Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor Hans66 » 25 Mei 2022, 15:54

Hallo. Heb al zeer veel informatie opgedaan hier op het forum waarvoor alvast mijn dank en zal me even voorstellen. Ik ben momenteel bezig om een sloep te refitten waar een Sabb 2 HG diesel in staat met een keerkoppeling. Ik heb deze boot 2 jaar geleden gekocht als gestrand project en begonnen met de boot kaal te halen en te voorzien van een nieuwe laag coating etc. Bootje is inmiddels vaarklaar en wil komende dagen de boot te water laten om te bekijken of alles in orde is. Kom uit Noord -Holland en de bedoeling is omlekker een beetje te gaan varen rond het Alkmaarder meer,
Afgelopen zaterdag/zondag heb ik na veel 555en 666zen dat motor aan de praat gekregen. Eerst wilde hij niet aanslaan, gaf geen enkele plof. Had vooraf ook geen enkele indicatie van de motor of deze het uberhaupt wel deed dus alles onzeker allemaal. Motor voorzien van nieuwe filters, brandstoftank geheel schoon gemaakt, nieuwe slangen etc. Dan komt het moment om de sleutel om te draaien. eerst de motor een paar keer rond getornd met de startmotor met de decompressie hendel open,motor lekker op toeren, decompressie hendel dicht maar er gebeurde niets ......

Moet diect wel een blunder vertellen (lekkere binnenkomer hier op het forum :o )

Ik heb voordat ik de motor wilde starten via de tuinslang water op de aanzuig gezet, kraan open....... Neeeee, water spoot uit het luchtfilter.....
Achteraf, hoe stom kun je zijn maar heb er nooit bij stil gestaan :oops:

Van de eerste schrik bekomen, wat nu ? Gecontroleerd of het cater vol water stond, dit was gelukkig niet het geval. Motor eerst maar geprobeerd rond te tornen aan het vliegwiel, dit lukte. Dit een aantal keer herhaald en toen op de satrtmotor een tijdje rond laten draaien met compressie open. Kon eigenlijk niets merken aan het motortje. Wel vond ik dat de compressie niet al te hoog was. Kon middels het vliegwiel redelijk makkelijk door de compressie heen drukken. Vervolgens heb ik wat olie op de zuigers gespoten en en bemerkte direct een betere compressie.
Motor weer gestart compressie open, lekker veel toeren, compressie dicht en hier en daar en tok !!!
Doorstarten totdat de startmotor het niet mee bijhield en toketokektok hij loopt !!!! Wat een gaaf gevoel was dat. Maar direct ook paniek hij liep zo hoog door in toeren dat ik hem op het gas niet terug kreeg, Huh wat is hier aan de hand ??? snel de decompressie handel open en hij stopte gelukkig. Poeh dat was ff schrikken... wat nu weer.... Gaskabel gecontroleerd, alles prima.
Eerst maar is ff een bakkie doen en het forum op gezocht.

Onder het kopje op hol slaan diesel vond ik iets over de regelateur. Deksel eraf geschroefd en zag aan het stangenstelsel dat de meenemer niet goed in de sparing van de brandstofpomp viel (was verbogen.... ?). Stangenstels bijgebogen en goed gekeken of de sparing in de meenemer van de brandstofpomp viel. Dit was nog een heel gedoe maar uiteindelijk gelukt.

Motor opnieuw gestart en sloeg direct aan en bleef mooi stationair lopen. motor tijdje laten draaien en zag dat er veel rookontwikkeling rond de inlaat en uit de carteronluchting kwam.... huh lijkt mij niet goed, of zal dit nog waterdamp zijn van het voorval van het vollopen ???

Zo te zien bouwt het motortje veel carterdruk op, dus toch versleten ??? zuigerveren die vast zitten of versleten wat denken jullie er van ?

Wat nu, toch maar het oude lompe stuk gietijzer eruit halen en van iets moderners voorzien, of nieuwe zuigerveren monteren/honen en kijken wat hij dan doet ??? of eerst toch maar eens een stukje gaan varen en misschien dat de zuigerveren loskomen ... Wie het weet mag het zeggen.

Wat wel meespeelt is dat ik wel gecharmeerd ben van het motortje, het toketok geluid vind ik werelds en geeft voor mij wel een extra dimensie aan het bootje. Ja ik weet de beperkingen tav. manouvreren, comfort etc.,misschien als ik een paar uur achter elkaar gevaren hebt, deel ik een heel andere mening maar vooralsnog heeft dit mijn voorkeur.
https://youtu.be/hSiB-jch1H0
https://youtube.com/shorts/rZyQPRD5jEg?feature=share
Hans66
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 31 Mei 2020, 21:12
ligplaats:
info:

Re: Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor Oeverloos » 25 Mei 2022, 18:19

Ik denk dat je het goed ziet.

De SABB 2HG wordt gestart met een lont.
Die zitten in zo’n rond doosje van Zündfix.

https://zweedseklassiekerclub.nl/wp-con ... SP_eng.pdf

Zie blz 5 fig 2 nr. 19

De compressie is niet erg hoog voor de start.
Dat is normaal voor de SABB.
Zoals je zelf al gedaan hebt,
eerst tornen, olie spettert, daardoor meer compressie,
lont in draaien, decompressie hendel,
draaien, compressie er op, starten.

Zie: https://zweedseklassiekerclub.nl/zweeds ... oren/sabb/

Zorg voor de juiste smeerolie en koeling.

Onderdelen:
https://zweedseklassiekerclub.nl/wp-con ... engels.pdf

In het gebruik krijg je een idee van de staat van de motor.

Meer info:
https://www.bakkerprotech.nl

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor Hans66 » 26 Mei 2022, 09:26

Dank Oeverloos voor je input. Ga eerst nog een aantal zaken bekijken. Olie en filter nogmaals verversen en misschien andere olie. SAE 20 staat voorgeschreven voor dit type.

Ga ook nog proberen of de zuigerveren los kan krijgen. Weet niet of ze vast zitten, maar zou kunnen, echter hoe doe je dit. WD40 op cilinder spuiten ??? of iets anders ?

Iemand ervaring met dit spul ?https://www.deolieconcurrent.nl/products/AntiCarbon-Zuigerveer-Reiniger-10ml.html?utm_source=Merchant+Center&utm_medium=referral&utm_campaign=EasyAds&gclid=CjwKCAjwp7eUBhBeEiwAZbHwkVe3dCbzGv99Ek5LECXs_DdMdQOgywiyFPy9gmyHowX2r2SGsj5CxBoCZSUQAvD_BwE
Hans66
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 31 Mei 2020, 21:12
ligplaats:
info:

Re: Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor Navigo » 26 Mei 2022, 10:21

HH,

Wat mij lijkt, het is niet helemaal goed te zien;
Zie ik damp/ uitlaatgassen terugkomen vanuit het inlaatkanaal?
Het lijkt erop dat 1 van de inlaatkleppen niet afdicht.

Staan je kleppen goed gesteld, klep lichter goed vrij?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor Hans66 » 26 Mei 2022, 11:37

Navigo schreef:HH,

Wat mij lijkt, het is niet helemaal goed te zien;
Zie ik damp/ uitlaatgassen terugkomen vanuit het inlaatkanaal?
Het lijkt erop dat 1 van de inlaatkleppen niet afdicht.

Staan je kleppen goed gesteld, klep lichter goed vrij?

Navigo


Dank Navigo voor je reactie. Klopt er komt idd. rook uit het inlaatkanaal. Ga de klepspeling controleren.

Maar ik zie ook heel veel rook uit de carter ontluchting komen, hoe is dit dan te verklaren?
Moet hier geen slang aan om de gassen af te voeren naar de inlaat zoals dat bij veel auto’s het geval is ?
Lijkt me niet fijn als je een stuk gaat varen en je zit continu in de carterdamp
Hans66
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 31 Mei 2020, 21:12
ligplaats:
info:

Re: Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor Navigo » 26 Mei 2022, 12:34

HH,

Die gaf je zelf al aan; waarschijnlijk vastzittende of versleten zuigerveren.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor Hans66 » 28 Mei 2022, 18:19

Vandaag klepspeling gecontroleerd, stonden allemaal rond 0,5/0,6 mm. aangepast naar 0,3 mm. Motor gestart, merk eigenlijk geen verschil.
Afbeelding

Dit is toch de carter ontluchting?, moet hier geen slang aan om de carterlucht weer terug te voeren naar de inlaat ?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans66 op 28 Mei 2022, 18:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Hans66
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 31 Mei 2020, 21:12
ligplaats:
info:

Re: Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor broekerhaven » 28 Mei 2022, 18:53

In en uitlaat kleppen hebben andere klepspeling!
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor Hans66 » 28 Mei 2022, 19:11

broekerhaven schreef:In en uitlaat kleppen hebben andere klepspeling!


Volgens manual niet.
Afbeelding
Hans66
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 31 Mei 2020, 21:12
ligplaats:
info:

Re: Sabb 2HG eindelijk aan de praat, maar wat nu ?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Mei 2022, 21:17

Rode cirkel, blz.13, tachometer/toerenteller aansluiting.
Tenminste dat lijkt er op.

Koude start: 5 x psst motorolie uit het vroeger origineel bijgeleverde oliekannetje van de toolkit,
of nu iets dergelijks in het gaatje van de startlont houder.
Daardoor krijg je betere compressie.
Dan lont er in, dan starten.
Dat starten duurt een tijdje.
Dat is normaal.

De kleppen moeten ook gesmeerd worden na lange stilstand,
anders blijven ze hangen.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: RuudM en 50 gasten