Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 16 Dec 2022, 13:29

.....Bij buitenwatergekoelde motoren eerst het blok aftappen. ( de 2qm30 heeft daartoe aan BB zijde een aftap-naaldafsluitertje).
Pas daarna bij draaiende motor de koelvloeistof toevoeren. Een thermostaat regelt het uittreden van het koelwater bij de uitgang van het koelcircuit van het blok, niet aan de aanvoer ingang.. Daarom zal de koelvloeistof eerst het lege blok vullen, en niet de gesmoorde bypass. De lucht verdwijnt door de voorloop opening in de thermostaatklep.....

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Svalk » 17 Dec 2022, 19:24

Wat is het dan?
Alle kanten op klepje?
Misschien is voor jou , "onderdrukventiel" een betere benaming.
Een beluchter is een valve die maar één kant op kan, vaak uitgevoerd als kegelvormig (industrie tankbouw).
En afgesteld op de benodigde kracht zodat ze niet open blijven staan.
Als er overdruk in het systeem ontstaat doordat de motor gaat draaien ,sluit deze zich weer.
Het is veerbelast.

worden belucht als de buitenluchtdruk groter is dan de druk van uitlaatgas en water.

De buitenluchtdruk wordt nooit hoger ,en fluctueert alleen een paar tienden tussen een hogedruk gebied en een lagedruk gebied.
En uitlaatgassen zijn er alleen als de motor draait ,en de druk daarvan is altijd hoger dan de buitenluchtdruk , en het water speelt geen rol qua warm of koud. Dat is qua volume van het water maar heel weinig.
Als de motor stopt ,koelt deze af ,dus de gassen die daar nog in zitten koelen ook af.
Gekoeld gas heeft een kleiner volume dan heet gas , met als gevolg dat er een onderdruk(vacuüm)ontstaat in het uitlaatsysteem,doordat enerzijds de uitlaat wordt afgesloten door de motor zelf ,en anderzijds de uitlaat wordt afgesloten wordt door het nog aanwezige water dat in de demper zit.
En als er geen eenwegklep of beluchter of onderdrukventiel zit ,wordt het water dat zich nog in de uitlaat bevind, de motor in gezogen door de gecreëerde onderdruk van het nog aanwezige uitlaatgas dat daarin zit, met als gevolg water in je motor.
Zit die klep er wel ,dan wordt deze kegelvormige( gebruikelijk in de tankbouw - o.a. Hobur) of verend klepje (simpele uitvoering) open "getrokken" door de inmiddels ontstane onderdruk in het systeem, en komt er buitenlucht binnen ,en wordt de onderdruk opgeheven en zakt het waterpeil.
En hoe je het benoemd maakt niks uit ,de klep werkt maar één kant op.[/quote][/i]

Klopt helemaal hoor je verhaal, wat ik echter vaak zie bij het monteren van een beluchtersklepje is dat men 2, vaak dikke, slangen gebruikt en dat snap ik als je de beluchters van Vetus en andere ¨gerenomeerde ¨merken ( https://www.boatshopfryslan.nl/motorrui ... eluchters-) bekijkt maar ik vraag met ten zeerste af of dit wel nodig is.

Kun je niet gewoon 1 T stuk(je) gebruiken in de waterleiding na je impellerpomp en met die aftakking zo ver als mogelijk naar boven ( min. 40cm) gaan en daar b.v een Hollex beluchter op monteren en voor de rest de waterleiding de waterleiding laten ?

Ik heb zelf (nog ) geen beluchter maar die gaat er echt wel komen, ik heb de boot dit jaar vanuit Noorwegen opgehaald en zat geen beluchter in.
Link: https://www.4uboot.nl/hollex-beluchter.html
Je hebt dan maar 1 slangetje nodig en een onderdrukventiel .
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Kwokko » 17 Dec 2022, 22:15

Svalk schreef:Kun je niet gewoon 1 T stuk(je) gebruiken in de waterleiding na je impellerpomp en met die aftakking zo ver als mogelijk naar boven ( min. 40cm) gaan en daar b.v een Hollex beluchter op monteren en voor de rest de waterleiding de waterleiding laten ?

Ik denk niet dat je daar mee weg komt.
Het gaat namelijk om de onderdruk die ontstaat , na afkoeling van de motor ,van de aanwezige uitlaatgas ,die zich in de uitlaat bevind.
En in die uitlaat bevind zich ook het koelwater dat afkoeld
Door deze onderdruk kan er water in het verbranding gedeelte a.h.w. terug gezogen worden.
Daar heeft je toevoer geen invloed op denk ik,want die zijde is altijd koel.
Als jou oplossing enige soelaas bood ,hadden ze dat allang en breed uitgevoerd denk ik.
De voedingszijde is het probleem niet.
Het koelwaterafvoer zijde i.c.m. het koelgedeelte van de motor ,dat op of onder de waterlijn van het schip zit wel.
Als deze er beduidend boven zit , heb je dat probleem niet of minder.
Kwokko
 

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Navigo » 17 Dec 2022, 23:07

HH,

Koud of warm krimpen of uitzetten? Onderdruk ?Het wordt steeds mooier.
Was het niet gewoon iets als het voorkomen van hevelen! Veroorzaakt door hoger gelegen water wat wil terugstromen?

De druk van uitlaatgassen die het koelwater meeneemt door de waterlock.
Het waterlock die het het water opvangt als de motor stopt.
De beluchter die bij gestopte motor het hevelen voorkomt. Een t stuk op de plaats van de beluchter kan ook, gewoon een klein slangetje naar buiten. Een klein straaltje water naar buiten (bij draaiende motor)als controle en lucht naar binnen als de motor stopt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Svalk » 19 Dec 2022, 16:10

@Navigo, precies meer is het niet, en daarom de Hollex beluchter maar aangeschaft.( goedkoop en van metaal) Al die fratsen met grote bochten en bijbehorende dikke slangen . Daarom had ¨gerenomeerde¨tussen aanhalingstekens gezet. Veel van hun producten zijn peperduur en deugen voor geen cent en zijn soms gewoon ronduit levensgevaarlijk. ( eigen ervaring !!! )
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 19 Dec 2022, 17:07

Bij motoren onder de waterlijn Moet de koelleiding zelf (de "dikke" slang..) omhoog tot zo,n 40 cm of hoger, met op het hoogste punt een beluchter.

Daar zijn verschillende oplossingen voor van de bekende merken. Dat kan met Hollex (1/2 ") samen met een T-stuk met juiste tules voor de de toegepaste slangmaat, maar de meeste systemen zijn al kant en klaar voor de slangen, en een beluchter (de U-buis met universele tules, met op het hoogste punt de beluchter).
Meestal is tevens voorzien in bevestigings ogen.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Svalk » 20 Dec 2022, 16:58

@Eagle, ik probeer het te begrijpen van het waarom ? Kun je me dat uitleggen waarom dat zou MOETEN alsjeblieft.

Ik heb zo'n handhevelpomp met zo'n balg. Op die balg zit een knopje en dan kun je opendraaien en komt er lucht naar binnen en stopt onmiddellijk de heveling. Het beluchtingsgaatje is vele malen kleiner dan de hevelslang . De 3/8¨aansluiting op de Hollex is bedoeld als uitgang of luchtinlaat van de beluchter. Dus ik vraag me dan ook de hele tijd af waarom zou ik zo'n grote bocht met die dikke slangen MOETEN installeren ? Waar ik bang voor ben is dat de inhoud van die dikke slangen zoveel is dat als er belucht wordt er zoveel water naar beneden zakt dat het zomaar een uitlaatklep in kan schieten en dat heb je met een veel dunner leidinkje niet.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Navigo » 20 Dec 2022, 21:56

HH,

De gekozen slang diameter is afhankelijk van de pompcapaciteit.
Iedere verjonging of bocht in dat systeem geeft weerstand.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 20 Dec 2022, 21:59

Vraag is duidelijk.
Als een motor (en dus ook de koelslang naar de natte uitlaat) echt Onder de waterlijn staat, dan is niet het hevelen het gevaar, maar de direkte stroming van lekwater door de impellerpomp naar de uitlaat! Immers, alles is onder de waterlijn, dus zal allereerst dat lekwater in de uitlaatslang lopen, en in de demper/waterslot. Dat gaat maar door, tot het uitlaatsysteem vol is, want naar achter kan het niet weg, want dan moet het omhoog..dus loopt het in het uitlaatspruitstuk, en via een openstaande uitlaatklep de cilinder in enz..

Om daar af te komen brengt men de koelslang omhoog tot boven de waterlijn. Stel voor het begrip dat boven in de lus de slang wordt doorgesneden; dan loopt het water in het achterste deel weg, de uitlaatslang in. Het water in het voorste deel blijft eerst precies aan de rand van de slang staan; dat is boven de waterlijn. Daarna zakt het langzaam in de slang, tot op de hoogte van de waterlijn, en dan stopt het; er gebeurt daarna niets meer!
Als dan de motor wordt gestart, spuit er meteen koelwater uit het voorste deel! Dat moet naar de uitlaat, dus moeten de twee slangdelen weer aan elkaar..

De slang wordt natuurlijk niet doorgesneden; hij wordt omhoog gebracht als een lus, met bovenin een beluchter; Draait de motor, dan wordt de beluchter dicht gedrukt, en het koelwater stroomt omhoog en weer naar beneden,de uitlaat in.
Als de motor wordt gestopt, valt het water in het achterste deel naar beneden, de uitlaat in, en veroorzaakt daardoor onderdruk in de slang, waardoor de beluchter opent.
Het water in het voorste deel zakt langzaam terug tot waterlijn niveau, en alles komt tot rust..
Eea geldt voor motoren echt Onder de waterlijn..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Svalk » 20 Dec 2022, 23:21

@Eagle, dank voor je uitleg , het is me een stuk duidelijker geworden.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten