problemen volvo indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor jan k » 20 Jul 2022, 22:32

@ oeverloos,
je zet mijn motivatie om voor deze motor te kiezen netjes op een rijtje.
we gaan het straks als hij is ingebouwd beleven.
en de boot is denk ik ook voor een duitser gebouwd want kom hier en daar duitse teksten tegen.
en inderdaad varen we hier veel op de rivier dus altijd handig wat vermogen over.
jan k
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 Jul 2022, 18:21
Woonplaats: gorinchem
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Mopolcamper » 21 Jul 2022, 20:04

Ook met stroom tegen zal je nooit harder gaan dan wat je rompsnelheid toelaat. Overmatig vermogen is dan ook een sprookje..
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Amersfow » 22 Jul 2022, 08:03

Blijft verbazend dat hele volkstammen veel te zware motoren in boten plaatsen. Onze tjalk van 14,5m, 13 ton ,vaart met een Mits 60pk (S4S) op 1200 toeren zo'n 8km/uur en verbruikt dan 2,4 ltr per uur. De motorkotter van 11 ton kan met 42pk ook prima meekomen (max rond de 11,5 km).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jul 2022, 10:05

Mopolcamper schreef:Ook met stroom tegen zal je nooit harder gaan dan wat je rompsnelheid toelaat. Overmatig vermogen is dan ook een sprookje..
Dat is niet helemaal waar, de rompsnelheid is maar een getal !
Het is het punt dat de curve van lengte vermogen = snelheid niet meer in de zelfde hoek doorloopt !
Tot het rompsnelheidsgetal krijgen we veel snelheid tot relatief weinig vermogen, daar boven is het andersom weinig snelheid voor veel vermogen.
Hebben we genoeg vermogen om de snelheid zover te verhogen dat het oppervlak van de romp een lift aan het schip geeft waardoor de waterverplaatsing verminderd dan hebben we het volgende punt in de curve bereikt.
Dus, elke pk geeft in verschillende verhoudingen snelheidsvermeerdering !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Popeye » 22 Jul 2022, 10:46

Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor kajoe » 22 Jul 2022, 13:57

bij een vorige baas hadden ze schepen die met 40.000 pk 30 mijl liepen ,maar voor de andere 6/8 mijl had men nog eens 40,duizend pk nodig .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Marie Christina » 22 Jul 2022, 16:08

"Pigs can fly, you just need enough power", zeggen ze in de UK.
Een schip kan weldegelijk harder dan zijn rompsnelheid gaan, alleen moet er dan een partij vermogen in dat een paard er de hik van krijgt zodat hij in plané gaat.
En je bent gek als je dat doet met een waterverplaatsende romp.
Met normale vermogens, die voor een waterverplaatsend schip bedoeld zijn, is de rompsnelheid wel het matje.
Dat klopt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Mopolcamper » 22 Jul 2022, 18:31

Voor mij onbegrijpelijk dat de leverancier van de motor Jan k daar kennelijk niet op wijst!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor bas » 22 Jul 2022, 18:59

Voor mij onbegrijpelijk dat de leverancier van de motor Jan k daar kennelijk niet op wijst!


Hoezo? Die 79 pk is bij 2700rpm. Das een continue vermogen wat geen enkele motor 100% van de tijd aankan door de bank genomen dus pakken ze 80% van het toerental, dan zit je op net geen 2200 toeren en dan levert die motor grofweg 50pk, wat dan ook weer ongeveer het benodigde vermogen is om op rompsnelheid te komen.

Ik ben alleen wel benieuwd of de indenor nog open gaat om te kijken wat daar nou echt mee was/is....blijft m.i. een vreemd verhaal
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor sogna mi » 22 Jul 2022, 19:42

Mijn ervaring, 85 pk Nanni 5 cil in een 10 tons 10 mtr devrieslentsch kotter is dat de motor eigenlijk overbemeten is. Ik heb de keuze gemaakt vanwege het gewicht van 10 ton maar het scheepje loopt al op heel laag toerental een behoorlijke snelheid. 1800tpm 12.5 kmpu waarna de volgende 1000 toeren goed zijn voor nog eens 2.5 echte kms ... die worden dus nauwelijks gebruikt. Als ik opnieuw zou kiezen was 60 pk genoeg. Hier op de haven zijn indenors dtp62 vervangen voor de mitsubishi vetus 52 pk...wat bleek... de mits was sterker. Ik denk dat de Nanni van uw keuze ook sterker is dan de indenor 6 cilinder ondanks dat t lijkt dat de papieren redelijk gelijk zijn. Mijn 85pkNanni 5.250 tdi trekt een zwaardere schroef dan een toch vergelijkbare Ford Mermaid 4 ltr 4 cilinder die voor 90 pk doorging in de jaren 80 en 90.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Amersfow, Yep en 109 gasten