Prm keerkoppeling schakelstand

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor Adventure » 28 Mei 2022, 10:38

Aangezien we een nieuwe gashandelunit gaan plaatsen en de oude maanden geleden vanwege de refit eraf moest, twijfel ik waar de schakelkabel heeft gezeten, of zijn vooruit Pull of Push is.

Dan heb je de hevel op de keerkoppeling de neutraal is niet moeilijk maar men heeft er over dat de aansluiting waar de aandrijfas op zit dat dat de achterzijde van de keerkoppeling is.

Dus dan zou de stand van de hevel naar de boeg toe zijn achteruit zijn als ik goed redeneer, ja ik heb ook al van mijn zoon de opmerking gehad dat het niet heel slim was om dit niet te noteren.

Afbeelding

De hevel zit link van de keerkoppeling, dus richting motor zou dan achteruit.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor Oeverloos » 28 Mei 2022, 11:45

PRM modellen:
Bij een linksdraaiende motor, dus tegen de klok in (meest voortkomend):
Hendel achterwaarts: rechtsdraaiende schroef
Hendel voorwaarts: linksdraaiende schroef.

Uitzondering PRM 150:
Hendel bakboord: rechtsdraaiende schroef
Hendel stuurboord: linksdraaiende schroef.

Je kijkt van de schroef richting de keerkoppeling om te bepalen wat rechts en linksdraaiend is voor de motor en de schroef.

Bron: PRM Owners handbook, blz.8.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor quichot » 28 Mei 2022, 11:48

Oeverloos is me net voor, maar inderdaad.
Bij mijn prm is dat piefje naar voren (boeg) vooruit.
Maar dat kan met de draairichting van de schroef te maken hebben, in mijn geval linksdraaiend, want prm-koppelingen kennen in overbrenging naar de uitgaande flens geen verschil tussen voor- en achteruitstand.
Wel is het belangrijk dat de neutraalstand van het handle op de koppeling exact overeenkomt met de klikstand neutraal van je morsehandle. Dat luistert bij dit type koppeling heel nauw.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor Navigo » 28 Mei 2022, 11:54

HH,

Er zijn bij de PRM een aantal uitzonderingen.
De eerste vraag wordt en is welke type nr koppeling heb je? De tweede vraag is, welke draairichting heeft de motor(vanaf de schroef af gezien)?

Je kunt de draairichting ook bepalen/ zien hoe de pomp op de keerkoppeling gemonteerd is(hoe de verstevigingsribbels staan).


Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor Adventure » 28 Mei 2022, 14:22

Kan ik de draairichting ook bepalen aan de schroef, want ik durf het zo niet te zeggen of het links of rechtsdraaiend is.

Zal zo een foto maken van de schroef.

2e domme fout die op treed , maar al doende leert men :x
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor heuvels » 28 Mei 2022, 14:43

Nooit gemerkt dat bij het achteruitvaren je kont naar links trekt of naar rechts?
Als hij naar rechts trekt heb je een linksdraaiende schroef.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor Adventure » 28 Mei 2022, 17:34

Helaas hebben we de boot nog niet zo lang.

Maar hopelijk zegt de foto van de schroef iets.


Afbeelding
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor Navigo » 28 Mei 2022, 17:50

HH,

Nee het heeft niet te maken met de schroef.
-Welke motor ligt erin?
-Welk type keerkoppeling?

De schroef is rechtsdraaiend.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor Oeverloos » 28 Mei 2022, 18:31

Zoals Navigo zegt:
rechtsdraaiende schroef/motor, dwz. dan slaat het schip vooruit.

Bij een rechtsdraaiende motor, met de klok mee gezien vanaf de schroef naar de keerkoppeling,
Hendel achterwaarts: links draaiende schroef
Hendel voorwaarts: rechtsdraaiende schroef.

Bron: PRM Owners handbook blz. 8.
“If the gearbox is used with the less common right-hand (clockwise) rotating engines, the operation is reversed:- moving the gearbox operating lever back provides left-hand propeller rotation and moving it forward gives right-hand propeller rotation.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Prm keerkoppeling schakelstand

Berichtdoor Adventure » 28 Mei 2022, 19:28

Navigo schreef:HH,

Nee het heeft niet te maken met de schroef.
-Welke motor ligt erin?
-Welk type keerkoppeling?

De schroef is rechtsdraaiend.

Navigo


De motor is een mercedes OM621 en type prm is onbekend helaas

Maar als ik naar de oude morse handel kijk lijkt het me een pull systeem moet ik alleen kijken of de handel op de keerkoppeling dan vooruit gaat naar de boeg of naar achter toe.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten