Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 29 Aug 2022, 15:14

Hallo allemaal,

Sinds enige weken een trotse bezitter van mijn eerste boot (Marex 24 Suncab) die is voorzien van een Vetus M3.10 indirect gekoelde drie cilinder met TMC40 keerkoppeling. Het is een beetje een emotionele aankoop geweest en ben zo dom geweest om de motor en boot niet te laten keuren.

Ik ben zelf (nog) niet ervaren nog technisch, maar ik ben dit bootje als mijn project gaan zien en zoetjes aan bezig geweest met de eerste onderhoudsbeurt (Motorolie verversen, filters vervangen en zelfs de kleppen durven stellen).

Motor liep voor dit alles al niet helemaal lekker stationair (trillen en had meer >1000 toeren nodig om een beetje stabiel te lopen) en geeft witte rook als ik de motor onbelast meer toeren laat maken. Rook ruikt naar diesel en en misschien olie (denk ik) en er is een diesel filmpje op het water te zien. In eerste instantie kreeg ik de motor onbelast niet boven de 2500 toeren, terwijl het motor plaatje aangeeft dat de er 3600 toeren max uit het torretje moet kunnen komen. Na het kleppen stellen, loopt de motor netjes door naar 3600 toeren onbelast. Echter belast, kom ik niet verder dan 2500 toeren en bij de max. toeren krijg ik zwarte rook uit de uitlaat. Ik ben er inmiddels ook achter dat ik een linksdraaiende schroef heb op een rechtsdraaiende motor en zover ik heb begrepen kan de TMC40 keerkoppeling die ik heb dit wel aan echter is het niet ideaal aangezien ik dan maar 33% van zijn vermogen kan draaien en de bak enorm heet kan worden. Dit verklaard wellicht wel de zwarte rook bij max toeren en het probleem dat ik niet hoger kom dan 2500 toeren belast?

Na de nodige doe het zelf met wat begeleiding van vriend (automonteur), heb ik uiteindelijk een vetus monteur laten komen voor een compressie test en een algehele check, omdat het me niet lekker zat. Hij gaf aan dat er een bekend probleem is met dit type motor bij de water injectie naar de warmte wisselaar en dat er water terug kan hevelen in de motor en dat dit waarschijnlijk bij mij is overkomen aangezien ik geen beluchter heb tussen mijn wateraanvoer en de warmtewisselaar. De check die hij heeft gedaan was de gloeistift van de cilinder die het dichtst bij de uitlaatbocht zit eruit gehaald en met zijn duim afgedicht. Daarna kort de motor laten starten en toen wist hij het al, bijna geen compressie en mijn kop moet gereviseerd worden. Ik verbaasde me over de test methode maar aangezien ik er geen verstand van heb, heb ik hem gevraagd waarom hij er zo zeker van is, dat dit het probleem is. Het antwoord was ervaring.

Alhoewel de beste man heel hoog aangeschreven staat en een officiële Vetus monteur is, heb ik toch mijn twijfels of we niet wat hoofdstukken hebben overgeslagen alvorens de kop te late reviseren.....

De motor start prima, zelfs toen ik het vermoeden had dat 2 gloeistiften niet optimaal warm werden. Nu alle drie vervangen waardoor het starten nog sneller gaat. Geen rook na het starten en wel gaat de motor bokken tijdens het stationair draaien en moet ik de motor iets hoger in zijn toeren zetten. Ongeveer 1000 toeren is prima. Witte rook, kan niet helemaal plaatsen waar het precies naar ruikt maar ik denk diesel. Vergeet te vertellen dat ik last had van een dieselbacterie, dus ik heb de tank ook geheel doorgespoeld en gereinigd zover het kon aangezien ik geen mangat heb en alles door een 4cm flotter gat moest doen. Gespoeld met benzine en shock behandeling Acticide gegeven. Alle tests met de motor gedaan door de brandstof slangen (aanvoer en retour) direct in een jerrycan te plaatsen.

Wat ik tot nu toe heb gedaan aan de motor:

- Olie ververst (eerst twee keer doorgespoeld met olie voordat de Vetus motor olie erin ging)
- alle filters vervangen met die van de dieseldokter (Olie, brandstof filter)
- Brandstof slangen vervangen
- Gloeistiften vervangen
- Nieuwe Delphi groffilter geplaatst (nog niet in gebruik)
- Opvoer pomp filter gecheckt en schoongemaakt (was niet vies)
- Kleppen gesteld (waardes waren vrij ruim gemiddeld 0.4, terwijl handleiding 0.25 aangeeft)

Wat ik nog denk te kunnen testen:
- Verstuivers laten testen?

Voordat ik verder ga en de kop revisie overweeg zou ik heel graag willen weten of er zaken zijn die ik over het hoofd heb gezien en wat ik verder kan doen om zaken uit te sluiten voordat ik de hoofdprijs ga betalen.

Excuses voor de hele lange post, maar gezien ik nogal wat zaken heb aangepast weet ik niet of er iets invloed kan hebben of hebben gehad.

Dank voor het meedenken alvast...
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2022, 16:05

Een rechtsom draaiende motor is aan de vliegwielzijde linksom de TCM is bepalend of er een rechtse of een linkse schroef onder moet !
Aan je verhaal te oordelen is je schroef veel te zwaar, en laat die verstuivers daarom nog maar even zitten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 29 Aug 2022, 16:25

Dank Wolf,

Maar de witte rook en onregelmatig lopen bij een onbelaste motor heeft toch niets met de schroef te maken?

Ik heb inmiddels Kramers in Nieuw Vennep gecontacteerd en moet nog even wat info verzamelen om een offerte te kunnen aanvragen.
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Oeverloos » 29 Aug 2022, 16:33

Hey har,

Als er geen beluchter/sifon/antihevel is gemonteerd
bij de uitlaatbocht na het spruitstuk,
(tijdens de installatie van de motor)
loop de motor het risico van “waterslag”.

De anti-hevel in de uitlaat,
dient ter hoogte van de stalen uitlaatelleboog,
dus tussen het spruitstuk en de rubber uitlaatslang,
te worden gemonteerd.

Sommige beluchters hebben een klepje,
anderen een slangetje naar buiten met een controle straaltje.

Dit voorkomt dat terug stromend water van de uitlaatkoeling,
bij het starten,
terug kan hevelen naar het spruitstuk en
vandaar via de kleppen op de zuigers kan lopen.

De cilinder aan de keerkoppeling kant
is dan als eerste aan de beurt.

Omdat water niet samendrukbaar is,
kan de zuiger van deze cilinder niet omhoog bij het starten
omdat er terug gestroomd uitlaat water op de kop van de zuiger staat.

Dat blokkeert de motor en
kan de cilinderkop van het motorblok loskomen
de cilinderkop zelf kan krom worden,
de koppakking lek,
of de aandrijfstangen krom
of de stoterstangen krom
of de kleppen kapot.

Als er metaal onderdelen van boven genoemde missen,
dan zijn die in het carter gevallen
en moeten uit de pickup zeef van de smeerolieaanzuig in het carter gevist worden.

Dit verschijnsel wordt “waterslag” genoemd.

Als je geen compressie hebt op de betreffende laatste cilinder,
én jouw beschreven loop van de motor,
én de diagnose van de Vetus monteur in aanmerking nemend,
lijkt het mij,
dat de monteur wellicht de juiste conclusie heeft getrokken.

Bij de installatie indertijd had een anti-hevel/beluchter in de uitlaat
opgenomen moeten worden.

Met de Vetus M 3.10 dieselmotor zelf,
op basis van het K3D-61DMH Mitsuibishi motorblok,
is niks mis.
Die kun je prima laten repareren.

Spijtig dat je meteen problemen hebt met je aankoop.

De dingen die je zelf gedaan hebt zijn verder uitstekend.
Met name het kleppen stellen.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Aug 2022, 17:06

Ik dacht ook eerst aan de mogelijkheid dat de schroef "te zwaar" is. Echter wat die monteur heeft gedaan is in feite dat hij de compressie heeft gemeten. Als één cilinder nauwelijks compressie heeft dan lukt dat wel om dat te voelen met je duim. Gesteld dat de conclusie van de monteur juist is, dan verklaart dat wel waarom de motor niet lekker stationair loopt. Feitelijk loopt hij stationair dan maar op 2 cilinders. Waarschijnlijk gaat die ene slechte cilinder bij hogere toerentallen wel weer een beetje mee doen. Kennelijk voldoende om bij vrijstand het max toerental weer te halen, maar te weinig om dat met ingeschakelde schroef ook voor elkaar te krijgen. Uitgaande van het feit dat de schroef ooit goed was (anders had dit al veel eerder problemen gegeven) is hij met slechts 2 goed werkende cilinders inderdaad te zwaar.
Ik neig er dus toe dat, hoe simpel ook vastgesteld, de conclusie van de monteur (helaas) wel juist is.
Kan je motor er niet eenvoudig uit de boot hijsen en in zijn geheel naar een revisiebedrijf brengen. Dat werkt voor die mensen het fijnste en het scheelt je waarschijnlijk ook kosten omdat ze het ding gewoon in hun werkplaats neer kunnen zetten en niet heen en weer hoeven te rijden.
Ik wens je succes met de oplossing. We horen graag op het forum hoe het verhaal afgelopen is.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor gewoonmich » 29 Aug 2022, 17:25

Ik heb toch mijn bedenkingen bij het meten met een vinger. Begrijp niet dat hij niet even de moeite heeft genomen om daadwerkelijk een compressie test te doen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor sinty » 29 Aug 2022, 17:30

Een dieselmotor start op compressie het lijkt mij logisch dat als er op 1 cillinder amper compressie is dat de motor ook moeizamer aanslaat. En dat lees ik hier niet
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 29 Aug 2022, 18:12

[quote="Oeverloos"]Hey har,

Als er geen beluchter/sifon/antihevel is gemonteerd
bij de uitlaatbocht na het spruitstuk,
(tijdens de installatie van de motor)
loop de motor het risico van “waterslag”.

De anti-hevel in de uitlaat,
dient ter hoogte van de stalen uitlaatelleboog,
dus tussen het spruitstuk en de rubber uitlaatslang,
te worden gemonteerd.

Dank voor uitgebreide uitleg.. Ik denk dat ik het snap :)

Ik heb wat foto's opgeladen om er zeker van te zijn ik het begrijp. https://imgur.com/a/9GSQlKw


Blauwe pijl is volgens mij waar ik de beluchter dan tussen moet plaatsen?

Mvgr,
har
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 29 Aug 2022, 18:16

gewoonmich schreef:Ik heb toch mijn bedenkingen bij het meten met een vinger. Begrijp niet dat hij niet even de moeite heeft genomen om daadwerkelijk een compressie test te doen.


Dat is precies wat mij ook dwarszit. Het kan een correcte diagnose zijn maar toch bekruipt mij het gevoel dat ik eerst alle andere mogelijke oorzaken moet uitsluiten.

Kan een niet of slecht werkende verstuiver witte rook veroorzaken als de motor koud is ?
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Oeverloos » 29 Aug 2022, 18:56

Hier is een link met een tekening:

https://www.dedieseldokter.nl/c-4226618 ... -doet-hij/

https://www.drinkwaard.com/media/1025-v ... alogus.pdf
Blz. 84.

Deze handleiding geeft een aansluiting voor een beluchter weer:
Blz. 4 punt 16.

https://www.4uboot.nl/files/images/vb1.pdf

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten