Startproblemen Ventus M3.09

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor benE » 07 Sep 2022, 15:25

U moet als de storing aanwezig is,één iemand de startknop laten bedienen en een ander belast de spanning op de startmotor laten meten.
Ook de spanning op de stuurdraad.
Als bijvoorbeeld de spanningsval op de stuurdraad te groot is,hoor je het relais wel klikken,maar wordt niet hard genoeg aangetrokken om de grote stroom te verwerken.
Kontroleer ook de verbinding van de kabels en ook de massakabel.
Kijk ook of de kabelogen goed vast zitten.
Als de startmotor pas twee maanden oud is,lijkt het op een probleem in de bedrading.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor Navigo » 07 Sep 2022, 18:09

HH,

Er zit ergens een overgangs weerstand. Slecht contact.
Je zegt dat de bedrading is gecontroleerd, een ohmse meting geeft in dit geval geen uitsluitsel/ oorzaak.
De oorzaak is alleen te vinden door te meten als het zich voordoet, de spanning valt/ zakt weg.

De remedie:
Alle verbindingen nauwkeurig nalopen, goed schoonmaken (vrij van corrosie)en goed vastzetten.
Vergeet ook niet de massaschakelaar.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor SimondeDanser » 07 Sep 2022, 18:30

Navigo schreef:HH,

Er zit ergens een overgangs weerstand. Slecht contact.
Je zegt dat de bedrading is gecontroleerd, een ohmse meting geeft in dit geval geen uitsluitsel/ oorzaak.
De oorzaak is alleen te vinden door te meten als het zich voordoet, de spanning valt/ zakt weg.

De remedie:
Alle verbindingen nauwkeurig nalopen, goed schoonmaken (vrij van corrosie)en goed vastzetten.
Vergeet ook niet de massaschakelaar.

Navigo

Of bij de startmotor een vierkant autorelais van een paar euro plaatsen en de draad vanaf het contactslot gebruiken om alleen de stuurstroom van het relais doorheen te laten gaan. En de hoofdstroom nodig voor het startrelais door dit autorelais laten schakelen. Dat autorelais beschermt je startcontactslot want daar gaan dan alleen nog maar een paar milliamperes doorheen van het spoeltje van het autorelais. En het startrelais krijgt zijn spanning vrijwel direct van de accu, dus niet meer via allerlei omwegen die alleen maar overgangsweerstand kunnen geven.
Ik heb dit al bij diverse boten zo gemaakt incl. mijn eigen boten. En volgende week weer een. En tot op heden zijn de electrische startproblemen op deze wijze bij iedereen uit de wereld geholpen.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor eagle » 07 Sep 2022, 19:27

Het lijkt wel of het startmotorrondsel niet in de vliegwielkrans pakt, maar tegen een tand ervan stuit. Dan kan het startrelais zijn slag niet afmaken, en wordt het kontakt erin niet gesloten, zodat de startmotor geen spanning krijgt. (behalve een klein stroompje via de aantrek spoel).
Tijdens starten: Spanning meten tussen de onderste aansluitbout van het startrelais (waar de motordraad aan zit) tov massa: Moet minstens 9 a 10 volt zijn..Als het bovenstaande het geval is, komt er daar nauwelijks spanning..

Gr, Arend
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor Beemer » 07 Sep 2022, 21:25

Geheel eens met SimondeDanser. Vooral bij oude installaties kan zo’n hulprelais een uitkomst zijn. Ook ik had jaren terug dezelfde problemen met de startrelais van mijn beide startmotoren. Na plaatsen van hulprelais was probleem geheel opgelost.
Een kleine 10 jaar terug (dec 2013) werd deze problematiek én oplossing al aangedragen. De zoekfunctie van dit forum wordt mi (te) weinig gebruikt :D

Een startronsel/tandwiel dat niet goed ingrijpt in de starterkrans zou kunnen, maar de oorzaak hiervan ligt mijn inziens dan toch weer in te zwakke werking van de bendix ofwel slechte stroom-contacten. Oplossing: het eerder genoemde hulprelais.

Uiteraard dat een startmotor van bijvoorbeeld 20 jaar oud wel een stukje onderhoud kan gebruiken: minimaal eens met perslucht collector en borstels schoon blazen, check op lengte van borstels, werking veerdruk. Nog mooier geheel demonteren, schoonmaken etc. Maar dit alleen als je dit echt aandurft :lol: :lol:
Beemer
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor eagle » 07 Sep 2022, 23:17

Startmotortest in situ:

Accu moet goed geladen zijn.
Hoofdschakelaar startkring uitschakelen.
Aan de startmotor, bij het startrelais klem 50 losnemen (gele draad).
Draadverbinding maken (kort, 2,5mm2) tussen klem 50 en de bovenste bout (30), waar ook de accukabel aan zit.
Verstuivers: hogedrukleiding wartelmoer een slag losdraaien, om aanslaan te voorkomen.
Kontakt op Nul laten.
Morsecontrol in Neutraal.

Nu de Hoofdschakelaar bedienen als ware het de startsleutel, en het torngedrag van de motor waarnemen....Diverse keren proberen.

Afhankelijk van de resultaten:
Indien de klacht blijft: Check accu, massakabel, pluskabel, hoofdschakelaar, startmotor.
Indien klacht is verdwenen: check motorbedrading (stekkers), zekering (houder), kontaktslot, startblokkering in Morsecontrol ....Overweeg monteren start-hulprelais (Startrelais trekt ca 50 A , kortstondig, tijdens aantrekken. Daarna ca 15 A houdstroom).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor gewoonmich » 08 Sep 2022, 06:38

SimondeDanser schreef:
Of bij de startmotor een vierkant autorelais van een paar euro plaatsen en de draad vanaf het contactslot gebruiken om alleen de stuurstroom van het relais doorheen te laten gaan. En de hoofdstroom nodig voor het startrelais door dit autorelais laten schakelen. Dat autorelais beschermt je startcontactslot want daar gaan dan alleen nog maar een paar milliamperes doorheen van het spoeltje van het autorelais. En het startrelais krijgt zijn spanning vrijwel direct van de accu, dus niet meer via allerlei omwegen die alleen maar overgangsweerstand kunnen geven.
Ik heb dit al bij diverse boten zo gemaakt incl. mijn eigen boten. En volgende week weer een. En tot op heden zijn de electrische startproblemen op deze wijze bij iedereen uit de wereld geholpen.
Mvg Felix


Voordat ik kosten maak zou ik eerst eens meten. Ik zou de instructies van Eagle eerst opvolgen.
Je kunt pas een probleem oplossen als je een oorzaak weet.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Sep 2022, 07:33

gewoonmich schreef:Voordat ik kosten maak zou ik eerst eens meten. Ik zou de instructies van Eagle eerst opvolgen.
Je kunt pas een probleem oplossen als je een oorzaak weet.

Dat vind ik in dit geval geen argument. Hij heeft al een accu en een contactslot vervangen. Dan praat je over veel meer geld dan wat zo'n relais met nog geen meter draad kost. Totaal misschien 5,00 euro en als je goed zoekt misschien zelfs nog minder.
SimondeDanser
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor Wolf1 » 08 Sep 2022, 10:43

Met een schroevendraaier tussen de B+ en het stuurstroom contact is eenvoudig vast te stellen of het in de borstels zit of de aanstuuring !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Startproblemen Ventus M3.09

Berichtdoor Solita74 » 08 Sep 2022, 10:58

Een volle goede accu en voorgloeien meer als 10 seconde is heel belangrijk!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten