Vermogen Perkins 4.154

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor whalertje40 » 11 Mei 2023, 20:46

Mopolcamper schreef:Jij snapt het kennelijk niet.
Een boot gaat nooit harder dan zijn rompsnelheid, tenzij het een planerend is en zich dus uit het water verheft.
Al leg je er 1000 pk in, de rompsnelheid is in jouw geval bepalend.
Die dealer is waarschijnlijk een man in een pak.

Dit is een zogenaamde halfglijder, het is een Noorse spitsgatkotter. Ik ben op zoek geweest naar een vergelijkbare boot een Skarpnes 30. Het vermogen van de boten die ik gevonden heb varieert tussen de 60 pk en de 200 pk, precies zelfde boot. Deze kunnen 30 km/u halen met de zwaarste motor.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Mopolcamper » 11 Mei 2023, 21:36

Dat zal een 30 voeter zijn. Dat haalt deze 8 m lang niet.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor eagle » 12 Mei 2023, 01:57

Biam 800 en Skarpnes 30 zijn niet hetzelfde.

Skarpnes 30 is in nederland verkocht door Brandsma in Sneek als Agder 950, dus veel groter dan een Biam 800..

Wij verkochten een Biam 800 met Yanmar 4jhte, 77pk. Leeg (licht) liep die ca 15 knoop, Uitgerust, en met 4 man 12 knoop. Bij deze motorisering hoorde trimflaps.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor whalertje40 » 12 Mei 2023, 19:18

eagle schreef:Biam 800 en Skarpnes 30 zijn niet hetzelfde.

Skarpnes 30 is in nederland verkocht door Brandsma in Sneek als Agder 950, dus veel groter dan een Biam 800..

Wij verkochten een Biam 800 met Yanmar 4jhte, 77pk. Leeg (licht) liep die ca 15 knoop, Uitgerust, en met 4 man 12 knoop. Bij deze motorisering hoorde trimflaps.

Gr, Eagle

Ik bedoel met dezelfde boot de Skarpnes 30 met verschillende motoren. De Biam is uiteraard geen Skarpnes.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor eagle » 12 Mei 2023, 21:12

Ok.
Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Svalk » 13 Mei 2023, 17:43

In Noorwegen houdt men ervan om vooral flinke zware motoren in te bouwen als de oude het begeven heeft . Ik heb zelf een 32 ft Marex met 225 pk. Veel en veel te zwaar voor in NL maar in Noorwegen is het erg fijn om dit soort motoren te hebben vanwege het weer, afstanden en vaargebied en Spitsgatters zijn uitermate geschikt voor wat ruwer weer maar daar moeten wel wat PK's bij horen. De topsnelheid van mijn 32 ft ligt om en nabij de 16 Kn. maar sturen wordt dan wel een probleem en inderdaad men heeft ook iets van trimflaps eraan gelamineerd.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Ronaldjack » 14 Mei 2023, 12:01

Mopolcamper schreef:Jij snapt het kennelijk niet.
Een boot gaat nooit harder dan zijn rompsnelheid, tenzij het een planerend is en zich dus uit het water verheft.
Al leg je er 1000 pk in, de rompsnelheid is in jouw geval bepalend.
Die dealer is waarschijnlijk een man in een pak.


Bedankt dus de motor is te groot voor de boot ?
Ronaldjack
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 Mei 2023, 10:40
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats:
info: Biam 800
Perkins 4.154 70 PK Diesel

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Wolf1 » 14 Mei 2023, 14:18

Mopolcamper schreef:Jij snapt het kennelijk niet.
Een boot gaat nooit harder dan zijn rompsnelheid, tenzij het een planerend is en zich dus uit het water verheft.
Al leg je er 1000 pk in, de rompsnelheid is in jouw geval bepalend.
Die dealer is waarschijnlijk een man in een pak.

Dat is pertinent niet waar ! Het rompsnelheidsgetal is een punt totwaar de vermogen/snelheidslijn nagenoeg recht is.
Gaan we hier overheen hebben we heel veel vermogen nodig voor maar weinig snelheids vermeerdering, maar gaat omhoog, kunnen we met dit vermogen een snelheid berijken die zoveel druk onder de romp brengt dat deze geligt wordt, komen we bij het volgende punt, planeren, hierbij za de snelheid dan weer toenemen.
It is so smple !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Kwokko » 14 Mei 2023, 14:49

Wolf1 schreef:Dat is pertinent niet waar ! Het rompsnelheidsgetal is een punt totwaar de vermogen/snelheidslijn nagenoeg recht is.
Gaan we hier overheen hebben we heel veel vermogen nodig voor maar weinig snelheids vermeerdering, maar gaat omhoog, kunnen we met dit vermogen een snelheid berijken die zoveel druk onder de romp brengt dat deze geligt wordt, komen we bij het volgende punt, planeren, hierbij za de snelheid dan weer toenemen.

Wolf,
In theorie klopt dat .
Maar in de praktijk zal dat bij veel boten nooit gebeuren, hoeveel power je ook in de boot zet.
Er zijn namelijk genoeg boten die niet eens kunnen planeren.
Niet iedere rompvorm leent zich om überhaupt te kunnen planeren.
Zie jij het voor je ,dat je bv een Doerak LX 1000 AK zou kunnen laten planeren? Ik niet namelijk.
Ik moet nog zien ,dat je bv een Agder950 met alleen de schroef en roer door het water ziet gaan.
Kwokko
 

Re: Vermogen Perkins 4.154

Berichtdoor Svalk » 14 Mei 2023, 16:05

Haha, ja ik zie het helemaal voor mij dat mijn schuit in plane zou gaan . :lol:
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten