overstort dieseltank Polar 22

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

overstort dieseltank Polar 22

Berichtdoor Trailer » 12 Jul 2022, 09:24

Goedendag,

Ik heb onlangs een polar 22 uit 1978 aangeschaft. Een heel mooi bootje wat heerlijk is om te toeren. De boot is van binnen helemaal vernieuwd en ziet er strak uit.
Onlangs heb ik met tanken van de boot geconstateerd dat er aan de achterzijde een soort plug zit met een gaatje, waar de diesel uit stroomt als de tank vol zit. Ik heb de vorige eigenaar ernaar gevraagd en die gaf aan dat nooit eerder te hebben gehad.
De vraag is nu; hoort dit zo te zijn bij een polar 22? Ik vind het nogal vreemd dat de diesel op deze manier zo in het water stroomt.
Wie heeft dezelfde ervaring? en wat is daar tegen te doen?

Dank alvast voor het meedenken.

Groet Rob
Trailer
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 Jul 2022, 09:17
ligplaats: Zaanstad
info: Polar 22
Vovlo Penta MD11C

Re: overstort dieseltank Polar 22

Berichtdoor Blacktoppie » 12 Jul 2022, 18:53

Is waarschijnlijk de ontluchting van je dieseltank.. geen ervaring met een polar maar de meeste boten hebben dit op deze manier
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: overstort dieseltank Polar 22

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jul 2022, 18:38

Trailer schreef:Onlangs heb ik met tanken van de boot geconstateerd dat er aan de achterzijde een soort plug zit met een gaatje, waar de diesel uit stroomt als de tank vol zit. Ik heb de vorige eigenaar ernaar gevraagd en die gaf aan dat nooit eerder te hebben gehad.
De vraag is nu; hoort dit zo te zijn bij een polar 22? Ik vind het nogal vreemd dat de diesel op deze manier zo in het water stroomt.
Wie heeft dezelfde ervaring? en wat is daar tegen te doen?
Groet Rob

Is dat niet bij alle brandstof tanken, als hij vol is loopt hij over !
En nog iets als je hem vult moet de aanwezige lucht er uit en als je vaart moet de gebruikte brandstof vervangen worden door weer lucht !
Vullen en lucht er weer uit door de zelfde leiding gaat erg lastig, lucht er weer in met een afgesloten vuldop wordt net zo lastig.
Weet je wat ze daarop gevonden hebben, "een ontluchting/beluchting leiding" (gaatje), moet je dus met vullen wel in de gaten houden !
Ik kan dat voor jou makkelijker maken dan bouwen we een vlotterschakelaar in de tank en sluiten hierop de scheepshoorn aan.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: overstort dieseltank Polar 22

Berichtdoor jade » 13 Jul 2022, 23:20

Er zijn voor dit probleem wel oplossingen, bijvoorbeeld een brandstof overloop van Vetus.
Google maar eens.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: overstort dieseltank Polar 22

Berichtdoor Wolf1 » 14 Jul 2022, 18:55

jade schreef:Er zijn voor dit probleem wel oplossingen, bijvoorbeeld een brandstof overloop van Vetus.
Google maar eens.

Afbeelding
Jade geef je dan ook nog een uitleg, hoe dit geval Trailer zijn probleem oplost ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: overstort dieseltank Polar 22

Berichtdoor Navigo » 15 Jul 2022, 10:17

HH,

Alle extra toegevoegde gadgets zijn niet noodzakelijk voor iets wat in dit geval waarschijnlijk eenmalig gebeurd is.

Onwetendheid en onbekend zijn met zijn nieuwe bootje is waarschijnlijk de oorzaak. Het zal niet meer gebeuren denk ik zo.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten