Trillingen tijdens varen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor Oeverloos » 13 Jun 2022, 20:49

Niet erg waarschijnlijk.

Jouw observaties doen denken aan een onklare schroef,
of een lijn om de as,
of iets met het schroefblad.

Als er een lijn in de schroefas heeft gezeten
met een kromme schroefas als gevolg,
dan krijg je ook deze extreme trillingen
die heviger worden naarmate het toerental stijgt.

Maar dat is bij jou niet aan de orde.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor SimondeDanser » 13 Jun 2022, 22:01

JeanLuc Picard schreef:dat klinkt op zich logisch, maar ik heb zeker weten niets geraakt. Sterker nog, sinds de proefvaart waar niets aan de hand was, heb ik er geen cm mee gevaren. Op de onderwatercamera is ook niets geks te zien, maar ik duik deze week wel ff de plomp in om dit uit te kunnen sluiten.

Met in het water duiken kan je feitelijk alleen maar controleren of er rommel in je schroef zit. Als er een blad in onbalans is dan kan je dat onderwater niet zien/voelen. Of het blad moet helemaal de verkeerde kant uit staan natuurlijk.
Ik begrijp dat je niet in een van de door mij geopperde problemen gelooft, echter je zal oorzaken uit moeten sluiten. En dat kan je alleen maar doen door mogelijke oorzaken te bekijken/onderzoeken.
Ik zou overigens toch nog maar eens ALLE bouten en moeren die met je motorsteunen verbonden zijn nakijken en ook natrekken. Ik heb zelf een aantal jaren geleden ook ogenschijnlijk uit het niks trillingen in mijn boot gekregen. Gelukkig niet bij alle toerentallen, maar toch dusdanig dat het erg vervelend werd. 2 jaar hiermee gevaren want ik kon nergens iets ontdekken. Tot ik de motorsteunen na ging lopen. Er bleek er één los te staan en een andere zat niet goed meer vast. En dat was zolang ik de boot had (op dat moment 11 jaar) bij mij nooit uit elkaar geweest. Maar toch zat het los. Alles vast gezet en alles draaide weer als vanouds als een zonnetje. En sindsdien controleer ik dat ook jaarlijks (maar het is nooit meer voorgekomen dat er iets los zat).
Ik wil hier maar mee zeggen dat als je geen oorzaak aan kunt wijzen je alle opties actief moet bekijken en niet alleen met een idee van "dat kan het niet zijn". Want dan zal je net zien dat het het deze keer toevallig net wel is.
Succes ermee. We horen je bevindingen wel.
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor JeanLuc Picard » 13 Jun 2022, 22:17

Ik neem zeker je aanbevelingen mee, en je hebt gelijk. De hele keten van voren naar achteren nalopen dus. Donderdag maar weer een ouwe broek aan en met een set sleutels onder de motorkap duiken.
Gebruikers-avatar
JeanLuc Picard
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 10:59
ligplaats: Vianen
info: Valkkruiser 1050 Sport AK OK

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor Navigo » 13 Jun 2022, 22:34

HH,

Python drive stuk.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Trillingen tijdens varen

Berichtdoor heuvels » 14 Jun 2022, 09:43

Misschien onder het varen eens de luiken open doen, misschien kun je dan zien of er iets staat te schudden.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten