door Oeverloos » 06 Sep 2022, 18:35
Als de startmotor wel draait, maar de diesel start niet dan is de oorzaak meestal:
óf tank leeg
óf de stop hendel is niet goed ingedrukt.
óf lucht in het brandstofsysteem.
óf vuil in het brandstofsysteem.
Vervuilde dieselolie komt geregeld voor.
De oorzaak is dat de houdbaarheid van de dieselolie met bio-component te ver overschreden is,
of er is vuil en/of water in de brandstoftank aanwezig.
- Maar check altijd eerst het oliepeil, want je wilt eerst weten of er wel smeerolie genoeg in de motor zit.
Zie blz. 23 van de handleiding van de Vetus M 3.09.
- Zorg dat de accu is opgeladen.
- Brandstof vóórfilter:
Het brandstof voorfilter zit tussen de tank en de opvoerpomp van de motor.
(Zie blz. 26 van de handleiding van de Vetus M3.09 motor)
Heb je een Delphi 296 brandstofvoorfilter,
dan komt een niet goed afsluitende O- ring nog wel eens voor.
Heb je de (dubbele) spin-on Vetus waterafscheider als voorfilter gemonteerd,
kijk of die wel goed vast zit.
Er kan water of vuil in zitten.
Check door af te tappen of in de glazen bowl te kijken als je een Delphi filter hebt.
Als het Delphi filter vervuild is, vervang het filter deel en maak de bowl schoon.
Hiervoor moet het hele filter uit elkaar en weer in elkaar gezet.
Denk om de grote O-ringen de iets grotere moet boven, de iets kleinere onder.
Heb je de Vetus waterafscheider dan kun je het kraantje openen onderaan dit filter
en het filter af laten lopen.
- Fijnfilter:
Check daarna het fijnfilter op de motor.
Aftap kraantje:
Soms heeft het fijnfilter een aftapplug.
Als je vanaf de keerkoppeling naar de motor kijkt zie je rechts een spin-on filter,
soms met een aftapplug.
Die draai je open en je pompt met het handpompje rechts naast de spin-on fijnfilter (blz. 27) de dieselbrandstof omhoog.
Je ziet nu wat er uit het fijnfilter komt.
Is dat vervuilde diesel of water dan vervang je het spin-on filter door een nieuwe filter.
Geen aftapkraantje:
Zit er géén aftaplug op het fijnfilter op de motor,
dan vervang je dit filter sowieso.
Als deze te vast zit dan gebruik je een een filterklem
waar je ook de smeeroliefilter mee los kan draaien.
- Ontluchten:
Er zit nu lucht in het brandstofsysteem.
Dat moet er uit anders start de motor niet.
Dat doe je met het handpompje op de opvoerpomp.
Ontluchtingsbout filterhuis:
De bout op het filterhuis draai je enkele slagen los.
Dan pomp je met het handpompje (blz. 27) net zo lang
(en dat kan vrij lang zijn, dus doorzetten)
tot er geen lucht meer uit komt maar alleen dieselolie.
Dan draai je de bout met gevoel vast, maar niet te vast.
Ontluchtingsbout op de injectiepomp:
Vervolgens draai je de ontluchtingsbout op de injectiepomp, rechtsboven van het filter,
de iets uitstekende bout, een paar slagen los,
Je pompt tot je geen bellen meer ziet en zet vast met gevoel, maar niet te hard.
(N.b. als het pompje niet pompt, start dan de motor een seconde, daarna pompt deze wel)
- Starten:
Dan start je de diesel telkens 10 seconden tot de motor aanslaat.
Niet te lang achter elkaar, de startmotor moet kunnen afkoelen.
Als de startmotor niet draait, check dan eerst de accu, de accu klemmen en daarna de bedrading naar de startmotor.
Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door
Oeverloos op 06 Sep 2022, 21:34, in totaal 1 keer gewijzigd.