Trillingen tijdens varen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Trillingen tijdens varen

Berichtdoor JeanLuc Picard » 13 Jun 2022, 17:44

Nu een paar keer met m'n boot rondgetuft op de Lek en nu merk ik iets waar ik niet heel vrolijk van wordt. Trillingen... Niet een beetje, maar best heftig, alsof er een soort van 20 Hz toon door de boot op en neer gaat die zo'n beetje alles van z'n plek af trilt. Een uurtje met de blote voetjes achter t roer staan voelt alsof je in een draaiende betonmolen hebt gestaan, niet echt een feest dus. Ook staan de ramen te klapperen. Niet bij elk toerental, maar als je net iets meer gas geeft dan stationair begint de ellende en dat gaat door tot plankgas zeg maar. In dat geval lijkt het alsof de achterkajuit loskomt van t voorschip. Ok, beetje overdreven misschien, maar het geeft een beetje aan wat er gebeurt. Nou kan ik best leven met wat trillinkjes, maar ik krijg het gevoel dat er iets niet goed aan t gaan is en dat de boel ergens in de aandrijflijn langzaam maar zeker naar de kl... aan t gaan is. En dat is niet wat je wilt.
Dus, waar ga ik zoeken... Mijn mechanische kennis is zeker niet op universitair niveau, ik snap de basics.
Motor tril zelf niet als ie in z'n vrij staat, die loopt als een zonnetje. Aan de motor (s4s) zit een paragon koppeling met python drive. Motorsteunen zijn recent vervangen (2 jaar ofzo) en aandrijflijn in diezelfde periode door een gerenommeerd bedrijf gereviseerd. Tijdens proefvaart maand of wat geleden herkende ik deze trillingen dus niet.
Wat is hier aan de hand??
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor Oeverloos » 13 Jun 2022, 17:51

Heb je de schroef gechecked?

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor SimondeDanser » 13 Jun 2022, 17:55

Zitten je motorsteunen goed vast? Zeker als dit uit elkaar geweest is moet je dat na verloop van tijd controleren.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor JeanLuc Picard » 13 Jun 2022, 17:57

ja, visueel met onderwater camera. Daar hangt niks in/aan. Maar beschadigingen of imperfecties heb ik niet goed kunnen beoordelen, de Lek is best een troebele sloot. Ik zal m'n duikpak maar weer 's uit de kast moeten halen om dat goed te kunnen beoordelen.
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor JeanLuc Picard » 13 Jun 2022, 17:58

Motorsteunen zitten goed vast, in de zin dat er niks loszit of speling op zit
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor SimondeDanser » 13 Jun 2022, 18:16

Je schrijft dat je last hebt van de trillingen over het gehele toerengebied. Is dit bij ingeschakelde of uitgeschakelde koppeling/schroefas?
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor JeanLuc Picard » 13 Jun 2022, 18:31

alleen bij ingeschakelde koppeling, tuurlijk trilt de boel ook een beetje in z'n vrij, maar das echt te verwaarlozen.
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor SimondeDanser » 13 Jun 2022, 18:49

JeanLuc Picard schreef:alleen bij ingeschakelde koppeling, tuurlijk trilt de boel ook een beetje in z'n vrij, maar das echt te verwaarlozen.

Dan zijn de meest voor de hand liggende mogelijkheden dat je of rotzooi in je schroef hebt of je hebt iets geraakt en er staat een schroefblad niet meer in de juiste richting.
SimondeDanser
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor JeanLuc Picard » 13 Jun 2022, 18:59

dat klinkt op zich logisch, maar ik heb zeker weten niets geraakt. Sterker nog, sinds de proefvaart waar niets aan de hand was, heb ik er geen cm mee gevaren. Op de onderwatercamera is ook niets geks te zien, maar ik duik deze week wel ff de plomp in om dit uit te kunnen sluiten.
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor JeanLuc Picard » 13 Jun 2022, 19:04

Ander ding.... Wat ik wel heb gedaan is de balast in de boot een beetje verplaatst. Ballast is in dit geval wat loeizware looie staven en een zootje grindtegels. Dit omdat bootje een beetje "scheef" hing. Balast gelegd op houten balkjes zodat ze geen direct contact hebben met de scheepshuid. Wellicht dat dat er iets mee te maken kan hebben?
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten