Sole SM 105 thermostaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Sole SM 105 thermostaat

Berichtdoor broekie » 12 Apr 2022, 07:32

Ja, zou niet moeten kunnen.
Maar misschien veranderd de karakteristiek van het bi-metaal met de tijd?

Vandaag gaat de "oude" die ik aangepast heb erin.
Kijken wat er gebeurd, we hebben een vaartje naar de Kaag gepland.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Sole SM 105 thermostaat

Berichtdoor Wolf1 » 12 Apr 2022, 08:36

broekie schreef: het bi-metaal functioneert gewoon.

De foto, is een 3 weg wax thermostaat ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Sole SM 105 thermostaat

Berichtdoor broekie » 13 Apr 2022, 07:03

Dat wist ik niet. Nooit van gehoord. Dacht altijd dat het een bi metaal werking was.
Gisteren gevaren met de veranderde instelling. Temperatuur netjes op 80 graden. De oorzaak is dus de thermostaat. Bij meer toeren, 2000 RPM (max is 2500) liep de temperatuur wel op naar 86 - 88. Moeilijk precies af te lezen.
Dat lijkt mij nog wat hoog. Ik verwacht wel iets verhoging.
Ligt dat aan het type thermostaat? Is deze toch kapot?
Kan ik beter op zoek naar een ander type dan de wax?

Maar Ik ga er toch van uit dat Allpa dit onderdeel levert met de juiste instelling van 76,5 graden openen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Sole SM 105 thermostaat

Berichtdoor broekie » 16 Mei 2022, 19:22

Een update van dit probleem.
We hebben dit jaar nog niet veel gevaren, maar zijn vrijdag los gegaan voor een rondje Friesland.
Temperatuur bleef netjes 80 graden, maar af en toe toch weer hoger, volgens de meter.
Opeens zag ik tijdens stationair dat de toerenteller naald stond te jutteren.
Ik direct aan de bekabeling onder het dashboard rommelen en weer stabiel.
Maar ook de temperatuur weer op 80.
Ah ha, slechte contacten?
In Enkhuizen alle stekkers en schuifjes los gemaakt en een spuitje contactspray gegeven.
Tot op heden geen problemen waargenomen tijdens de oversteek naar Stavoren.

Afbeelding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten