Inbouw gereviseerde motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor McBoaty » 21 Mei 2023, 20:38

Ik heb een OM636 in de boot liggen en die draait er al sinds 1985 in, denk ik.
Volgens mij kan die nog wel ff mee maar ik kijk ook met een schuin oog naar een andere motor.
Daar heb ik daar een paar vragen over..
Het is volgens mij het slimst om dezelfde motor weer te nemen i.v.m. alle aansluitingen, toch?
Een gereviseerde OM636 kost bij Drinkwaard bijna €6.000,- en dat is vermoedelijk (?) niet met inbouwen....
maar wat kost inbouwen als je al een OM636 in de machinekamer hebt liggen? Iemand een inschatting?
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor bas » 21 Mei 2023, 21:05

Dat bedrag is zonder inbouw idd.
En zonder ombouw van de aanbouwdelen en met inruil van het oude blok.
Mijn bescheiden mening: lekker doorsturen en kijken naar wat nieuws maar geen geld meer steken in een techniek van 70 jaar oud.
Begint drinkwaard er überhaupt nog aan of is het enkel website vulling?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor McBoaty » 22 Mei 2023, 19:28

Ik was idd ook verbaast dat Drinkwaard nog een 636 op zijn website heeft staan, aan de andere kant is het bewezen oerdegelijke techniek en indien geheel gereviseerd kan het zo maar weer 30 jaar mee ..
Voordeel is dan wel dat je hem er zo in kan lepelen en zo aan kan sluiten op de bestaande koppeling en as enzo.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor bas » 22 Mei 2023, 20:19

Die techniek mankeerd het idd niet aan, die is oer degelijk.
Onderdelen is vers 2, dat wordt echt wel lastiger.
Grootste dilemma in dit soort vraagstukken vind ik de toekomst.....ik geloof best dat een gereviseerde 636 weer 30 jaar mee kan, anderzijds zie ik het qua milieu e.d. niet gebeuren dat je er ook die 30 jaar nog mee verder kunt.
V.w.b. ombouw zie ik niet zoveel beren eerlijk gezegd, tuurlijk zal e.e.a. aangepast moeten worden maar mijn ervaring is dat je toch e.e.a. beet pakt als de motor eruit is. Het prijsverschil is mij te klein om revisie te overwegen i.i.g.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor Navigo » 22 Mei 2023, 20:56

HH,

De grote vraag is waarom?
Zijn er symptomen dat er delen versleten zijn, een deel of volledige revisie aankomt?

Als alles goed draait en functioneert, goedkoper zal het niet worden.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2023, 21:05

McBoaty schreef:Voordeel is dan wel dat je hem er zo in kan lepelen en zo aan kan sluiten op de bestaande koppeling en as enzo.

Ik denk eerlijk gezegd dat inbouw weinig uitmaakt,of je er een nieuwe andere motor in zet ,of een gereviseerde OM636.
Wat je zelf kunt doen ,is opmeten wat nu de maten zijn van de steunen h.o.h. , en daar een motor bij zoeken.
Voor zover de OM636 ,dat kan een 43 pk motor zijn,als het de recentste motor is.
Bv als mee er dan ook een Mits S4L2 ,die h.o.h. op de steunen 43 cm is ,en dat het past ook ,zou ik dat overwegen.
Persoonlijk vind ik het verschil in prijs, bijna 6000 voor een OM636 en 7000 voor een Mits S4L2 te gering.
Misschien past je huidige keerkoppeling daar dan weer achter.
En wie weet wat je oude nog opbrengt.
Kwokko
 

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor McBoaty » 24 Mei 2023, 00:04

Navigo schreef:De grote vraag is waarom?
Zijn er symptomen dat er delen versleten zijn, een deel of volledige revisie aankomt?


De motor rookt een beetje blauw (dus wat olie) als ik half tot drie kwart gas vaar, niet veel mar je ziet het wel.. meestal is dat toch wat ouderdom.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor heuvels » 24 Mei 2023, 09:19

bas schreef:Die techniek mankeerd het idd niet aan, die is oer degelijk.
Onderdelen is vers 2, dat wordt echt wel lastiger.

Ik heb al 11 jaar een goed draaiende gereviseerde OM636 van Drinkwaard.
Zij laten onderdelen gewoon namaken in China.
Voor je oude blok geeft Drinkwaard normaliter geld terug. Tenminste... 11 jaar geleden.
Maar achteraf vraag ik me af of het niet beter was een andere nieuwe motor te nemen...keerkoppeling heeft ook het eeuwige leven niet
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor gewoonmich » 24 Mei 2023, 13:47

Wij hebben ter vervanging van de om636 een Craftsman 42 gekocht bij Drinkwaard. Het is een wereld van verschil.
Omdat we onze hydraulische keerkoppeling ook hebben laten overzetten was het alleen nodig om de voorste motorsteunen opnieuw te plaatsen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Inbouw gereviseerde motor

Berichtdoor bas » 24 Mei 2023, 17:10

Hadden een jaar of 5 terug een nieuwe/andere kop nodig voor een 615 en toen konden ze ons niet verder helpen. En eigenlijk kwam het gesprek er wel op neer dat het een beetje vergane glorie begint te worden allemaal met dit soort blokjes, vandaar ook mijn vraag of er ook daadwerkelijk nog handel in zit of dat het meer website vulling is.
Wij hebben via via uiteindelijk een gelukje gehad bij een handelaar in mercedes klassiekers maar die zei ook dat je in dezelfde vijver zit te vissen als de oldtimerliefhebbers en dat de prijzen daar ook naar zijn. Dan is het zonde om daar geld aan uit te geven terwijl het in je bootje geen meerwaarde heeft. En als ik eerlijk ben, bijna 6000 piek voor een kaal gereviseerd blok vind ik een hoop geld wat al veel te dicht bij nieuw in de buurt komt. Maar dat is een persoonlijk iets, ik kan niet in de portemonnee van een ander kijken natuurlijk.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten