Velvet keerkoppeling oliepomp vraag

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Velvet keerkoppeling oliepomp vraag

Berichtdoor Marcos015 » 03 Jul 2022, 10:19

In verband met een lekke oliekeerring hebben wij de Velvet keerkoppeling gedemonteerd en de keerring (aan de demperzijde) vervangen. Bij montage van de keerkoppeling (Velvet 1017 op een Volvo Penta TAMD41) werkt de schakeling
voor en achteruit niet meer. Het lijkt op een defect van de oliepomp. Deze pomp kan er feitelijk maar op 1 manier op gedemonteerd worden ivm overeenkomende schroefgaten.

Het vreemde is:
-Keerkoppeling is goed werkend gedemonteerd;
-bij montage de Oliekoeler geheel gevuld met olie;
-Olie boven pijl gezet;

Het lijkt vreemd dat de keerkoppeling ineens defect zou zijn, al is natuurlijk nooit iets uitgesloten.

Heeft iemand een zelfde ervaring en/of idee?

Alvast dank voor het meedenken!
Marcos015
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Jul 2022, 10:12
ligplaats: Warmond
info: Super Favorite 1150 De Luxe

Re: Velvet keerkoppeling oliepomp vraag

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jul 2022, 12:42

De pomp is geschikt voor 2 draairichtingen, afhankelijk hoe gemonteerd !
Caution: Position pump housing with cast arrow at top
pointing in the same direction as engine rotation !
Je kan de spie er ook nog uitgedrukt hebben, maar dat kan je zien als de pomp op zijn plaats zit.
Gr. wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1854
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Velvet keerkoppeling oliepomp vraag

Berichtdoor Marcos015 » 03 Jul 2022, 14:13

Dank voor deze waardevolle informatie! Kleine tandwiel van de pomp is niet verwijderd. Ik ga opnieuw keerkoppeling demonteren en pomphuis nakijken. Ik was in de veronderstelling dat deze maar op 1 manier terug kon worden gezet.
Marcos015
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Jul 2022, 10:12
ligplaats: Warmond
info: Super Favorite 1150 De Luxe

Re: Velvet keerkoppeling oliepomp vraag

Berichtdoor Beemer » 03 Jul 2022, 22:54

Let ook op de juist (buiten-)diameter van de oliekeerring namelijk:
34,9 x 52,37 x 7,95.
En dus NIET de gelijkende metrische variant met de maten:
35 X 52 X 7mm!
Het linkje https://marineengineparts.com/alto-23420-seal-input/ vertelt o.a.:
"ALTO 23420 Front Seal, most all Velvet Drive 71C, 72C, 10:17 and 10:18 transmissions. Replaces Velvet Drive Part number 10-00-044-014. (2" OD seal)."
Ook Dintra levert de ALTO 23420. (er zijn alternatief nummers van oa SKF, NOK)

Maar ondanks de juiste maten is bij 1 van mijn 2 Velvets toch eens een keerring uit het huis gelopen. Dan is plots alle olie weg en heb je geheel geen koppeling :cry: :cry:
Voor de zekerheid heb ik 10 jaar terug bij montage van de nieuwe keerring tevens een stalen borgplaatje gemaakt wat ik onder 2 van de 4 bouten van het pompdeksel heb vast gezet. Keerring kan er nu onmogelijk meer uitlopen. Daarna geen problemen meer met deze keerring gehad :D :D

Monteer dus beslist NOOIT een metrische keerring met de maten: 35 X 52 X 7mm! Soms blijft deze 52mm buitediamter (de uitvoering met rubber coating aan buitenzijde) nog wel even zitten, maar geheid dat de keerring snel uit het huis loopt.

Om het nog spannender te maken praat er 1 leverancier zelfs over OD: 53 mm/2,08″
https://www.heavydutykits.com/product/7 ... ive-23420/ Hier heb ik verder geen ervaring mee.
Beemer
 
Berichten: 433
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Velvet keerkoppeling oliepomp vraag

Berichtdoor Marcos015 » 12 Jul 2022, 08:17

Met het 180 graden draaien van de pomp en nieuwe keerring en pakking en de nodige sleuteluurtjes is het probleem weer verholpen! :)
Nogmaals dank voor het meedenken!
Marcos015
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 03 Jul 2022, 10:12
ligplaats: Warmond
info: Super Favorite 1150 De Luxe


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten