koelvloeistof komt er deels uit via overloop

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Peterl » 10 Apr 2023, 09:54

Deze winter heb ik aan mijn ford lehmann de spruitstuk pakking vervangen nadat deze was gevlakt.
Ook heb ik de warmte wisselaaar er uit gehad en goed gespoeld, daarna alles weer in elkaar gezet en afgevuld met nieuwe koelvloeistof.
Motor een aantal keren laten lopen en bleef netjes een cm onder de rand.
Afgelopen weekend de boot overgevaren met een tocht van 7 uur en toen ik de volgende dag de koelvloeistof dop losdraaide stond daar nog druk op(water was nog lauw), en het vat zat nog vol.
Maar ook onder in de bilge lag nog een liter of 5 koelvloeistof.
Ik denk aan 2 dingen, of de warmte wisselaar is lek(heb er verder weinig mee gedaan) of de mof was niet goed genoeg afgesloten rond de mof, maar klem zit wel vast.
Is er nog andere oorzaak te bedenken? Geen water in de olie van de motor.
Laatst gewijzigd door Peterl op 10 Apr 2023, 13:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Solita74 » 10 Apr 2023, 10:32

Temperatuur goed gebleven tijdens reis
Luchtbel? Wel ontluchten
Weer bij vullen met langzaam draaiende motor
Waarschuwing als motor warm of heet is niet de DOP eraf draaien (luchtbel bouw druk op)
Succes!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Svalk » 10 Apr 2023, 11:52

Vraagje, zit het expansievaatje ook in de motorruimte, m.a.w. kan de koelvloeistof uit het vaatje naar de bilge zijn gekomen ? Zit er een druk-veiligheidje in het systeem ? Die luchtbel van van Solita71 zou best wel ens kunnen als de thermostaat niet open is geweest en als het goed is dan zit er een gaatje in de thermostaat voor ontluchting maar je weet het nooit. andere vraag: Denk je dat de thermostaat is open geweest bij het ¨proefdraaien¨ en het nivo op het zelfde punt bleef ?
Dan, de uitlaatspruitstukpakking, die kan natuurlijk ook lekken naar buiten toe , zijn de bouten op moment aangehaald ?

Wat ik zou doen is de motor geheel af laten koelen en de thermostaat er even uithalen. Alles mooi droog maken en motor opnieuw starten en kijken wat er gebeurd. Laat het hier even weten wat de uiteindelijke oorzaak is geweest aub.

succes !!
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Peterl » 10 Apr 2023, 12:46

De temperatuur is de hele reis goed geweest, rond de 75 gr, de dop zit boven op de warmtewisselaar en en gaat bij 1,1 bar open.
Termostaat is er deze winter uit geweest en getest, werkt perfect. de temp sensor is ook vernieuwd deze winter
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Svalk » 10 Apr 2023, 12:56

En als je nu weer een flink stuk gaat varen ligt er dan ook weer koelvloeistof in de bilge ? 1,1 bar overdruk is natuurlijk best een druk waarbij er gemakkelijk iets kan gaan lekken. blijft altijd lastig, ik zit met ook een lekkage en er ligt geen vloeistof in de bilge en ook niet in het carter. Na het uitpluizen van de tekeningen zou het aan de warmtewisselaar moeten liggen en gaat mijn voorjaarsproject worden. Echter, ik heb geen druk-koelsysteem en dus moet het via de uitlaat naar buiten lopen is mijn gedachte.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Peterl » 10 Apr 2023, 13:49

Ik wil volgende week als ik er weer ben nogmaals op letten wat er gebeurt, want het vat zit nog steeds vol, maar is dat incl een deel water of heeft hij er idd teveel uitgegooid, maar waarom zit de vloeistof dan nog steeds aan de rand?
Ik laat het weten als ik er volgende week ben geweest.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor SimondeDanser » 10 Apr 2023, 14:59

Heeft het systeem ma het vlakken niet te vol gezeten? Dan wordt de vloeistof eruit gedrukt op het moment dat alles op bedrijfstemperatuur is. Daar zou ik eerst maar eens naar kijken alvorens het systeem weer open te maken.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor elrenegado » 11 Apr 2023, 09:36

Hoe vol vul je hem als hij koud is ?

Koelvloeistof zet uit als het warm is, en kan dan overlopen.
Zelf ook gehad bij een MB OM615, na elke toch zit er 1 a 2 liter in de overloop.
Elke keer gooide ik het braaf terug totdat iemand eens zei dat ik hem niet tot 5cm onder de rand moest vullen, maar lager.
die 1 a 2 liter eens een keer niet terug gegooid, en nooit geen overloop meer gehad, en ook gewoon goede motortemp.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor jkb » 11 Apr 2023, 12:45

Bij mij enkele jaren terug, werd het koelwater ook door de rubber Mof gedrukt. De impellerpomp gaf teveel druk met beide buitenwaterkoelkranen open. Sindsdien altijd één kraan open.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Svalk » 11 Apr 2023, 16:07

elrenegado schreef:Hoe vol vul je hem als hij koud is ?

Koelvloeistof zet uit als het warm is, en kan dan overlopen.
Zelf ook gehad bij een MB OM615, na elke toch zit er 1 a 2 liter in de overloop.
Elke keer gooide ik het braaf terug totdat iemand eens zei dat ik hem niet tot 5cm onder de rand moest vullen, maar lager.
die 1 a 2 liter eens een keer niet terug gegooid, en nooit geen overloop meer gehad, en ook gewoon goede motortemp.



Natuurlijk kan koelvloeistof uitzetten maar er lag bij TS 5 liter onder in de bilge en zoveel kan niet alleen door uitzetting van koelvloeistof gebeuren.

Uitzetting van koelvloeistof zal per 10 liter maximaal zo'n 700 ml kunnen bedragen dacht ik zo'n beetje. Hangt nog een beetje van de samenstelling af natuurlijk.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten