Lekkage PRM keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Nov 2022, 12:38

stefan schreef:heb je een foto van de situatie?

Bij deze.
Afbeelding
In het randje bij de pijlen tref ik steeds de olie aan.
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor benE » 19 Nov 2022, 14:00

Kunt u de KK niet goed vetvrij maken,zodat het spoor te volgen is waar het begint?
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Nov 2022, 15:11

benE schreef:Kunt u de KK niet goed vetvrij maken,zodat het spoor te volgen is waar het begint?

Dat heb ik al wel eens gedaan. Toen heb ik hem met ontvetter schoon gemaakt. Maar toen heb ik geen spoor kunnen ontdekken. Maar misschien moet ik het nog een keer proberen. Het mysterie zal een keer opgelost moeten worden.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor RuudM » 19 Nov 2022, 19:33

Goedenavond felix,

Dit gootje bedoelde je toch? Volgens mij kan het alleen maar via de ontluchting komen.
Nu heb ik begrepen dat deze koppelingen zowel links als rechtsom draaiend volledig belast kunnen worden .misschien is het bij ons zo dat hieronder een tandwiel zit dat met onze draairichting olie juist opspat in de buurt van de ontluchting

Gootje is op de foto alweer drooggemaakt!, je kan wel zien dat wij de ontluchting verlengd hebben. Ik heb ere eigenlijk geen acht op geslagen of het nu minder is. De hoeveelheid die jij noemt vind ik wel erg veel. Als het bij ons op jaar basis eens een ½ kopje is houd het wel op (250 draaiuren)

Afbeelding

Afbeelding

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Nov 2022, 20:12

Goedenavond Ruud.
Dank voor je fotos. Ik denk dat we beide over hetzelfde randje praten. Ik was er ook van uit gegaan dat de olie alleen maar via de ontluchting kan komen. Maar ik heb een klepje gemonteerd en het probleem is niet opgelost. Ik denk dat ik eerst toch nog maar een keer de hele koppeling ga ontvetten en dan nogmaals zoeken of ik toch ergens olie zie komen. Tegelijkertijd ga ik het klepje weer verwijderen en de ontluchting over laten lopen in een aluminium fles. Daarmee kan ik al of niet uitsluiten dat de ontluchting de boosdoener is. Als beide acties geen resultaat opleveren dan zal de koppeling toch uit elkaar moeten (helaas). Maar dat zie ik volgende winter dan wel.
De hoeveelheid olie die lekt is naar mijn gevoel toe genomen sinds ik het klepje op de ontluchting heb geplaatst. Voorheen was het bij mij ook ca. een kopje per seizoen. Dus misschien is het klepje per saldo wel erger dan de kwaal. Maar ook dat zal ik weten als ik de ontluchting in een fles uit laat komen. Als er dan olie in de fles komt dan kan ik goed de hoeveelheid meten.
Zodra ik mijn bevindingen weet (volgend vaarseizoen) laat ik je de uitkomst weten. Misschien kan jij er ook je probleem mee oplossen.
Nogmaals bedankt voor je moeite.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor Navigo » 19 Nov 2022, 21:54

HH,

De koppeling moet kunnen ontluchten, iedere restrictie in de vorm van een klepje geeft meer druk opbouw. Iets wat je niet wilt.

Zet eens met een ouderwets school of stoepkrijt meerdere horizontale en verticale lijnen(raster) op de zijkant van de koppeling.
Je kunt het dan goed afbakenen, en duidelijker zien waar het lekt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 19 Nov 2022, 22:14

Navigo schreef:HH,

De koppeling moet kunnen ontluchten, iedere restrictie in de vorm van een klepje geeft meer druk opbouw. Iets wat je niet wilt.

Zet eens met een ouderwets school of stoepkrijt meerdere horizontale en verticale lijnen(raster) op de zijkant van de koppeling.
Je kunt het dan goed afbakenen, en duidelijker zien waar het lekt.

Navigo

Ja, dat van dat ontluchten was mijn idee ook. Echter, nadat ik mijn probleem aan Dintra had voorgelegd kwamen ze met deze oplossing van het klepje. Maar goed, ik ga het klepje weer verwijderen en dan zien wat er gebeurt.
Overigens denk ik dat dit olie zweet probleem een algemeen probleem voor (bepaalde typen) PRM koppelingen is want anders ga je niet speciaal klepjes hiervoor verkopen.

Dat idee met het krijt vind ik een hele goede. Daar was ik zelf niet op gekomen. Ik ga de koppeling met ontvetter schoon maken. En daarna zal ik er een aantal krijtstrepen op zetten. Dan lijkt het me sterk dat ik dan nog steeds niets kan zien. Bedankt voor deze tip.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor Navigo » 20 Nov 2022, 01:12

HH,

Nog een andere gedachte; is de ont/ beluchter wel helemaal compleet?
Aan de binnenzijde hoort ook nog een gebogen(haaks om) onderdeel te zitten.

Je kunt dus niet recht naar beneden kijken, het gebogen onderdeel; bochtje loopt naar sb weg.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 20 Nov 2022, 09:58

Navigo schreef:HH,

Nog een andere gedachte; is de ont/ beluchter wel helemaal compleet?
Aan de binnenzijde hoort ook nog een gebogen(haaks om) onderdeel te zitten.

Je kunt dus niet recht naar beneden kijken, het gebogen onderdeel; bochtje loopt naar sb weg.

Navigo

Geen idee. Dus ik moet de ontluchter (bij mij momenteel het klepje) eraf schroeven? En dan moet ik aan de binnenkant ergens tegen aan kijken? En weet je misschien ook waarvoor dat "iets" dan dient? M.a.w. wat gebeurt er als dat "iets" er niet (meer) is?
Ik ga er van de week naar kijken.
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor Navigo » 20 Nov 2022, 12:01

HH,

Als je nu op pagina 38 kijkt van https://www.prm-newage.com/media/File/302%20man.pdf.

Dan zie je des betreffende bocht, ik denk zelf dat deze er zit vanwege de rondslingerende olie vanaf de koppelingsplaten.
Mogelijk dat deze niet goed zit. Of er niet zit.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten