Peugeot

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Peugeot

Berichtdoor Droeftoeter » 18 Aug 2022, 09:39

Mijn eerste vraag lanceer ik gelijk, want na een dag google kon ik niet verder,

ik heb een boot op het oog , ziet er netjes uit, maar de motor heb ik mijn twijfels bij.
oude eigenaar zegt eerst 1500 uur, dan krijg ik foto's met een meterstand van 8875 uur
de boot is van 78 e verder netjes gehouden maar alles komt uit 78.
Bij nader vragen heeft hij de boot 2 jaar, en bij de vraag over de motor uren stand weet hij niets over de motor.
misschien revisie gehad of een andere. geen idee.
Motor is een Indenor. verder heb ik geen info . Alleen dat hij netjes loopt zegt hij ( moet nog gaan kijken maar twijfel )
Hoe zijn die motoren in het algemeen Geen idee hoe ik een foto moet bijvoegen op dit forum.
Gr henk
Droeftoeter
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 Aug 2022, 09:21
ligplaats: Zwijndrecht
info: Wij zijn bijzonder nieuw, altijd een boot gehuurd en nu op zoek naar een eigen boot

Re: Peugeot

Berichtdoor Wolf1 » 18 Aug 2022, 09:56

Het is wat het is, oud ! en daar zal de prijs ook naar zijn.
Als de Indunor goed loopt en start en niet rookt en de smeerolie mooi zwart is, maakt de urenstand niet veel meer uit !
Als je zorgt dat hij nooit te heet wordt, Dus V-snaar en slangen goed bijhoud kan je er nog jaren plezier mee hebben.
Er varen er nog zat van rond.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1859
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Peugeot

Berichtdoor Amersfow » 18 Aug 2022, 11:49

Persoonlijk erg slechte ervaringen met Peugeot; ook na "revisie" blijven het fragile en probleemvolle oude motoren. Als de boot je verder bevalt zou ik m er gelijk uithalen en vervangen door een japanner. Of even door zoeken naar een boot met een recente motor van goed merk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1903
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Peugeot

Berichtdoor Wolf1 » 19 Aug 2022, 09:42

Amersfow schreef:Persoonlijk erg slechte ervaringen met Peugeot; ook na "revisie" blijven het fragile en probleemvolle oude motoren. Als de boot je verder bevalt zou ik m er gelijk uithalen en vervangen door een japanner. Of even door zoeken naar een boot met een recente motor van goed merk.

Onzin, als dat nu echt zo was, had er toch na 50 jaar geen 1 meer in een bootje gestaan !
Kijk eens om je heen ?
Je praat over revisie, dat vind je zelf al, als de kop er af geweest is en een kwast verf er over is gegaan.
Revisie is een vak ! Als ik nu aan je vraag is bij jou revisie het blok gevlakt en daarmee de bussen opnieuw op hoogte gebracht en de zuigers ingekort om de spaltmaat te corrigeren, krijg ik geen antwoord meer !
Bij wie is t.d.t. dat blokje van jou gerevideerd, of was het de handige buurman ?
Er zijn bijna geen revisie bedrijven meer, want revisie kost geld en dat wil niemand uitgeven.
Veel zogenaamde revisie was reparatie van de grootste schade, maar heeft dus niets met revisie te maken !
Revisie is alle toleranties weer tot origineel terug brengen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1859
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Peugeot

Berichtdoor kajoe » 19 Aug 2022, 09:53

ik heb een bijna het zelfde verhaaltje gekregen voor een indenor 6/90 ook uit het zelfde jaar .
bootje een romanza kruiser verder heel mooi lekker laag 2.25 kruinhoogte en 1050 lang
maar na eens goed naar de motor gekeken te hebben en de olie troep onder in op het vlak ??
daarbij kwam dat de motor niet wo starten geen stroom ,later met veel handelingen /tornen kreeg de man hem lopend .
gelijk een berg rook nee kwam omdat hij lang stil stond .
dus niet mijn idee van motor ,na veel gelul haalde hij een mooi groot bedrag van de vraagprijs af .
hebben de boot van kerkdriel naar sneek gevaren niets als elende nooit meer dan 1600toeren anders ging alarm af en werd hij te warm en nog meer fratsen .
na die winter hebben we er een andere motor in laten zetten bij bakker ijlst ,inplaats van 90 pk nu 60 en hebben er al jaren plezier van sleuteltje om en varen maar .
uiteindelijk alles bij elkaar koste het ons maar een paar duizend .
kajoe
 
Berichten: 1384
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Peugeot

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Aug 2022, 11:16

Ben het met wolf eens. Er varen hele volksstammen met die motor.
En waar er veel zijn komen er meer verhalen naar buiten, ja er zijn bekende kwalen maar vooralsnog heb ik er goede ervaringen mee 9 jaar geleden met iets meer als 1700 uur op de teller gekocht en vorig seizoen over de 3000 uur heen gegaan. Tis natuurlijk geen nieuwe motor (ondertussen 44 jaar)en hij zweet wat maar ik vaar met vertrouwen over de grote rivieren heen.

Moet wel zeggen dat het verhaal van de verkoper wat raar klinkt en alarmbellen doet afgaan.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Peugeot

Berichtdoor Amersfow » 19 Aug 2022, 12:43

Herkenbaar. Bij onze laatste Peugeot konden we op het laatste ritje kiezen welk alarm we wilden, weinig toeren oliedruk te laag, veel toeren, oliedruk genoeg en temperatuur alarm. Wat een drama motor. Elke 20 uur moest er ook een nieuwe bochtje van warmtewisselaar naar de pomp toe. We namen ze maar op voorraad
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1903
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Peugeot

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Aug 2022, 12:58

Amersfow schreef: Elke 20 uur moest er ook een nieuwe bochtje van warmtewisselaar naar de pomp toe. We namen ze maar op voorraad


7 jaar terug 1x de thermostaat bocht(wss de originele) vervangen nu uurtje of 1000 verder zit hij er nog steeds op
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Peugeot

Berichtdoor Marie Christina » 19 Aug 2022, 17:15

De één vindt het prima motoren de ander vindt ze bagger.
Ik kan er geen oordeel over vellen, vaar met een Samofa Mitsubishi, maar het valt me wel op dat er op fora alsook op watersportgroepen op Facebook, erg veel topics gaan over problemen met Indenor motoren.

Nogmaals, ik mag geen oordeel hebben, maar ik neem het wel waar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Peugeot

Berichtdoor Wolf1 » 19 Aug 2022, 17:29

Amersfow schreef:Herkenbaar. Bij onze laatste Peugeot konden we op het laatste ritje kiezen welk alarm we wilden, weinig toeren oliedruk te laag, veel toeren, oliedruk genoeg en temperatuur alarm. Wat een drama motor. Elke 20 uur moest er ook een nieuwe bochtje van warmtewisselaar naar de pomp toe. We namen ze maar op voorraad

Ik zou me schamen dit op deze site vermelden, het verteld meer over jou ondeskundigheid dan over de kwaliteit van de "Indunor"
Je natuurlijk nooit eens afgevraagd wat zou er aan de hand zijn elke 20 uur een waterslang vervangen ?
En je praat over gerevideerd ? hoe kan de olie druk dan te laag zijn ?
En de vele problemen, zijn het grote aantal wat er nog steeds van draait, na 50 jaar.
lulpraat ! Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 19 Aug 2022, 18:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1859
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten