kajoe schreef:in de containervaart zijn ook al electra schepen dwz achter waar eerst de motor stond is het nu electrisch mar in het vooronder staan dikke agregaten te draaien maar daar kijkt de gemiddelde man niet na die ziet dat achterop de uitlaten weg zijn en ja .
nee we zijn weer een dikke honderd jaar terug toen men met diesel electrisch ging varen alleen heet het nu anders .
Klopt, maar je er zijn wel voordelen aan verbonden:
De aggregaten kunnen mooi belast worden en daardoor efficiënter presteren.
De elektromotor die de aandrijving verzorgt, is over het volledige toerenbereik efficiënter dan een verbrandingsmotor. (en stiller)
Bijkomend voordeel, de aggregaten kunnen perfect geluids- en trillingsgedempt worden. Ze staan niet in voor de aandrijving, dus van daaruit kunnen ook geen trillingen aan het schip doorgegeven worden.
Ze kunnen ook in het vooronder staan zoals je zegt, weg van de stuurhut/woongedeelte.
Persoonijk ben ik geen voorstander van de hogere complexiteit, maar er zijn zekere positieve elementen aan verbonden.
Als we de verbrandingsmotoren kunnen voeden met waterstof, stoot een schip lokaal helemaal niets meer uit...