Olie lekkage luchtinlaat MD11D na stoppen motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Olie lekkage luchtinlaat MD11D na stoppen motor

Berichtdoor willem D » 11 Jun 2022, 08:53

Dit jaar lekt er een half borrelglaasje olie uit de achterste luchtinlaat van mijn Vovo Penta MD11D wanneer ik de motor stop. Vorig jaar was dit niet zo. Tijdens het varen lekt het niet. Ook wanneer ik tijdens het lopen de peilstok eruit trek merk ik niet dat hier lucht/ druk uit komt. De olie komt uit de achterste luchtinlaat waar ook het slangetje van de carterbeluchting op zit.

Iemand een idee wat dit kan zijn en hoe het mogelijk opgelost kan worden?

Even wat extra info waarvan ik geen idee heb of dit invloed zou kunnen hebben. Ik ben dit jaar overgestapt op Neste MY (HVO), waardoor de motor veel gemakkelijker start en ook minder rookt en stinkt. Ook zijn de verstuivers opnieuw op de juiste druk gezet en heb ik de motorruimte behoorlijk geïsoleerd. De luchtinlaat voor de motorruimte is echter nog steeds hetzelfde.
willem D
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Jun 2022, 08:42
ligplaats: friesland
info: joda 24, volvo penta MD11D

Re: Olie lekkage luchtinlaat MD11D na stoppen motor

Berichtdoor heuvels » 12 Jun 2022, 14:17

Komt dit uit het luchtfilter?
Ik ken de motor niet maar sommige luchtfilters hebben onderop een oliebak. De bedoeling is dat vuil daarop neerslaat. De olie moet regelmatig vervangen worden.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Olie lekkage luchtinlaat MD11D na stoppen motor

Berichtdoor eagle2 » 13 Jun 2022, 23:41

BELANGRIJK! Allereerst dit:
De MD11 C en D hebben een wat afwijkend smeersysteem: De oliepomp bevindt zicht Niet In de motor, maar buiten de motor, op de voorzijde, achter het vliegwiel. De olie pers-en aanzuigkanalen zijn boringen door het raakvlak tussen motorblok en pomphuis. De zuigkanaalboring loopt naar een vertikaal aangebrachte grote boring, met daarin een buisvormige zeef, die tot in de carter olie reikt, en waar doorheen de olie wordt opgezogen. Die zeef wordt opgesloten door een grote messing plug. In het midden hiervan steekt de oliepeilstok, voorzien van schroefdraad en rubber dichtring. Als OF de peilstok, OF die plug niet aanwezig zijn, wordt alleen Lucht aangezogen, en valt de druksmering uit!

Dus Nooit de Peilstok bij Draaiende Motor Uitnemen!!

Dan de olielekkage:

De Carter-overdruk ten gevolge van gaslekkage langs de zuigerveren wordt afgevoerd via de olievuldop. Om eventuele meegevoerde olie(damp) af te vangen is die dop gevuld met staalwol, waarin de olie neerslaat, en terug lekt in de eronder liggende beker. De door de staalwol komende gassen komen uit het pijpje bovenop de olievuldop. Hierop is een slang gestoken die uitkomt in het luchtfilter (eigenlijk aanzuiggeruisdemper) van cilinder 2, en aldus wordt de carterlucht meegezogen met de inlaat lucht, de cilinder in. Eventuele oliedamp verbrandt daar dan.
In het luchtfilter zelf zit een gaasfilter. Indien er erg veel gaslekkage is, dus veel carterdruk, en de olievuldop de meegevoerde olie niet genoeg tegenhoudt, komt die in de zeef van het luchtfilter terecht.
Zolang de motor draait, wordt die olie weggezogen, maar na stopzetten lekt de zeef leeg, uit de tuit van het filter.
Er is dus kennelijk teveel carterdruk: Slechte zuigerveren, te dunne olie (Liefst ouderwetse 20W50), slechte olievuldop, Te hoog oliepeil, machine te stijl achterover, Verwijder het luchtfilter eens, en check of het een smeerboel is in het inlaatkanaal.....

Gr, Eagle
eagle2
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 Jun 2022, 22:51
ligplaats:
info:

Re: Olie lekkage luchtinlaat MD11D na stoppen motor

Berichtdoor willem D » 22 Jun 2022, 09:35

Hi Eagle, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb gisteravond de olievuldop uit elkaar gehaald. Er zit inderdaad staalwol in (nou ja, koperwol) en verder kan er eigenlijk weinig mis mee zijn lijkt me. Ook het luchtfilter heb ik er even af gehaald. In de tuit van het luchtfilter zat nog wel wat olie, maar verder eigenlijk schoon. Ook het inlaatkanaal van de motor zelf was het eigenlijk gewoon schoon (onderin de luchtinlaat zag je wat zwarte gloed, maar verder eigenlijk gewoon bruin).
Wat ik nu eigenlijk zelf vermoed is dat de olie zelf inderdaad te dun is. Voor ik het bootje naar de winterberging heb gebracht, heb ik namelijk olie ververst (ik had hem de winter daarvoor gekocht en de olie zelf nog niet eerder ververst). Dat is dus een verschil met vorig jaar, toen ie niet lekte. Ik heb er 15W40 in gedaan van Volvo Penta (VDS-3). Verder staat er nog ACEA E7/ APIU CI-4 op de jerrycan.
Ik heb even gegoogled op 20W50, maar daar heb je ook weer heel veel verschillende merken en samenstelling in lijkt wel. Kun jij me misschien een linkje of een type sturen wat 'ouderwetse 20W50' precies is, dan ga ik die er in doen (of is alle 20W50 goed?).
willem D
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Jun 2022, 08:42
ligplaats: friesland
info: joda 24, volvo penta MD11D

Re: Olie lekkage luchtinlaat MD11D na stoppen motor

Berichtdoor eagle2 » 01 Jul 2022, 18:01

Alle minerale 20W50 van een gerenommeerd merk is goed, als de API generatie-aanduiding maar hoger is dan SD-CD, maar dat is veelal het geval..
Gr, Eagle
eagle2
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 Jun 2022, 22:51
ligplaats:
info:

Re: Olie lekkage luchtinlaat MD11D na stoppen motor

Berichtdoor willem D » 20 Aug 2022, 09:09

OPGELOST.
Ik heb er 20W50 olie in gedaan zoals Eagle aanraadde. Het lekken was daarna over. Bijkomend voordeel is dat de motor als hij warm is lekkerder lijkt te lopen (op lage toerentallen). Maar dat zit misschien ook tussen mijn oren.
willem D
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 Jun 2022, 08:42
ligplaats: friesland
info: joda 24, volvo penta MD11D

Re: Olie lekkage luchtinlaat MD11D na stoppen motor

Berichtdoor Oeverloos » 20 Aug 2022, 19:11

Bedankt voor de terugkoppeling, Willem.
Zien we graag.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten