Even aftrappen op de nieuwe forumlocatie.
Ik had het afgelopen seizoen steeds vaker een probleempje met de dynamo.
Als de motor een aantal uren had gedraaid en bv bij schutten uit werd gezet en weer aan, startte de laadstroom en toerenteller niet.
Het 2 Watt controlelampje verzwaren was niet de oplossing. Na diverse herstarts begon het laden wel weer, maar moest steeds vaker herstarten.
Nu was de laadstroom altijd al niet echt hoog, 13,8 V en heeft de dynamo ca. 2500 uur in 17 jaar.
Dus bij einde seizoen en winterklaar maken heb ik de dynamo weggebracht voor onderhoud in Alphen ad Rijn bij een specialistisch bedrijf.
Deze heeft de dynamo gereviseerd. Waarbij oa de spanningsregeling, koolborstels en lagers zijn vervangen de de dynamo afgeregelt op 14,6 V.
Even geprobeert na montage en alles werkte weer prima.
Kom als het goed is dus komend seizoen en de volgende 17 jaar niet voor een probleem met de laadstroom als het goed is.
Voorkomen is beter dan genezen, want het probleem komt toch en dan meestal ongelegen.
De kosten ( €140,-) zijn nu den ik ook minder dan dat je in het seizoen ergens ligt met storing en een ruildynamo moet zien te krijgen.