Motorsteun probleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motorsteun probleem

Berichtdoor Leverg » 18 Apr 2023, 00:33

Wij hebben vorig jaar de motorsteunen vervangen van onze heck kruiser. Daarin zit een om636 met Hurth koppeling.
De oude motorsteunen waren gaar en waarschijnlijk 40 jaar oud met houten doorweekte blokjes eronder.

Nou hebben we nieuwe motorsteunen erin gezet, maar de as uit de keerkoppeling naar de schroefas stond toch duidelijk in een hoek.
Dus we hebben 2 weken geleden de motor los gemaakt van de steunen en met een soort van luchtkussentjes de motor zowel voor als achter opgetild zodat deze nu in ieder geval veel beter in lijn staat met de schoefas.
Probleem waar we echter tegenaan lopen is dat de motor nog een tikje hoger zou moeten echter de steunen redden dit niet in combinatie met bouten.
Dus nu hebben we houten blokjes (ja daar zijn ze weer) tussen de motor steunen gezet en nu lijkt die redelijk op hoogte echter de bouten passen niet meer door de motor en de houten blokjes heen en dus zitten we nu met de hieronder afgebeelde situatie.

Hadden we wellicht toch andere motorsteunen moeten kopen met langer draad ? De houten blokjes onde de steunen lijken me nou niet echt een standaard oplossing ?

Afbeelding
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Motorsteun probleem

Berichtdoor Navigo » 18 Apr 2023, 08:47

HH,

Wat zit er als koppeling tussen schroefas en keerkoppeling? Foto?
Hoort het in lijn te staan of zit er een homokineet achter(moet onder een hoek/ uit lijn staan)?
Op welke steunen stond de motor eerst en waar staat die nu op, vergelijking?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Motorsteun probleem

Berichtdoor Leverg » 18 Apr 2023, 09:29

Navigo schreef:HH,

Wat zit er als koppeling tussen schroefas en keerkoppeling? Foto?
Hoort het in lijn te staan of zit er een homokineet achter(moet onder een hoek/ uit lijn staan)?
Op welke steunen stond de motor eerst en waar staat die nu op, vergelijking?

Navigo


Hoi Navigo.

Zie plaatje hieronder ( was van een ouder topic. ) viewtopic.php?f=4&t=6517&start=10
T, is een Trillings demper (vermoed ik) die op de Hurth zit. Dan as eruit naar een kruiskoppeling ( inmiddels 2e hands nieuwe) en dan vanaf de kruiskoppeling naar de schroefas via het stuwdruklager.
Afbeelding
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Motorsteun probleem

Berichtdoor Wolf1 » 18 Apr 2023, 11:27

Haal er eens iemand bij die er verstand van heeft, en leg die eens voor wat je er mee wilt en hoeveel geld je hiervoor denkt uit te geven !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Motorsteun probleem

Berichtdoor Navigo » 19 Apr 2023, 10:42

HH,

Zit er ondertussen al een nieuwe cardankoppeling asstomp en flexible tussen of iets dergelijks tussen.

Als je deze goed berekend heb of heb laten berekenen op max toerental en koppel, dan kan een enkele tot 45 graden geplaatst worden. Het nadeel is dat de er altijd trillingen zullen zijn door onbelans.

Wat is de hoek zonder al je uitvulstukken? Klopt het dan ook? Of staat het geforceerd te wringen?
Ideaal is anders, willen we het in deze opstelling zien? Nee, maar met low budget moet je de nadelen maar accepteren.

Wil je er lang plezier van hebben dan zou ik het inderdaad goed en volledig laten aanpakken.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Motorsteun probleem

Berichtdoor Leverg » 28 Apr 2023, 00:12

Hoi Navigo

Morgen weer aan de slag ermee. In principe is de hoek die we proberen te krijgen max 2 graden, echter hoe minder hoe beter.
Bij Drinkwaard hebben we gezocht naar een homokineet, echter de lengte tussen de motor en de schroef is te lang, dus kunnen ze ons niet helpen tenzij de hele motor naar achteren moet.
Nou willen we uiteindelijk toch een nieuwere motor, echter zeker niet nu aan het begin van het seizoen.

Dus gaan we nog even rommelen met de huidige steunen. Morgen laser op schroefas en dan kijken hoe we de hoek zo klein mogelijk kunnen maken.

Zal na morgen wel even berichten of de missie is gelukt.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Motorsteun probleem

Berichtdoor Amersfow » 28 Apr 2023, 08:04

Dat je zo durft te gaan varen, sjonge
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Motorsteun probleem

Berichtdoor Leverg » 28 Apr 2023, 11:19

Amersfow schreef:Dat je zo durft te gaan varen, sjonge


We varen nog niet.... Eerst maken, dan varen.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Motorsteun probleem

Berichtdoor Kwokko » 28 Apr 2023, 11:51

Leverg schreef:Hadden we wellicht toch andere motorsteunen moeten kopen met langer draad ?

Als hier de bouten niet uit de steunen gedraaid kunnen worden, had je inderdaad steunen met langere bouten moeten kopen.
Er zijn echter ook steunen ,waar de bouten wel demontabel zijn.
Zo het nu zit ,kan niet.

Je schrijft verderop,dat hermotorisatie nu kort voor het seizoen niet meer kan.
Je moet het juist nu wel doen , wil je optimaal gebruik kunnen maken van eventuele garantiezaken.
In de winter vaar je niet , en komt zoiets niet aan het licht.
Maar de garantietijdsduur , loopt wel door.
Kwokko
 

Re: Motorsteun probleem

Berichtdoor gewoonmich » 28 Apr 2023, 12:10

Begrijp ook niet dat wanneer je een nieuwe motor wilt je de motorsteunen nu gaat vervangen.
Als je toch van plan bent om de motor te vervangen zou ik het ook juist voor in het seizoen doen.
Bij een nieuwe motor horen ook nieuwe motorsteunen. Zo blijf je aan het rommelen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten