Startproblemen Ventus M3.09

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor eagle » 08 Sep 2022, 20:41

Pas op!
Start-hulprelais niet te licht kiezen; bij vastlassen van de kontakten tgv vonkvorming stopt dan het starten niet meer, met alle gevolgen van dien..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor Adventure » 18 Sep 2022, 07:36

Allen dank voor de vele tips en uitleg.

Gisteren hebben we een nieuwe verbinding gemaakt vanaf het contactslot naar de startmotor, contact 50 op het contactslot.

Het jammere was dat ik vooraf niet goed had geïnventariseerd wat voor draad dit zou moeten zijn qua dikte.

Ik zag 2x 1,5 mm2 vanaf het contactslot gaan, en bij de startmotor zag ik ook 2x 1,5 mm2.

zag wel dat de kleuren die van het contactslot afkwamen andere kleuren hadden dan bij de startmotor. Dus de oude situatie is al dat er ergens een verbinding
moet zijn waar de draden aan elkaar worden gekoppeld.

Er ligt nu voor de test ook 2x 1,5 mm2 uit 1 stuk van contactslot naar startmotor, mocht het zo zijn dat het probleem hiermee verholpen is dan gaan we tijdens
dat de boot in de stalling ligt deze vervangen door 1x minimaal 3 mm2.

Helaas hebben we door het slechte weer en het feit dat we te laat gereed waren met de aanleg het niet kunnen testen met een proefvaart.
Dus moeten we komende week ergens een moment zien te vinden om een uurtje of 2 te varen om daarna te kijken of hij na uitzetten weer gelijk wil starten.

Afgelopen maandag de motor 3/4 uur in de haven laten draaien en daarna starte de motor wel telkens, terwijl dan ook alles op temperatuur was.

dus wordt vervolgd.

De tips zijn in iedere geval zeer bruikbaar , mocht dit het probleem niet oplossen dan moeten we de tip met het extra relais nog gaan toepassen , alleen zou ik daar graag nog wat meer info over willen verkrijgen.

Alvast dank, en dan gaan we hopen dat we volgend seizoen eens fatsoenlijk weg kunnen zonder dat we als de motor uit gezet wordt een uurtje of 3 moeten wachten weer
verder kunnen.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor Adventure » 23 Sep 2022, 15:49

Vanmiddag toch nog even het water op gegaan, het was in ieder geval niet heel erg warm.

Maar we hebben dik 1,5 uur gevaren en de motor goed laten werken om niets uit te sluiten.

En na terug komst in de haven en de motor uit gezet en dan weer met vingers crost de motor starten.

Hij starte feilloos , en meerdere keren achter elkaar.

Dus we hebben hoop dat dit opgelost is, maar juichen pas als we een paar keer zonder problemen zijn weggeweest.
Verdenk toch de bedrading of de overgang van de bekabeling.

Er komt nl. een kabel vanaf het dashboard en contactslot naar de soort van electrakast, En die staat sowieso op de nominatie om te worden aangepakt.
En daar gaat die kabel via kroonsteentjes (ja echt kroonsteentje) over naar de kabel naar de motor. Ik weet dat kroonsteentjes not done is in een boot.
Dus daar komt deze winter sowieso een alternatief voor.

Want ook de temperatuur van het koelwater vind ik niet kloppen met de temperatuur die ik meet bij de sensor van de motor met een infrarood meter.
De temperatuur op het dashboard geeft 85 graden bij 1400 toeren en 92 graden bij 1900 toeren. Maar bij de sensor zelf meet ik iets van 65 graden.

Weet niet wat een OM621 voor bedrijfstemperatuur heeft normaal.

Anders ook maar even een noodkabeltje naar de temperatuurmeter leggen en kijken of daar verschil in zit.

Maar vooralsnog zijn we blij met het resultaat van vandaag, dat geeft de burger weer moet.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten