Vervangen scheepsmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vervangen scheepsmotor

Berichtdoor Ruud Gortworst » 15 Feb 2024, 10:07

Jawel, hier is hij weer.... De zoektocht naar eventuele vervanging van de motoren ivm met het roken, hebben zodanige reacties opgeleverd dat ik de conclusie trek dat ik; of twee nieuwe motoren van max 60pk per stuk zou kunnen aanschaffen of de twee Dafs 475 ga aanpakken, zoals de verstuivers, brandstofpomp, kop vlakken en blauwe diesel tanken. Voorlopig ga ik voor het laatste, dat is natuurlijk goedkoper en wellicht leuker.

Het ging over een Vikingbank kotter uit 1975 van 14,50 meter lang en 4,20 meter breed. Twee Dafs 475 uit 1973 met een Velvet keerkoppeling.
Ruud Gortworst
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Okt 2022, 08:59
ligplaats: IJMUIDEN
info: Vikingbank 1975 14.20x4.20x1.30. 2x Daf 475.

Re: Vervangen scheepsmotor

Berichtdoor elrenegado » 15 Feb 2024, 10:46

Ruud Gortworst schreef:Jawel, hier is hij weer.... De zoektocht naar eventuele vervanging van de motoren ivm met het roken, hebben zodanige reacties opgeleverd dat ik de conclusie trek dat ik; of twee nieuwe motoren van max 60pk per stuk zou kunnen aanschaffen of de twee Dafs 475 ga aanpakken, zoals de verstuivers, brandstofpomp, kop vlakken en blauwe diesel tanken. Voorlopig ga ik voor het laatste, dat is natuurlijk goedkoper en wellicht leuker.

Het ging over een Vikingbank kotter uit 1975 van 14,50 meter lang en 4,20 meter breed. Twee Dafs 475 uit 1973 met een Velvet keerkoppeling.


Een 475 laten stoppen met roken gaat je niet lukken.
Indien de klepspeling tot op de 100000000ste nauwkeurig is afgesteld, je verstuivers top zijn, je brandstofpomp 100% goed afgesteld staat, Compressie nog goed is, en je GTL tankt kan je het roken tot een minimum beperken.
Maar bij koude start braken ze altijd rook uit, wat dan weliswaar na een paar minuten verdwijnt als bovenstaande goed is, en het motortje geregeld goed belast word.

De 475 in me vorige boot rookte nauwelijks na bovenstaande nagelopen te hebben, maar door een beschadiging aan de schroef en lager moest ik toen met max 1200 toeren van Friesland terug naar huis varen, met als gevolg dat die weer vrolijk rookte alsof het een kettingroker was.... nadat e.e.a. weer gefikst was, en ik zeker een uur op 80% vermogen had gevaren werd het weer minder.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Vervangen scheepsmotor

Berichtdoor Robx » 21 Feb 2024, 12:40

Zoals bekend een Daf rookt altijd, maar ook als ze oud zijn, zijn ze probleemloos. Wij hebben verleden najaar onze New Holland (Ford) vervangen door een Beta Marine van 75pk met een PRM keerkoppeling vertraging 1:3. Onze boot is 12,85 x 4,2m en weegt 16 - 17 ton. Alleen mee proefgevaren. Zeer stil en trillingsvrij. Bij 1800 omw/min varen we 12,5 km/h. Daar boven graaft hij zich in. Beta Marine levert motorsteunen op maat dan hoeft de motorfundatie niet aangepast te worden. Als er een Velvet achter de Dafs zitten kan je kiezen voor een PRM260. Kostbare keerkoppeling, maar je verdient het terug met inbouwen.
Ik heb goede ervaring met Eric Kuijkhoven Van Beta Marine Nederland.
Robx
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Feb 2024, 11:43
ligplaats: Maurik
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten