chaea schreef:
Dat is een uitspraak, die ik niet gauw voor mijn rekening zou willen nemen. Ik vrees op niets gebaseerd.[/quote]
Ja nou het is me wel een verschrikkelijke uitspraak zeg
Op niets gebasseerd? En waarom denkt senior dat? En wat heeft uw post voor zin zonder onderbouwing?
Mijn antwoord was bedoeld om met zo min mogelijke uitleg iets te vertellen. Gewoon Jip naar Janneke, niets meer of minder.
Als materiaal is RVS sterker dan staal, maar juist de sterkte van RVS maakt dat het eerder breekt dan buigt. In dat context is staal wellicht minder sterk maar buigzamer.
In extremis heb je meer in een verbogen as dan aan een gebroken as, ofwel stilvallen of nog een veilig punt kunnen bereiken.
Vanuit dat punt mbt de as, niet meer of minder.
Maar voor uw gemoed, RVS is een sterker staaltje dan staal in het algemeen.[/quote]
Zonder types te noemen is het allemaal nergens opgebaseerd. Rvs 304 tm 316ti is vergelijkbaar met pisbakken staal of te wel s235. Van s235 kan je geen goede assen maken of ze moeten heel dik worden. Dat zelfde gaat op voor rvs 304 tm 316. Schroefassen zijn vaak niet van s235 of van 316. Maar meestal van een cr vanadium staal of staal met een hoger koolstof percentage bv S355 c45 of een CrNiMo deze legeringen zijn te krijgen in een geslepen en gerichte variant ook wel assen staal. Kwa mechanische eigenschappen liggen s235 en 316 heel dicht bij elkaar. Voor schroefassen veel gebruikt rvs 1.4462 ligt dicht bij s420 mbt mechanische waarden. Het getal achter de s geeft de min treksterkte aan. En is dut een stuk sterker dan s235 maar wel brosser hoewel met een rek van 20% voor breuk het beide nog vergevelijke materialen zijn. Ga je naar s690 of nog hoger ga je naar rek bij breuk van onder de 10% dan kan iets zomaar afknappen bij overbelasting ipv buigen. Dus zomaar roepen dat staal of rvs sterker is kan niet zonder types te noemen. Om het dichter bij huis te houden bouten kannje in verschillende sterkte klasses krijgen zowel rvs als stalen bouten. In tegenstelling tot de naam geving bij rvs materiaal kan je bij bouten direct zien hoe sterk ze zijn. Een A4-70 bout is van zeewater bestendige rvs bout met een breeksterkte van mininaal 700mpa een stalen 8.8bout heeft al een breeksterkte van 800mpa. Dus zonder type niks over te zeggen een 4.8 bout heeft maar een 450mpa breeksterkte dus minder sterk dan een a4-70maar sterker dan het veel gebruikte A4-50. Een stalen as kan prima echter wordt dat minder vaak gebruikt maar het kan prima afhankelijk van bouwmateriaal schip etc.