problemen volvo indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor broekie » 18 Jul 2022, 17:47

De huidige problemen zijn alleen op te lossen als we bereid zijn stappen terug te doen.
We maken apparaten zuiniger, maar we nemen er zoveel meer dat het totale verbruik oploopt.
Tweede auto weg, koelkast in de schuur voor het gemak weg. Wasdroger? Buiten hangen, grote vriezer voor de voorraad?
Supermarkt heeft voorraad, laat het daar.

We zijn geloof ik met 8 miljard mensen op aarde. Dat groeit voortdurend.
Daarmee ook de problemen.

We kunnen ons veilige luxe koninkrijkje niet meer afsluiten voor de mensen die graag in Nederland komen wonen.

Als ik per week 1000 liter diesel wil tanken voor de boot, geen probleem als ik geld genoeg heb.
Dat zal veranderen. Energie distributie :o :o
Worden de mensen vanzelf zuiniger. Niet dat ik het wil, maar denk maar aan deze uitspraak.
Duurt niet zo lang meer.

Er worden steeds oplossingen verzonnen voor de problemen, maar de rek is er wel uit.

Maar ik weet ook niet hoe we anders terug moeten, dat zal zichzelf regelen als we het niet meer hebben of kunnen betalen.
Uit ons zelf stapje terug? Misschien een hand vol idealisten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Navigo » 18 Jul 2022, 21:07

HH,

Is de motor al gedeeltelijk gedemonteerd om de mogelijke oorzaak te onderzoeken?
Ben benieuwd,

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor jan k » 19 Jul 2022, 14:15

Eerder schreef ik al dat ik heb besloten om te hermotoriseren en verdere kosten aan deze motor niet meer te maken.

we zijn na overleg en afweging van de aanpassingen uitgekomen op een 4 cyl Nanny diesel
oude motor is inmiddels los en kan er uitgetakeld worden.
jammer dat ik afgelopen winter mijn luik in het dak dicht heb gemaakt.
anders hadden we hem er in een keer uit kunnen hijsen.
nu gaat hij door de deur naar buiten maar dat is wat lastiger.
maar altijd nog sneller dan het dak weer open maken en later alles weer schilderen.

vandaag is het toch echt te warm om te sleutelen dus morgen maar weer verder.
Nieuwe komt volgende week waarschijnlijk zodat we hem vast aan boord kunnen plaatsen en dan gaat de leverancier eerst op vakantie.
dus heb ik ook even tijd om schoon te maken en ook de gasolietank te inspecteren en schoon te maken.
jan k
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 Jul 2022, 18:21
Woonplaats: gorinchem
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Kwokko » 19 Jul 2022, 15:20

jan k schreef:we zijn na overleg en afweging van de aanpassingen uitgekomen op een 4 cyl Nanny diesel .

Een goede keuze.
Toch ben ik even benieuwd naar welk type ,mede omdat er eerst een 6 cylinder met 105 in lag.
En over welke merk boot hebben we het?
Kwokko
 

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor jan k » 19 Jul 2022, 20:06

Die oude 6 cyl volvo penta was bij 3000 trn ook maar 75 pk
nu komt er een 4 cyl nanny in van 79 pk type n 480 dus ongeveer evenveel kracht.
met de eveneens nieuwe keerkoppeling komen we dan ongeveer op hetzelfde uit als nu.
Zonder dat de schroef moet worden aangepast.
De boot is een aquanaut van 9,50.
jan k
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 Jul 2022, 18:21
Woonplaats: gorinchem
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Mopolcamper » 20 Jul 2022, 09:57

Dan heb je aan 50 pk meer dan genoeg! Jammer meer te betalen voor vermogen wat je nooit zult gebruiken.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Patrick55 » 20 Jul 2022, 16:16

Dag

In onze Doerak 950 PAV met een gewicht van ongeveer 7700 kg zit er een 47pk motor. Dit is ruim voldoende. Rompsnelheid op vol vermogen op 2200tr. Kruissnelheid op 1700 tr.
Wij hebben niet het gevoel tekort te komen.

mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor jan k » 20 Jul 2022, 20:32

mijn keuze was op deze motor gevallen zodat we op ongeveer hetzelfde uitkomen als wat er in stond.
dan heb ik altijd nog wat over en hoef niet vol vermogen te draaien.
ook kan ik zo de huidige schroef blijven gebruiken.
dus we gaan zien hoe het uitkomt.
jan k
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 Jul 2022, 18:21
Woonplaats: gorinchem
ligplaats:
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor kajoe » 20 Jul 2022, 20:47

bij ons indenor 6/90 er uit bij bakker ijlst deze heeft toen berekening gemaakt op rompsnelheid en kwam uit op rond 50 pk .
omdat ik meer snelheid wou en een paar pk,s over kwamen we uit op een sole 60 pk .
dus werd dat gedaan zelfde koppeling er achter verder alleen de schroef 4 blads iets verzet .
nu varen we ruim 1 klm per uur harder bij volaan .normaal is rond 2200 toeren is rond 13.5 km pu meeste vaart rond 6/9 kmpu is 1100/1400 toeren en dar bij laag gasolie verbruik .
maar in mijn voormalige luxe motor stond een op 100 pk afgestelde motor hier liepen we op 2100 toeren 18 km mee op 2400 20 km/u lang 25x425 met 1.10 diepgang .
ik ben dus gelukkig er mee .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: problemen volvo indenor

Berichtdoor Oeverloos » 20 Jul 2022, 21:15

De Aquanaut werf uit Sneek bouwde de 9.50 modellen met motoren tussen de
33 pk Vetus en 80 pk (Ford Sabre 4 cil)

De opdrachtgever kon het gewenste merk en vermogen aanpassen aan zijn vaargebied.
De (Duitse) opdrachtgevers die op de Eems, de Weser, de Elbe of de grote rivieren varen
kozen vaak een zwaardere motor dan degenen die hun vaargebied op de kanalen en de meren hadden.

Misschien is het voor sommigen interessant om de belangrijkste eigenschappen van beide motoren op een rijtje te zetten.

Nanni N480:
2,4 liter (Kubota motorblok).
Indirect ingespoten, dus met gloeistiften
Injectiepomp: Kubota E-TVCS (Three Vortex Combustion System)
4 cilinder
Watergekoeld spruitstuk
Gietijzer motorblok en cilinderkop.
Drukvulling en nakoeling.
79 pk bij 2700 rpm
16% van de tijd volgas.
Max koppel 1800 rpm.
Smeeroliefilter en brandstoffilter: spin-on.
120 A alternator
Gewicht ong. 275 afhankelijk wat voor kk.
Gebruik:
5 l/u bij 1800 rpm
2,5 l/u bij 1500 rpm
Single side service
Emissie compliance: EPA marine Tier 3 RCD2013/53/EU BSOS
Bron: Nanni N480 specifications http://www.nannidiesel.com.au

Volvo Penta MB32A
3,17 Liter (Indenor XDP6/90 motorblok)
Indirect ingespoten, dus met gloeistiften.
Injectiepomp: CAV
6 cilinder
Watergekoeld spruitstuk
Gietijzer motorblok
Aluminium legering cilinderkop
Atmosferische luchtaanzuiging
75-79 pk bij 3000 rpm (94-106 pk bij 4000 rpm)
Motor voor werkboten voor langdurig gebruik bij 2800 rpm
Max koppel 2000 rpm
Smeeroliefilter en brandstoffilter: patronen
35 A alternator
Gewicht ong 360 kg met Borg Warner kk
Bron: Volvo Penta MB32A instructieboek

Beide motoren zijn 79 pk.
De 6 cil. Volvo Penta MD 32A op basis van de Indenor is van begin jaren 70.
De 4 cil. Nanni is een recente motor.

Het verschil is dat de Nanni lichter is,
een kleinere cilinderinhoud heeft,
geheel van gietijzer is,
turbo en after-cooling maken, voor deze 4 cilinder, een vermogen van 79 pk bij slechts 2700 rpm mogelijk.
Het max koppel komt bij een lager toerental tot stand en
de motor appendages ( b.v. filters, dynamo etc) zijn moderner.
De injectiepomp is moderner en daarom voldoet de motor aan bepaalde emissie eisen.
De motor kan aan één kant geserviced worden.

Het lijkt mij dat voor een stalen verdringer als de Aquanaut van 9.50 m
de Nanni 79 pk geschikt is voor een veelzijdig vaargebied en
langdurig gebruik tot 1000 uur per jaar (volgens het boekje)
met een behoorlijke snelheid bij 1500-1800 rpm
een laag geluidsniveau
en met de huidige schroef en as.

Veel vaarplezier toegewenst, Jan!

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten