toerental dieselmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

toerental dieselmotor

Berichtdoor Paul1950 » 12 Jun 2023, 14:25

Beste, ik ben echt teneinde raad met mijn probleem en hoop hier toch een beetje info te vinden en goede raad. Laat me eerst even de voorgeschiedenis omschrijven.
Mijn zeiljachtje, een Kolibri 7m, staat op een wegtrailer omdat ik graag op een snelle manier buitenlands vaarwater wil bereiken. Tot twee jaar geleden stond er een BMW 6pk in. Door problemen met wisselstukken hebben wij deze vervangen door een Yanmar 1GM10, 9pk bij 3600 t/m. Het is een gereviseerde motor, waarvan enkel de opvoerpomp, regelaar en verstuiver behouden is gebleven. De cilinder, zuiger ed zijn vervangen, inclusief alles in de cilinderkop. Motor haalt in zijn vrijloop ruim 3600 t/m.
De spoed van de oude schroef werd aangepast door een gerenommeerd Antwerps bedrijf. De gegevens hierover zijn mij niet gekend. Eerste proefvaart. Motor haalde 2600 t/m. Eerste advies van andere ligplaats houders: schroef te zwaar.
Ik laat een nieuwe schroef uitrekenen en men komt op een drieblad schroef van 12"x10". Jachtje uit het water, nieuwe schroef er onder, proef gevaren en motor haalt slechts 2600 t/m. 500 euro armer.
Op twee andere plaatsen opnieuw schroef laten uitrekenen. Voor een tweeblad schroef 12"x*8"een drieblad 12"x7".
Die laatste lag nog in onze club en mocht ik gebruiken. Resultaat: geen verandering. 2600 t/n in vooruit - 3000 t/m in achteruit.
Eerste fout: na wat zoeken tot de vaststelling gekomen dat dit geen 1GM10 is, maar een 1GM10C en geen 9 maar 8pk levert bij 3400 t/m.
Tweede fout: misschien de afstandsbediening. Nochtans bij stilstaande motor verschuift de hefboom van de regelaar even ver als bij ingeschakelde keerkoppeling.
Is de motor slecht gereviseerd? Bij Yanmar stelt men voor eerst de compressie te meten en de verstuiver te controleren. Hoe het hierna verder moet is niet te voorspellen als deze punten in orde zouden zijn. Aan dit financieel avontuur wil ik mij niet wagen. De motor rookt totaal niet.
Na wat google met ingaven van mijn bootgegevens krijg ik de volgende schroef resultaten. Indien de motor 3600 t/m moet halen 11"x8"bij 3400 t/m 12"x9". Dat laatste zit tussen de geteste schroeven en werkt dus niet.
Ik heb een sterk karakter dat wel wat aan kan, maar nu ligt een depressie wel op de loer. Als ik geweten had wat ik nu weet, had ik een jaartje langer gespaard en een nieuwe motor gekocht. En toch kan ik me niet inbeelden dat de motor de schuldige is.
Paul1950
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 Jun 2023, 21:24
ligplaats: Goes
info: Zeiljachtje 7m

Re: toerental dieselmotor

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jun 2023, 16:53

Ben bang dat het ding niet genoeg brandstof krijgt, kun je zien als de uitlaatgas temperatuur eens meet voor de waterinjectie !
Vol, toeren varend belast.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: toerental dieselmotor

Berichtdoor eagle » 13 Jun 2023, 17:04

Test:
Ga varen, draai de motor warm.
Dan:
Kies ca 1500 toeren.
Geef dan heel geleidelijk meer gas, en let goed op, of de toeren evenredig meestijgen met het steeds meer gas geven.
Op het moment dat de toeren niet meer meestijgen, stop met meer gas geven, en vaar zo +- 1 minuut zo door. Noteer het toerental.
Dan: Geef meer gas, totaan volgas; De toeren zullen nu niet meer stijgen.
Vaar even zo door, en controleer nu of er ja of nee zwarte rook uit de uitlaat komt...
Einde test.

Wel zwarte rook: Motor wordt overbelast, of krijgt te weinig lucht..
Te zware schroef, aangroei, mechanisch probleem, of de luchtweg deels geblokkeerd, motorkist luchtdicht, luchtfilter vuil (schuimplastic).

Geen zwarte rook: Te weinig brandstof ingespoten.
Verstopte brandstofleiding, Voorfilter, fijnfilter (bakterie slijm), Max Inspuitvolume afstelling te krap afgesteld (onderste dopmoer afstelbout op de regelaar)
Check eerst alle verstopping mogelijkheden; Als laatste de Max Fuel.

Ps: Blijf af van de bovenste, schuine dopmoer afstelbout! (de Max Idle RPM limiter!!)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: toerental dieselmotor

Berichtdoor Navigo » 13 Jun 2023, 17:09

HH,

Even heel simpel gedacht; staat de stophandle niet te strak afgesteld?
Kijk eens of het "hendeltje" op de motor volledig terug komt. Desnoods haal je het stuurkabeltje even los.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten