Volvo Penta MD11C - kraan in KW slang

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Volvo Penta MD11C - kraan in KW slang

Berichtdoor skipper-E » 15 Mei 2023, 17:29

Ik ben me aan het oriënteren op een sloep als Polar 22 of Saga 20. Met iets werk vind ik niet erg. Op een van de aangeboden sloepen valt me op dat er een afsluiter/kraan is gemonteerd in de koelwaterslang naar het uitlaatspruitstuk. Ik vraag me af waar deze voor dient en of dit niet is om het symptoom van een probleem te bestrijden. Ik heb de aanbieder inmiddels om toelichting gevraagd, maar input van een 3e kan geen kwaad m.i. Heeft iemand een idee wat de functie hiervan is?


Ik ga proberen een foto te plaatsen :wink:
Afbeelding
skipper-E
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Mei 2023, 13:18
ligplaats:
info: Fjord Snipa 21

Re: Volvo Penta MD11C - kraan in KW slang

Berichtdoor Kwokko » 15 Mei 2023, 19:55

skipper-E schreef:Heeft iemand een idee wat de functie hiervan is?

Dat is een kraan ,die normaliter op een verwarmingspaneel in een woning thuishoort.
Heeft de eigenaar ertussen gemaakt om de bypass af te knijpen.
Waarschijnlijk is de thermostaat eruit gehaald.
Koelwater probleem.
Kwokko
 

Re: Volvo Penta MD11C - kraan in KW slang

Berichtdoor eagle » 15 Mei 2023, 20:04

MD11c (23 pk) in deze Polar 22 is OK. Voor een Saga 20 te zwaar (Er zijn er enkele af werf geleverd, maar beviel niet,,)

Die kraan is niet standaard; Daar zit normaal een koperen pijpje . Het is de leiding die het koelwater na gedane zaken in de uitlaatbocht stuurt.

Soms wordt daar later een (drieweg)kraan in gemonteerd; die dient ervoor, om bij het winterklaar maken, de motor even het water uit het uitlaatsysteem (slang, waterslot, demper) te laten blazen; dat voorkomt roesten van uitlaatklep en cilinder..

Staat normaal altijd op Rechtdoor!

Dynamo is vervangen door een zwaardere.(Was SEV Marchal borstelloos, Nu Bosch..)

Boot heeft op zout gevaren...

Gr, eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MD11C - kraan in KW slang

Berichtdoor SimondeDanser » 15 Mei 2023, 20:43

Ik vermoed dat men met deze kraan de hoeveelheid koelwater die door de motor heen stroomt knijpt.
Motoren die directe koeling hebben blijven vaak relatief koud. En door de hoeveelheid koelwater wat te beperken zou de motor dus op een wat hogere bedrijfstemperatuur kunnen draaien. En dat is op zich alleen maar goed.
Het is wel zaak dat de kraan nooit te ver wordt dicht gezet en zeker niet helemaal. Dan wordt niet alleen de motor (veel) te warm maar ook loop je de kans dat de uitlaatslangen en/of de impeller smelten. Eigenlijk mag je zo'n kraan alleen maar toepassen als je ook een goede thermometer in het systeem hebt zitten het liefst ook met een alarm zodat je meteen in kunt grijpen als de temperatuur teveel oploopt.
Het idee vind ik op zichzelf niet zo slecht, maar het vergt wel altijd goed opletten. Dus het is niet helemaal zonder risico.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MD11C - kraan in KW slang

Berichtdoor eagle » 15 Mei 2023, 21:04

Motoren op buitenwaterkoeling mogen niet warmer worden dan zo,n 55 graden, anders zitten de koelkanalen in een mum van tijd dicht met kalk! Pas op! De zuigerspeling is hierop berekend; Warmer worden geeft een vastloper!
De Md 11c heeft daarom een thermostaat die opent bij 55 graden. Er is standaard een thermometer; de gever is zichtbaar op de foto.
De pijp is geen bypass; Alle koelwater gaat erdoor. Er is wel een bypass boring in het thermostaathuis; die zorgt ervoor dat tijdens warmdraaien, als de thermostaat nog dicht zit, de uitlaat toch gekoeld wordt.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MD11C - kraan in KW slang

Berichtdoor skipper-E » 16 Mei 2023, 08:29

Dank voor de reacties. Van de adverteerder heb ik geen reactie gekregen. Deze Polar 22 wordt het niet voor mij, ik zoek verder. :geek:
skipper-E
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Mei 2023, 13:18
ligplaats:
info: Fjord Snipa 21


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten