Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JosV58 » 20 Nov 2022, 17:25

Goedendag,

Ik heb vandaag mijn Yanmar 2GM20 winterklaar gemaakt.
Betreft een motor met directe koeling. Dus water van buiten.

Ben alsvolgt te werk gegaan.

Water uit motorblok zo goed als mogelijk laten weglopen.
Deksel van wierpot eraf en antivries erin.
Kleppen gelicht en op de startmotor de motor laten draaien zodat het waterpompje de antivries het blok in pompte. Net zoveel antivries toegvoegd totdat het er aan de natte uitlaat weer uitkwam.
Daarna de kleplichters weer terug gezet naar de normale stand en toch nog even gekeken of de boel wou draaien. Maar nee, de motor sloeg direct vast. Kleppen weer gelicht maar het lukte toen ook niet meer om de motor op de startmotor rond te krijgen.

Wat kan er misgegaan zijn en hoe kan ik dat dan het beste oplossen?

Bij voorbaat dank voor het delen van jullie expertise.
groeten Jos
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Wolf1 » 20 Nov 2022, 17:41

Draai de verstuivers er eens uit en start dan weer !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 20 Nov 2022, 17:55

Ai, Foute boel...

Er is water/koelvloeistof in een cilinder gekomen..

Als er (lang) wordt getornd zonder aanslaan, wordt geleidelijk het hele uitlaatsysteem gevuld met vloeistof. Als dat doorgaat totdat er vloeistof uit de uitlaat komt, dan staat het al hoger dan het uitlaatspruitstuk, en loopt er via de uitlaatklep(en) vloeistof in de cilinder.. Als er daarna echt gestart wordt, knalt de vloeistof tegen de kop, en blokkeert de zuigerslag naar boven! Dat kan schade aan zuiger en drijfstang geven.. Kleplichter bedienen, en dan met de hand proberen te tornen..
Meld hier maar hoe dat gaat, dan zien we wel verder..
Veel geluk!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JosV58 » 20 Nov 2022, 22:33

Dank voor de tips.
Ik ben dus niet zo slim bezig geweest als ik dacht.
Ik ga zsm ermee aan de gang en laat het hier dan weten.
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Navigo » 21 Nov 2022, 00:35

HH,

Om vervolgschade te voorkomen, stel niet uit tot morgen wat je vandaag kan doen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 21 Nov 2022, 09:45

P.S, Wel eerst het uitlaatsysteem leeg laten lopen! Uitlaatslang op een laag punt (bij de demper..) losnemen.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JosV58 » 22 Nov 2022, 01:07

Heb de adviezen om niet te lang te wachten ter harte genomen en ben vanavond maar aan de slag gegaan.

Koelwater zoveel mogelijk uit het blok laten lopen.
Uitlaat zo goed als mogelijk op de longen doorgeblazen.
Verstuivers niet aangeraakt. Lekker laten zitten dus.
Moerdop met ratel op de krukas en meteen viel het al op dat ik de krukas zonder (!) de kleppen te lichten kon tornen. Dat was gisteren dus zeker niet het geval.
Bij elke compressieslag kon ik geruis horen. Het klonk als water dat weggeperst werd en ik neem aan dat dat ook het geval was.
Ben dit blijven doen totdat het geluid verdwenen was.
Alles draaide zo soepel dat ik het uiteindelijk aandurfde om de motor een paar slagen op de startmotor te laten maken.
Geluid klonk mij vrij normaal in de oren en ik meende zelfs te horen dat de motor wou gaan aanslaan. Heb dat niet doorgezet.
Zou dat zo snel na een gevalletje waterslag al kunnen of is dat niet waarschijnlijk?

Verder naar de olie gekeken.
Viel me op dat de strepen op de peilstok erg ver uit elkaar liggen: 68mm tussen min en max.
Zwarte derrie, niveau zo'n 2 cm onder het max peil.
Deze "olie" was uiteraard koud en daarom naar mijn mening te dun. Vermengt olie en water zo snel?
In ieder geval moet deze olie er uit.
Ik heb helaas geen aftapplug onder de carterpan kunnen vinden.
Dus alles moet eruit gezogen worden met een dun slangetje door de peilstokopening. Iemand een andere suggestie?
Ik heb hier helaas niet de goede middelen voor. Die ga ik morgen dan eerst maar eens scoren.

Ik wil er een SAE 20W olie ingooien (gevonden on-line in een Yanmar manual).
Iemand bekend met deze Yanmar? Is dat het goede type?

Als ik alle oude olie eruit heb en de nieuwe olie erin, wil ik proberen de motor voor het echie te starten.
Kan dat of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoor weer graag.

groeten, Jos
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 22 Nov 2022, 03:11

Klinkt niet verkeerd!

Wij gebruiken in die motor 20W50, een wat ouderwetse olie, maar daar lopen ze mooi op..
Ook het oliefilter vervangen.

Bij dit weer is de olie nogal dik. Onder normale omstandigheden laat je dan de motor warm draaien ,maar dat moet nu juist niet!
Uit zuigen met een vacuumpomp en bijbehorend passend slangetje door het peilstokgat. Zal wel even duren.. Eventueel met een fohn het carter opwarmen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Wolf1 » 22 Nov 2022, 13:06

JosV58 schreef:Verstuivers niet aangeraakt. Lekker laten zitten dus.
groeten, Jos

Niet zo verstandig, had je hem even op de start motor rond laten draaien met de buitenboord afsluiter dicht, was het meeste water wel uit de cilinders geweest, had je daarna wat boorolie op de zuigers gespoten was je er zeker van geweest dat hij komend voorjaar nog steeds lekker rond draait.
Als je hem nu niet laat lopen, blijven er restanten water achter tussen de veren met alle gevolgen van dien !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Kwokko » 22 Nov 2022, 14:19

JosV58 schreef:Verstuivers niet aangeraakt. Lekker laten zitten dus.


Hier moet ik Wolf1 gelijk in geven.
Waarom zijn methode niet even gevolgd?
Want je zet de motor in principe weg tot volgend jaar ,en in die tussentijd kan er veel gebeuren waarmee je dan onaangenaam verrast wordt.
Alsnog nog die verstuivers eruit ,en een beetje boorolie op de zuigers spuiten.
Zoveel werk zit daar niet in.

Maar ik heb nog wel een andere opmerking.

JosV58 schreef:Water uit motorblok zo goed als mogelijk laten weglopen.
Deksel van wierpot eraf en antivries erin.
Kleppen gelicht en op de startmotor de motor laten draaien zodat het impellerpompje de antivries het blok in pompte.
Net zoveel antivries toegevoegd totdat het er aan de natte uitlaat weer uitkwam.


Je beschrijft dat wel zo mooi , maar hoe weet je nu dat het water ook echt het blok is ingepompt?
Heb je dan de thermostaat ook eerst verwijderd?
Zo niet ,dan moet ik nog zien,dat het koelvloeistof achter de thermostaat zit,en rondom de cilinders zit.
Want de thermostaat blijft bij een koude motor dicht staan ,en dan gaat het koelwater/koelvloeistof via de bypass naar de uitlaatslang.

Hoe deed ik het toen ik een direct gekoelde Yanmar YSE12 had?
Eerst thermostaat van de motor verwijderen.
Dan deksel er weer op.
Dan koelvloeistof via wierpot ,impeller pomp door de motor laten gaan.
Waarom thermostaat veruit?
Deze kan dichtslaan als er koude koelvloeistof bij komt ,en dan loopt het alsnog via de bypass eruit,en komt er niks op de plaatsen waar het er wel moet zijn.
Heb nooit een bevroren motor gehad.

Je kunt m.i. je motor beter indirect gekoeld gaan maken.
Daar zijn wel mooie after market setjes voor te koop.
Dan heb je dit niet ,en als voordeel , je motor komt en blijft op bedrijfstemperatuur, wat de motor ten goede komt.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten