Inbouw gereviseerde motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor McBoaty » 24 Mei 2023, 18:55

gewoonmich schreef:Wij hebben ter vervanging van de om636 een Craftsman 42 gekocht bij Drinkwaard. Het is een wereld van verschil.
Omdat we onze hydraulische keerkoppeling ook hebben laten overzetten was het alleen nodig om de voorste motorsteunen opnieuw te plaatsen.


Vaart dat dan ook beter of stiller?
En wat koste die operatie bij jullie dan?
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor McBoaty » 24 Mei 2023, 18:58

bas schreef: bijna 6000 piek voor een kaal gereviseerd blok vind ik een hoop geld wat al veel te dicht bij nieuw in de buurt komt

Dat is natuurlijk zo, maar het is lastig inschatten hoeveel meer een nieuw(er) blok moet gaan kosten dan....
Eerst die OM636 maar eens een beurtje geven en er een tijdje mee varen om te kijken of ik echt wel een ander/nieuw blok wil.. :D
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor gewoonmich » 25 Mei 2023, 08:33

McBoaty schreef:Vaart dat dan ook beter of stiller?
En wat koste die operatie bij jullie dan?


Motor stuk stiller, zuiniger, minder trillen en met minder toeren de romp snelheid halen.
We hebben de inbouw zelf gedaan. Drinkwaard heeft wel de keerkoppeling achter de motor gehangen en keeringen vervangen. Omdat keerkoppeling overgeplaatst is was het niet nodig om schroefas of schroef aan te passen. We hebben € 6700,- betaald in 2020. Was wel voor motor geschikt voor droge uitlaat en kielkoeling.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor Navigo » 25 Mei 2023, 09:19

HH,

met minder toeren de romp snelheid halen

keerkoppeling overgeplaatst is was het niet nodig om schroefas of schroef aan te passen


Volgens mij is dit iets wat je wilt geloven, maar in de praktijk niet mogelijk is.
De keerkoppeling heeft de zelfde reductie, de schroef de zelfde spoed en bladoppervlak.
Dus ook in de nieuwe set-up maakt de motor evenveel toeren als in de oude situatie om dezelfde snelheid te bereiken.

Het stationair toerental van de moderne blokjes ligt standaard hoger. De schroef maakt dus bij inkoppelen meteen ook meer omwentelingen. Daar zit dus ook het verschil in wat je ervaart.


Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor Biertje1985 » 30 Mei 2023, 11:18

Toch, kan het zijn dat het nieuwe motortje een gretiger koppel heeft, maakt kwa snelheid niet uiteraard uit maar tijdens manouvreren merk je dat verschil natuurlijk wel.
Ik heb eerder ervaren dat een ander motortje op dezelfde overbrenging toch een groot verschil maakt in acceleratie en manouvreerbaarheid. Daarbij zijn er veel moderne motoren die meer toeren draaien dan de oudere motoren. Theoretisch zou je dan ook sneller moeten kunnen, maar dan klopte er mogelijk iets niet aan de oude setup, want die zou in principe ook de rompsnelheid moeten kunnen behalen, tenzij je een planerend schip hebt natuurlijk.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten