer vast.
Dat herhaal je bij elke leiding. ( De rood omcirkelde )
Dus met 2 handen werken, met de ene hand pompen,en in de andere hand heb je de steeksleutel.
Als je alle hebt ontlucht,druk je pompje weer in en draai je de wartel weer vast.
Kwokko
 

Re: indenor 45pk dieselbacterie

Berichtdoor Svalk » 15 Jul 2023, 12:05

chaea schreef:Ik kan melden dat ook grootverbruikers inmiddels last hebben van hedendaagse diesel. De chemische toevoegingen zijn bij normale beurten al heel normaal.


Klopt, en het zal steeds erger worden naarmate er meer "B x"zal worden toegevoegd. Ik ben daarom maar overgeschakeld naar Shell V power, daar zit de GTL in maar daar zijn ook weer problemen mee met lekkages op rubbers vooral bij de wat oudere motoren, de mijn is van 2002 en we gaan het zien.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: indenor 45pk dieselbacterie

Berichtdoor Svalk » 15 Jul 2023, 12:08

Amersfow schreef:@aroni, ik zou er iemand bij halen. Als je hier niet vertrouwd mee bent kun je meer schade aanrichten door verkeerd aan de verstuiverleidingen te draaien (heb dat zelf ooit gedaan).



Als je er nooit aan begint dan leer je ook niets. Er kan immers niets gebeuren en hier op het forum krijg je echt antwoord als je wat vraagt. Hoe denk je dat velen het geleerd hebben ? Juist, door gewoon te doen en je verstand gebruiken en vragen bij twijfel. Zelfredzaamheid op het water is een groot goed. Een gouden tip bij zelf sleutelen is dat zet zaken zoals wartels nooit vast alsof er een olifant aan gehangen heeft. Zet het vast en als het lekt dan geef je het nog een klein slagje. Ik vind het nog steeds jammer dat het uploaden van foto's niet echt een fluitje van een cent is want zoals al opgemerkt, een foto zegt meer dan 1000 vragen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: indenor 45pk dieselbacterie

Berichtdoor Amersfow » 15 Jul 2023, 12:26

Als je aan de wartels gaat draaien zonder het koppelstuk op het blok tegen te houden kan het behoorlijk mis gaan. En daar moet je eigenlijk speciaal gereedschap voor hebben. Ik heb een monteur moeten laten komen om die koppelstukken te laten vervangen. Omdat daar steeds lucht in de leidingen kwam sloeg de motor om de paar uur af. Beter door iemand laten doen en dan goed meekijken dan zelf te gaan knoeien.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 gasten