diesel in motorolie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

diesel in motorolie

Berichtdoor Wubbe » 08 Sep 2022, 13:37

Hallo forumleden

Wij hebben sinds vorig jaar een Succes kruiser, is waarschijnlijk ergens rond 1983 gebouwd met als motor een Mercedes OM621.
Dit jaar zijn we er voor het eerst een weekje mee op pad geweest en ik heb de indruk dat mijn oliepeil heel langzaam stijgt.
Kan het zijn dat de opvoerpomp of de brandstofpomp inwendig lekt? heb dat ooit een bij een kraan gehad namelijk, daar liep het carter helemaal vol met gasolie.
Vorig jaar na aankoop eerst olie ververst en nieuwe filters gemonteerd omdat de boot vrij lang stil had gelegen. Olie was toen keurig op peil en staat nu intussen iets boven bovenste peil.
Omdat ik eigenlijk geen tijd heb om gelijk maar de hele boel uit elkaar te sleutelen eerst hier maar eens om raad vragen, omdat volgens mij hier op dit forum best veel kennis is van de oudere
motoren.
Ik hoor graag of dit soort probleempjes vaker voor komen en of dit op te lossen is met het vernieuwen van diverse pakkingen of dat het beter is gelijk maar een nieuwe opvoerpomp
te monteren.

Gr. Wubbe
Wubbe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 Dec 2021, 11:03
ligplaats: Langelille
info: Succes kruiser 9,5meter

Re: diesel in motorolie

Berichtdoor Navigo » 08 Sep 2022, 14:46

HH,

De hogedrukpomp en de daarop bevestigde opvoerpomp hebben origineel een eigen smeeroliebad.
Als er gasolievermenging is en het niveau in het carter niveau dan houdt het in dat ook het "eigen smeeroliebad" dus volstaat en vermengt is met gasolie.
Weet je zeker dat het gasolie is en niet bijvoorbeeld koelvloeistof/ water?

Met andere woorden als het gasolie is?, dan....
-kan het lekken langs de plunjers van de hogedrukpomp. Prijzig.
-kan het lekken langs de aandrijfzijde van de opvoerpomp. Vervangen is de goedkoopste optie om eea uit te sluiten.
Wat je wel zeker weet is dat het seal aan de aandrijfzijde van de hogedrukpomp versleten is en vervangen moet worden.

Je kan het rechthoekige deksel aan de voorzijde van de HDpomp eraf halen en kijken hoe of wat je kunt ontdekken bij al dan niet draaiende motor.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: diesel in motorolie

Berichtdoor Wubbe » 08 Sep 2022, 21:42

Bedankt voor de reactie, ik weet wel haast zeker dat het diesel moet zijn wat evt in de olie mengt. Als ik de olievuldop losdraai dan is die alleen wat smerig van olie en zit er geen witte waterput op wat je kan hebben met een lekke koppakking.
Motor rookt ook zo goed als niet en start ook gewoon vlot ook als het wat frisser is.
Kan ik die opvoerpomp ook controleren op inwendige lekkage of valt daar weinig aan te zien.
Zal wel ook volgende week het cartertje van de brandstof pomp even aftappen en van schone olie voorzien.
Wubbe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 Dec 2021, 11:03
ligplaats: Langelille
info: Succes kruiser 9,5meter

Re: diesel in motorolie

Berichtdoor Wolf1 » 08 Sep 2022, 21:53

Opvoerpomp demonteren, pers zijde afblinden, zuigzijde slangpilaar of rubber stopje met plasticslang.
Het geheel in een bakje gasole onderdompelen en zo hard als je kan op het slangetje blazen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: diesel in motorolie

Berichtdoor Wubbe » 08 Sep 2022, 22:31

Bedankt Wolf voor deze tip, ga ik volgende week doen! Zal dan eerst even een nieuwe pakking regelen zodat de zaak ook weer netjes gemonteerd kan worden.
Wubbe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 Dec 2021, 11:03
ligplaats: Langelille
info: Succes kruiser 9,5meter

Re: diesel in motorolie

Berichtdoor quichot » 09 Sep 2022, 10:56

Er kan een andere oorzaak zijn. Ik had een keer hetzelfde euvel. Oliedruk bleef te laag, en de carterolie bleek boven peilstokniveau te zijn gestegen.
Kleppendeksel losgemaakt, en toen zag ik een plasje gasolie rond één van de verstuivers. Deze zat niet goed vast. Dat euvel was snel verholpen. Wel jammer dat ik de carterolie moest vervangen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: diesel in motorolie

Berichtdoor Navigo » 09 Sep 2022, 12:24

HH,

Quichot,

Bij jouw DAF zitten ze inderdaad onder het kleppendeksel. Dan kan dat inderdaad gebeuren.
Bij de Mercedes zitten ze er buiten, geen direct contact met olie gesmeerde ruimtes.

In dit geval valt deze optie af.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: diesel in motorolie

Berichtdoor Jochem Jongsma » 19 Sep 2022, 22:29

Hallo Wubbe

Ik heb wel nieuwe pakkingen, oliekeeringen en een nieuwe/gereviseerd opvoerpompje liggen
Indien dat niet voldoende is kan ik uw brandstofpomp ook reviseren

Groeten Jochem Jongsma
Jochem Jongsma
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 22:25
ligplaats: Hoornsterzwaag
info:

Re: diesel in motorolie

Berichtdoor Wubbe » 24 Sep 2022, 18:56

Heb je even een pb gestuurd Jochem.
Wubbe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 24 Dec 2021, 11:03
ligplaats: Langelille
info: Succes kruiser 9,5meter


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten