Ruud Gortworst schreef:Jawel, hier is hij weer.... De zoektocht naar eventuele vervanging van de motoren ivm met het roken, hebben zodanige reacties opgeleverd dat ik de conclusie trek dat ik; of twee nieuwe motoren van max 60pk per stuk zou kunnen aanschaffen of de twee Dafs 475 ga aanpakken, zoals de verstuivers, brandstofpomp, kop vlakken en blauwe diesel tanken. Voorlopig ga ik voor het laatste, dat is natuurlijk goedkoper en wellicht leuker.
Het ging over een Vikingbank kotter uit 1975 van 14,50 meter lang en 4,20 meter breed. Twee Dafs 475 uit 1973 met een Velvet keerkoppeling.
Een 475 laten stoppen met roken gaat je niet lukken.
Indien de klepspeling tot op de 100000000ste nauwkeurig is afgesteld, je verstuivers top zijn, je brandstofpomp 100% goed afgesteld staat, Compressie nog goed is, en je GTL tankt kan je het roken tot een minimum beperken.
Maar bij koude start braken ze altijd rook uit, wat dan weliswaar na een paar minuten verdwijnt als bovenstaande goed is, en het motortje geregeld goed belast word.
De 475 in me vorige boot rookte nauwelijks na bovenstaande nagelopen te hebben, maar door een beschadiging aan de schroef en lager moest ik toen met max 1200 toeren van Friesland terug naar huis varen, met als gevolg dat die weer vrolijk rookte alsof het een kettingroker was.... nadat e.e.a. weer gefikst was, en ik zeker een uur op 80% vermogen had gevaren werd het weer minder.