Ik heb in mijn kruisertje (viewtopic.php?f=18&t=7638) een Bukh DV20 liggen met een gesloten koelysteem (kielbuiskoeling).
Nu zou je verwachten dat er een mechanische waterpomp op zou zitten.
Hier niet.. men heeft hier ooit een elektrische Johnson SPX pomp ingebouwd.
Heel benieuwd hoe dit werk als de power supply weg valt..maar goed...
Voor de restauratie liep het systeem bij vol gas net warm (richting 100C). Verder heb ik veiligheidshalve maar niet geprobeerd.
Koelbuizen waren niet extreem vervuild of aangekoekt. Inwendig ook weinig vervuiling. Vulling koelvloeistof. Thermostaat nog gezocht/niet bekeken.
Specs pomp: 26W, 22.5 l/min bij 0.15 bar (type CM30P7-1)
Iemand ervaring met een elektrische waterpomp??
Wil er toch graag een mechanische pomp inbouwen, al is het maar voor m'n gemoedsrust.
Nu is 80 % van de pompen bij Bukh een Johnson Impeller pomp voor zover ik kan vinden.
Voor een gesloten systeem zal ik een normale waterpomp moeten hebben lijk me. Het schijnt dat die ooit gemaakt zijn voor Bukh bijv. ( https://www.maritimusboote.de/epages/28 ... D=82611985)
Best prijzig voor een waterpomp! Maar de vraag is of dit zo past/gaat werken?
Iemand hier ervaring mee?
P.s. Heeft iemand hier een rekenblad/formules voor het bepalen van de capaciteit van de warmtewisseling. Ofwel welke oppervlakte hebben de koelbuizen theoretisch nodig?