jkos schreef:Stel: een motor levert een maximaal continue vermogen van 300 pk 1500rpm.
Wanneer de schroef te zwaar is komt de motor niet aan zijn toeren (1500 rpm) en zal de uitlaattemperatuur te hoog zijn, eventueel zal de motor zwart roken. Omdat de motor niet aan zijn toeren komt wordt het maximale vermogen niet afgeleverd. Deze motor is overbelast
Wanneer de schroef te licht is zal de motor makkelijk aan zijn toeren (1500 rpm) komen en zal de uitlaattemperatuur niet aan zijn maximaal toegestane waarde komen. Ook nu wordt het maximale vermogen niet afgenomen simpelweg omdat de schroef niet meer vraagt. Deze motor is onderbelast.
Wanneer de schroef goed is zal de motor wel aan zijn maximale toerental van 1500rpm komen en zal de uitlaattemperatuur zeer dicht bij het maximum liggen van wat de fabrikant heeft opgegeven.
Mooi betoog.
Ik zat hierover na te denken en het volgende kwam naar boven.
In dit betoog wordt gesproken over sec de schroef en vermogen qua impact.
Maar is er niet nog een 3e factor, t.w. de transmissieoverbrenging.
Gestel dat de schroef te zwaar is, is dan een transmissie (KK) met een grotere overbrenging niet ook een optie om het gewenste toerental te kunnen bereiken (geldt ook vice versa en even afgezien van kosten)?