Interval Delphi groffilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Interval Delphi groffilter

Berichtdoor Amersfow » 06 Sep 2022, 21:34

Ik had het probleem dat de motor in ging houden bij veel toeren. Dan terugging naar 1000 toeren, en dan kon die weer naar ~1600. Het bleek in het groffilter te zitten. De diesel was zwart, en met een nieuwe (ff een gedoe de lucht er een beetje uit te krijgen (hoeft niet alles omdat nieuwe motoren automatisch ontluchten)) kan die weer minuten vol aan.
Wat is een interval voor zo'n Delphi? Elk jaar? 400 uur?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Interval Delphi groffilter

Berichtdoor Oeverloos » 06 Sep 2022, 21:52

Als je diesel zwart is dan mag je er van uitgaan dat de dieselolie besmet is met microben.
Wellicht een bacterie b.v.

Het Delphi filter is naar mijn mening alleen bruikbaar als je een schone tank hebt en schone brandstof.
Het Delphi filter is eenvoudig van aard en heeft een rating van 6-10 micron bij 85% efficiëntie.
Dat houdt in dat 1 op de 10 partikels van een dergelijke grootte door het filter heen gaat.
Een bacterie is gemiddeld tussen de 0,25 en 5 micron groot.
De filter grootte in microns en de efficiëntie is te laag om de bacteriën uit de dieselolie te filteren.
Het gevolg is dat die in de injectiepomp terecht komen.
De motor gaat slechter lopen, slechter starten.
De injectiepomp raakt vervuild en slijt kapot.

Uiteindelijk zal de injectiepomp gereviseerd moeten worden en de tank schoon gemaakt.
Daarna zul je voortaan biocide moeten toevoegen aan de dieselolie,
omdat de ervaring leert dat de besmetting terug komt.

Wat je op korte termijn kunt doen is de Delphi vervangen door een Racor Turbine 500 of 900 met 2 micron verwisselbare patronen
die je om de 20 - 30 uur vervangt.
Hierdoor is tenminste de injectiepomp beschermd en je kan varen.

Bij mij aan boord had ik zwarte anaerobe bacteriën type koffiedik
en ik heb dit hele verhaal meegemaakt.

Vrolijk word je er niet van.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Interval Delphi groffilter

Berichtdoor Wolf1 » 06 Sep 2022, 23:24

Mijnheer Oeverloos, een 6 tot 10 micron zijn brokstukken van 0,006 tot 0,01 millimeter !
En dat is de waarde die alle conventionele brandstofpompbouwers als beschermingsfilter gebruiken.
2 van deze filters in serie is totale onzin.
Om voor het brandstofpomp beschermingsfilter een langere stand tijd te creëren, maken we gebruik van een voorfilter (30 micr.), om de grove verontreiniging voortijdig te verwijderen.
Ook uw beeld over bacteriologische vervuiling is lichtelijk overdreven, u doet het voorkomen als zijnde het een soort amarilpoeder.
De plunjers in de pomp kunnen hierdoor vast gaan zitten (plakken) waardoor de veren niet meer instaat zijn de plunjer op de nok gedrukt te houden.
Even op en neer bewegen met smeerolie is meestal voldoende om het weer gangbaar te maken.
Biologische verontreiniging wordt veroorzaak door:
plantaardige producten in de dieselolie, samen met water en temperatuur !
Te bestrijden met bunkers zoveel mogelijk vol, condens regelmatig aftappen,
bunkers onderdeel van het vlak maken of een brandstofkoeler in de retour olie.
Er zijn ook chemische bestrijdingsmogelijkheden, maar deze verwijderen de reeds aanwezige besmetting niet.
In antwoord op je vraag, afhankelijk van de vaaromstandigheden, elke 2 uur even vol gas varen, om vast te stellen dat de motor zonder hapering direct op vol belast toerental komt.
Brandstof filters wisselen op tijd basis of uren stand is in mijn zienswijze dus ook volledige onzin, de omstandigheden zijn veel te variabel !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Interval Delphi groffilter

Berichtdoor Amersfow » 07 Sep 2022, 07:21

Bedankt. Er zaten geen levende bacterien, slijm in het filter. Zwart "stof"; ik denk van de gedode bacterien door de anticide die ik gebruik. De tank is brandschoon. Ik houd me exact aan alle intervallen genoemd in de boekjes, ik kon alleen niets vinden over de Delphi. Die zal ik dan maar elk jaar een keer gaan doen. Het is een gepruts in vergelijking met een Separ die we in 1 boot hebben en een normaal fijnfilter.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Interval Delphi groffilter

Berichtdoor Wolf1 » 07 Sep 2022, 08:42

Amersfow schreef:Bedankt. Er zaten geen levende bacterien, slijm in het filter. Zwart "stof"; ik denk van de gedode bacterien door de anticide die ik gebruik. De tank is brandschoon. Ik houd me exact aan alle intervallen genoemd in de boekjes, ik kon alleen niets vinden over de Delphi. Die zal ik dan maar elk jaar een keer gaan doen. Het is een gepruts in vergelijking met een Separ die we in 1 boot hebben en een normaal fijnfilter.

Amersflow, het verhaal van de "Delphi" en het in serie staande motorfabrikant filter heb je ook begrepen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Interval Delphi groffilter

Berichtdoor kajoe » 07 Sep 2022, 09:36

tja ik heb mijn filters voor en na nu al ruim 3 jaar niet verwisselt wel tap ik geregeld de waterzak af zit weinig in paar druppels water en soms wat vlokjes wel iedere keer bij olie laden er chemische rotzooi bij .
wij hadden vroeger wel omschakelbare gasolie filters op de motor zitten dit om de zaak bedrijfs zeker te laten zijn tja beroeps he ,maar ook toen eigenlijk nooit een probleem puur uit zekerheid wisselde je ieder jaar een van de gasolie filters maar of het nodig was betwijfel ik ,,toen nog geen bio in de olie iedere dag even de waterzak aftappen ,,maar in de dagtank zat nooit rotzooi .
maar ook de smeerolie bleef er gewoon het hele jaar in dus werd het lang niet om de aangewezen uren ververst dus om de 10/11 maand dit bij vaartijden per dag van 6tot 10 uur ,wel draaiden we met de aangewezen olie bij ons van de shell deze hadden voor ons het smeer schema uitgewerkt voor alles .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Interval Delphi groffilter

Berichtdoor Amersfow » 07 Sep 2022, 09:48

Ha ik moet met schaamte toegeven dat ik die Delphi nooit verwisseld had; wellicht 2000 uur en een paar jaar ermee gedaan. Ik vond het een beetje een eng ding; het glaasje kan breken en hij moet precies gemonteerd worden. En zoveel lucht in het systeem. Ik heb steeds maar een paar uur voor onderhoud met een verhuurboot. Nu heb ik m dus net iets te laat vervangen (storing was ontstaan). Uiteindelijk viel het vervangen wel mee; heb wel met de mond de diesel aangezogen ;-). Heeft nu al weel een paar uur zonder terugvallen gedraaid dus het is gelukt. (Mag overigens in mijn handen knijpen met de storingen dit jaar, alleen gebruiksvragen, dit filter en 2x accu's vervangen). Topjaar! En velen zijn door Amsterdam gevaren zonder vignet en zonder boete (ze moeten je op heterdaad betrappen denk ik; de boten hebben alleen een naam en thuishaven erop).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten