koelvloeistof komt er deels uit via overloop

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Peterl » 11 Apr 2023, 19:39

Het is een vreemd iets, en ja als je een auto te vol gooit gooit hij het er ook uit, maar ik had hem gevuld tot enkele centimeters onder de rand, en nu had hij via de overdruk het er uitgeperst en zat nog steeds tot de rand vol met overdruk, als vloeistof toch vrijwel koud is zou er toch geen overdruk meer moeten zijn lijkt me?

SimondeDanser schreef:Heeft het systeem ma het vlakken niet te vol gezeten? Dan wordt de vloeistof eruit gedrukt op het moment dat alles op bedrijfstemperatuur is. Daar zou ik eerst maar eens naar kijken alvorens het systeem weer open te maken.
Mvg Felix

dat ga ik zeker doen Felix.

jkb schreef:Bij mij enkele jaren terug, werd het koelwater ook door de rubber Mof gedrukt. De impellerpomp gaf teveel druk met beide buitenwaterkoelkranen open. Sindsdien altijd één kraan open.

Ik heb ook 2 voedingskranen voor het koelwater weet niet of beid open staan of 1, kijk ik na als ik bij de boot ben.
Weet iemand trouwens waarom ik geen bericht ontvang als er iemand wat nieuws heeft gestuurd, ik heb het vinkje wel aanstaan van" Stuur mij een notificatie als er een reactie is geplaatst".
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor heuvels » 11 Apr 2023, 20:58

Weet iemand trouwens waarom ik geen bericht ontvang als er iemand wat nieuws heeft gestuurd, ik heb het vinkje wel aanstaan van" Stuur mij een notificatie als er een reactie is geplaatst".

Probleem met de ingebouwde mailserver van het forum. Speelt al lang. Notificaties van een PB komen ook niet aan.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Peterl » 05 Mei 2023, 11:09

Ik heb de warmtewisselaar meegenomen naar huis en op lucht afgeperst en was helemaal dicht, maar ik merkte wel dat waar de mof er op zit makkelijk lekkage kan optreden als deze niet goed aangedraaid is, dus dat zou de reden geweest kunnen zijn, volgende week weer inbouwen en kijken of het dan opgelost is.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Peterl » 19 Mei 2023, 22:38

Inmiddels de warmte wisselaar weer ingebouwd en geeft geen overdruk meer dus lekt ook niet meer. probleem opgelost.
Bedankt voor het meedenken.
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Svalk » 20 Mei 2023, 23:48

Dat geeft toch ook wel weer een fijn gevoel !!
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor SimondeDanser » 21 Mei 2023, 08:41

Fijn voor je dat het probleem weer is opgelost.
Maar wat was nu de echte oorzaak? En wat heb je daar aan gedaan om dit op te lossen?
Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: koelvloeistof komt er deels uit via overloop

Berichtdoor Peterl » 22 Mei 2023, 09:42

Wat thuis bleek dat er toch wat lucht langs de kraag lekte, en heb daar een speciale tape met 1 wikkeling opgezet waardoor de kraag er strakker omheen gaat.(is wel een redelijk nieuwe mof).
Het probleem is trouwens nog niet helemaal opgelost, ik was dit weekend naar Urk gevaren(4,5 uur) en terug en zag dat er nog een halve liter vloeistof in de bilge ligt. Ik heb nu een 1,5L fles onder de overloopslang gehangen om te zien of het daarvandaan komt, dus volgende week even afwachten. Maar zoals eerder dat er 5 liter onderin de bilge lag is weg. Ik weet ook niet hoeveel bar het overdruk deksel moet zijn,(1,1 of 1,3Bar)
Gebruikers-avatar
Peterl
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 13 Aug 2022, 14:20
ligplaats: Hattem
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten