DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alarm

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Kwokko » 22 Apr 2022, 10:35

Lvelde1970 schreef:Het is wat lastig , want ik moet eerst tot koop overgaan, voordat ik allerlei onderhoud kan plegen.

Boot laten liggen voor wat die is.
Als dat een eis is van de verkoper ,dan is verkoper op de hoogte met de problemen.
Het kan een reden mee geweest zijn,waarom boot niet eerder is verkocht.
Als je doorzet ,heb je een kat in de zak.
Er zijn boten genoeg waar wel een deugdelijke motor in ligt.
Kwokko
 

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor kajoe » 22 Apr 2022, 11:53

ik ben het met mijn voorgangers eens .
dat het olie peil goed is wil niet zeggen dat alles ok is al was het totaal leeg je kiept er wat in en het lijkt ok .
als ik dan terug denk aan dat een collega eens een gereviseerde daf kocht deze zag er prachtig mooi licht groen uit ,
maar na een tijdje varen kwamen de problemen olie lekkage lekkende koppakking en nog wat ellende .
en bij nader onderzoek bleek deze rampen firma de motor een spuit revisie gegeven te hebben ,van binnen en buiten helemaal schoon gespoten daarna een mooi kleurtje er op en klaar dus vandaar die mooie prijs die hij betaalde .
heeft nog een tijdje met die ellende gevaren en een berg smeerolie verstookt daarna bij bosch in Spakenburg heeft hij een andere in laten bouwen daarna was het allemaal weer prima .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor jade » 22 Apr 2022, 20:41

Allemaal mooi, maar als het model schip nu iets is waar je al heel lange tijd naar uitkijkt.
Dan kan de overweging toch ook zeker de andere kant op gaan, dan beding je een goede prijs, en vervang je het blok.
Eigenlijk is er geen standaard advies, waar de een problemen ziet, de ander ziet mogelijkheden.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor chaea » 22 Apr 2022, 21:01

jade schreef:Allemaal mooi, maar als het model schip nu iets is waar je al heel lange tijd naar uitkijkt.
Dan kan de overweging toch ook zeker de andere kant op gaan, dan beding je een goede prijs, en vervang je het blok.
Eigenlijk is er geen standaard advies, waar de een problemen ziet, de ander ziet mogelijkheden.


Wat is een mooie prijs met een 50/50 motor?
50% van de prijs, motor heeft iets kleins en je kan opscheppen op de verjaardag van je schoonmoeder.
Of 50% van de prijs af en het blijkt hermotoriseren 300% van de koopprijs te zijn omdat de Daf overleden is.

Heb je wel een mooi schip....
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Amersfow » 23 Apr 2022, 08:51

Ik heb vorig jaar een boot gekocht met een 31 jaar oude VW diesel. Heb niets aan die motor gedaan, heb m te koop gezet, goed verkocht. En met die motor alleen naar de scheepswerf gevaren waar ze er een nieuwe motor ingezet hebben. Geen seconde spijt van gehad. Ik was voor een boot van 11 ton voor zo'n 12.000 euro klaar.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor kajoe » 23 Apr 2022, 10:40

toen ik mijn bootje kocht die ik nu heb was het zo dat het model wel ging wij wouden een boot met een maximale kruiphoogte van 2.40 m dit omdat wij altijd op de grote wateren voeren toen met alles afgebroken hadden we 3.30 kruiphoogte maarja ook nog 38 m lang en 5,10 breed .
we vonden er dus een en terwijl ik net bezig was om van alles te bekijken en zelfs nog niet aan de motor en dergelijke toe was zij mijn vrouw dat ze de boot gekocht had ,ho ho dikke woorden .
maar goed dus even de motor proberen wou niet starten geen vonken genoeg motor was een indenor 6/90 .nou ja .
de eigenaar zou zorgen dat de accu vol waren als wij de boot kwamen halen even van kerkdriel naar terherne friesland .
nou onder de motor lag best wat olie ,maar goed even starten door de eigenaar en ja hij deed het maaaar de hele plas zat in de dikke blauwe walm na her vertrek richting weurt kwamen we er achter dat als we boven de 2000 t kwamen de motor warm liep alarm dat afging dit meerdere malen .
de volgende dag van nijmegen verder iedere keer alarm dus dat ding er maar af geprutst en ja de temp meter bleef rond 80/85 graden staan en zo naar hus he tuft het starten was ook een ramp iedere keer onder de vloer en moest je hem eerst tornen een enkele keer sloeg de zekering door .thuis er over gedacht over een andere motor dus even naar ijlst in no tyme hadden we een splinternieuwe blauwe er in staan .
maar voor de koop prijs kon het ze haalden nog 6000 van de prijs toen we er over debatteerde .
het bleek dat 2 jaar daar voor er een geheel nieuwe galan plus as en 4 blad schroef met pyton in was gekomen ,dus mazzel .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Lvelde1970 » 23 Apr 2022, 20:09

Bedankt allemaal, voor de info. Oliedruk lijkt dus inderdaad zorgwekkend laag, mits de meter klopt? Dan zal het alarm daar ook wel vandaan komen. Zit die op dezelfde sensor? Mochten we verder gaan qua aankoop, haal ik toch maar wat expertise erbij, om bv mechanisch de olie druk te meten , en mogelijk een proefvaart. Daarna maar eens onderhandelen :)
Lvelde1970
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 Apr 2022, 16:49
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Wolf1 » 24 Apr 2022, 10:52

Lvelde1970 schreef: Oliedruk lijkt dus inderdaad zorgwekkend laag, mits de meter klopt? Dan zal het alarm daar ook wel vandaan komen. Zit die op dezelfde sensor? Mochten we verder gaan qua aankoop, haal ik toch maar wat expertise erbij, om bv mechanisch de olie druk te meten , en mogelijk een proefvaart. Daarna maar eens onderhandelen :)

Als de oliedruk sensor VDO is kan dit gecombineerd zijn uitgevoerd, maar bestaat ook dan uit 2 gedeelten, namelijk een schakelaar en en een gever.
Als het een Vetus systeem is (wat ik bij een DAF niet verwacht) kan het met alleen een gever !
Een mechanische meter en een proefvaart verteld je alles.
Als de meter in koude toestand al laag is hoef je niet eens te gaan varen !
Is hij koud redelijk, dan minstens een uur varen en daarna kijken wat er stationair aan druk overblijft.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Lvelde1970 » 24 Apr 2022, 13:10

Als de meter in koude toestand al laag is hoef je niet eens te gaan varen !
Is hij koud redelijk, dan minstens een uur varen en daarna kijken wat er stationair aan druk overblijft.
Gr. Wolf1


Bedankt! Hoe laag is laag, bij een koude motor?
Lvelde1970
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 Apr 2022, 16:49
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Wolf1 » 25 Apr 2022, 09:20

Lvelde1970 schreef:Bedankt! Hoe laag is laag, bij een koude motor?

Het alarm gaat af beneden de 1bar en daar moet het dus stationair boven blijven !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten