DAF 475 vraag

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Apr 2022, 23:26

Oeverloos schreef:De brandstofpomp is na de revisie op tijd gezet.
Dat verloopt niet want tandwiel aangedreven.

Ik heb jarenlang met een DAF 575 gevaren en ik kan alle meningen die hier geschreven zijn wel delen. Echter, een DAF die niet rookt daar is iets mee aan de hand want die bestaat niet. Maar verder een prima motor.
Alleen met de opmerking dat de brandstofpomp niet kan verdraaien heb ik wel een vervelende ervaring die deze opmerking tegenspreekt. Maar dat komt misschien doordat mijn motor nog voorzien was van een compressor. Die zit bij een DAF tussen de distributie en de brandstofpomp. En de flens waarmee de brandstofpomp op een flens op de compressor is aangesloten heeft sleufgaten waarmee de brandstofpomp versteld kan worden.
Nadat ik al jarenlang met de DAF gevaren had en er veel draaiuren mee had gemaakt en er ook eigenlijk nooit problemen mee had gehad sloeg op enig moment toch het noodlot toe. Precies bij Dordrecht, midden op de kruising van Merwede, Oude Maas en Noord, ging de motor ineens slechter lopen. Ik ging gas bijgeven, maar dat hielp niet. En na misschien één minuut hij stopte volledig met draaien. Ik ben door iemand de Rietbaan in geholpen. En daar heb ik ergens langs een oud ponton vast kunnen maken. En toen op zoek naar het euvel. Ik zag helemaal niets en kon dus aanvankelijk ook geen oorzaak van het probleem vinden. Tot ik na heel lang turen en zoeken op een gegeven moment zag dat de bouten waarmee de twee flenzen op elkaar geklemd werden helemaal naar het uiteinde van de sleufgaten waren gedraaid. M.a.w. de 2 bouten bleken los gelopen te zijn.
Daarna flenzen weer terug gedraaid (de oude plaats was door de verf gelukkig nog te zien) en bouten opnieuw vast gezet. Startsleutel om gedraaid en......gelijk lopen. Zo terug naar huis gevaren. Toen ik weer thuis lag een voorziening gemaakt dat dit nooit meer kon gebeuren. En het is ook gelukkig nooit meer gebeurd. Maar de brandstofpomp kon dus wel degelijk van tijd af lopen.

Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor kajoe » 06 Apr 2022, 09:32

al eerder eens gezegd .
ik heb met vele dafs gevaren maar het meest met de 615 en 645 en 1165 deze rookte ook licht stationair op een gegeven mommend was er een verstuiverleiding kapot en op dat mommend lag ik in Gouda daar werd ik naar dieseltechniek gestuurd en kwamen in gesprek daar over nou breng de verstuivers maar dan zetten wij ze op de juiste druk dus iets meer dan normaal dat gedaan alle 6 gelijk .
de volgende dag moesten we naar Arnhem eerst over de ijssel naar nieuwegeien en dan door prachtig hij rookte niet meer .
maar het adam rijn kanaal op naar wijk bd volaan natuurlijk eindelijk weer 18/19 kmpu 2400 toeren maar dat ging mis naa even begon dat ding pikzwart te roken dus minderen en bij 2000 hielt het op .
dus in arnhem de daf gebeld deze gaven mij de raat met de verstuivers bij hun langs te komen en hebben ze weer op de oude goede waarde terug afgeperst .
en ja op de terugreis naar Amsterdam geen centje pijn meer bij volaan varen en uiteraard was het blauwe roken ook weer terug wel minder dan het was.
een tijd daar voor hadden we een ander geintje bij get volaan draaien liep na een langere tijd het toerental terug ging je terug naar bv 1600 t dan liep het normaal en na een tijdje weer volgas geven na een klein tijdje weer het zelfde ,niemand kon mij hepen en raad geven waar het aan lag dus maar weer de daf bellen en ja hoor kreeg ik te horen dat in de bajo bout voor de oliepomp een filtertje ingedraait zat en ja dus hardstikke verstopt met het leek wel rubber deze schoongemaakt en alles liep weer als een zonnetje dus ook daarvoor 2 reserve gehaald .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor elrenegado » 06 Apr 2022, 10:49

Als je de DAF handleidingen leest zijn er best veel dingen die met enige regelmaat gecontroleerd dan wel gereinigd dienen te worden

Aangezien dit DAFje al zeker 3 a 4 jaar geen liefde heeft gehad in de vorm van onderhoud,
ga ik alle punten nalopen.
Van de zeefjes in de banjo bout, tot aan de verstuivers.

Dat sommige dit zinloos sleutelen noemen prima.... Ik noem het onderhoud :D
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor Yep » 06 Apr 2022, 11:17

Ik heb/ken geen DAF maar vraag me af waarom die dan zo roken?
Dat kan alleen als er olie langs de zuiger/olieschraapveer of via de klepgeleider/steel in de verbrandingsruimte komt.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor elrenegado » 06 Apr 2022, 11:36

omdat de meeste er te lang onder te lage belasting meer varen,
bv nooit boven de 1200 rpm komen, terwijl (dit type iig) regelmatig een tijdje tussen de 1600 en 2200 moet draaien om lekker schoon te branden.

Bij een koude start roken ze allemaal overigens, maar dat moet warm wel zo goed als weg zijn als alles in orde is.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor Yep » 06 Apr 2022, 11:44

Ok.
Dus er is geen specifiek DAF-technische oorzaak als ik het goed begrijp.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor kajoe » 06 Apr 2022, 12:44

ik had mijn dafje,s de eerste 5/6 jaar na nieuw inbouw geen onderhoud gegeven behalve het verwisselen van filters en smeerolie (1 keer per jaar) koppeling twindisc zelfs de eerste 10 jaar niet toch voeren wij gemiddeld 4/10 uur per dag dit over een ruim 8 maanden per jaar
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor quichot » 13 Apr 2022, 11:27

SimondeDanser schreef:Echter, een DAF die niet rookt daar is iets mee aan de hand want die bestaat niet.

Nonsens. (Sorry, ik kan het even niet aardiger zeggen. ;))
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor Yep » 13 Apr 2022, 14:08

Ik lees nog steeds geen technische oorzaak van het vermeend meer roken van DAF's.
Roken ze wel meer dan andere merken?
En zo ja, wat is daar dan de specifiek DAF-technische oorzaak van?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor Oeverloos » 13 Apr 2022, 15:53

DA475 170-178 bar
DD575 145-153 bar CAV
DD575 165-173 bar Bosch
DS575 185-190 bar
DF615 en DT615 165-173 bar
(Bron: gebruiksaanwijzing DAF)

Naar mijn mening is de voornaamste oorzaak de relatief lage inspuitdruk in combinatie met lage belasting.
Met name het laatste.
Maar ik heb ook een 575 gezien in een houten zeilkotter die absoluut niet rookte bij de start en de loop.
Maar die deed rondjes naar de Carieb.

Toen ik met de 2 x Daf 475 voer in de jaren 90 rookte deze niet zichtbaar
als je rondjes voer tussen Staveren, Enkhuizen, Den Oever, Makkum, Staveren op 2400 toeren.
Ik deed dat om de zaak schoon te krijgen,
want ik was de vijfde eigenaar en de motoren waren uit begin jaren 70.

Vergelijk dit met pompverstuivers (Deutz) die vanaf 1400 bar inspuiten en
common rail pompen die vanaf 2000 bar inspuiten.
Hoe hoger de inspuitdruk hoe fijner de nevel.

Verder is de huidige gele dieselbrandstof hier in Europa van veel betere kwaliteit
dan de blauwe, vettige, zwavelhoudende diesel uit de vorige eeuw.
Je ziet hier op het PM kanaal schepen voorbij komen met motoren uit de jaren 50
zonder een aasje rook.
Dat was vroeger niet zo en de verdienste van de veel betere dieselolie
en het goede onderhoud van de schippers.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten