DAF 475 vraag

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

DAF 475 vraag

Berichtdoor elrenegado » 05 Apr 2022, 09:20

Ik ben recent een boot gekocht, waar een DAF 475 in staat.
In principe had ik in mijn achterhoofd bij aankoop dat die wellicht vervangen diende te worden.
Maar na de overtocht afgelopen zaterdag denk ik daar anders over, en zou ik hem graag behouden.

Als hij namelijk warm is, loopt hij zeer netjes, en rookvrij.
enkel wanneer je tijdje stationair draait komt er ietsje rook uit, wat voor een DAF normaal word bevonden.

Wat ik echter niet normaal vind, is de enorme hoeveelheid blauw/grijzige rook bij koude start.
Hij start wel vlot bij +2 graden duurde het 2 seconden ofzo, en eenmaaal warm hoef je maar naar de sleutel te kijken en hij loopt.
Bij navraag bleken de kleppen voor het laatst gesteld in 2018 of 2019, zijn de verstuivers sinds de revisie in 2011 nooit meer nagezien, en werd er ook nog eens biodiesel in gegooid.

Ik wil dus eerst de kleppen stellen,
Controleren of de brandstofpomp nog mooi op tijd staat,
en de verstuivers vervangen.
en verder alle vloeistoffen en filters verversen.

Over die verstuivers heb ik een vraag,
Ik heb nog niets open gehaald, dus wellicht vraag ik iets voor de hand liggends.

De verstuivers zelf zitten onder het kleppendeksel,
aan de zijkant ervan, net onder het kleppendeksel gaan de diesel leidingen naar binnen.
- moeten die ook los, of kan dan van binnenuit onder het kleppendeksel.
- is er een risico dat er diesel in de motor lekt bij loshalen, daar ze onder het kleppendeskel zitten ? En zoja, hoe voorkom je dat het beste ?
- wie weet welke dopmaat ik nodig heb voort het tornen van de motor ? Ik weet dat ik het even op kan meten, maaar ik ben niet bij de boot.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor Solita74 » 05 Apr 2022, 09:52

Gewoon een monteur bellen van een goed bedrijf niet zelf gaan klooien!!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor elrenegado » 05 Apr 2022, 10:03

waarom zou ik,
Zo moeilijk is het niet, al vaker gedaan bij andere motoren, alleen zaten de verstuivers aan de buitenzijde van het blok.
Loshalen van een dieselleiding is dan niet zo'n probleem als er diesel zou lekken, dat valt ernaast.
Bij de DAF is dat wellicht anders, kan toch prima op voorhand wat vrager erover stellen.
Ook kleppenstellen is geen rocketscience.
Tijdstop brandstofpomp controleren ook niet, kwestie van merktekens opzoeken en checken of ze gelijk staan

Daarnaast vind je in deze periode niet makkelijk een monteur.
En ook die maken fouten, heeft me vorig jaar nog een kleppendeksel gekost bij de vorige boot, omdat de monteur de die KK verving en ik vroeg check de klepspeling ook even, het deksel muurvast had gedraaid, met als resultaat een scheur erin toen hij warm werd.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk


Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor Oeverloos » 05 Apr 2022, 12:17

Hey Steve,

Geluk gewenst met je nieuwe schip!

Mijn ervaring met de 475 is dat:
- deze, qua roken, heel gevoelig is voor de juiste klepspeling,
- dit een uitstekende motor is
- maar gevoelig voor vervuiling door lage toerentallen en dus baat heeft bij langdurig gebruik bij toerentallen van ten minste 1600-2000.
- dat de motor royaal 10-15.000 uur kan draaien en vaak veel meer, voor revisie.
- de motor niet verslijt maar veroudert qua techniek, veroorzaakt door de lage inspuitdruk van de injectiepomp van 175-180 bar.
- dat deze meer rookt dan de 575, 615, wellicht door de kortere slag.
- dat de motor blauw-grijs rookt bij de koude start, met name in de winter.
- dat jouw beschreven ervaringen met de 475 overeenkomen met die van mij,
met name hoe langer je de 475 gebruikt hoe beter die bevalt.
- ik Duiters tegenkom op de Oostzee met een 575 die helemaal niet rookt ook niet bij de koude start.
- als je per sé iets aan de motor wilt doen kun je overwegen om de compressie te laten testen.
- de uitlaat bocht gevoelig is voor corrosie. (Die is bij jou wellicht vervangen bij de revisie)
- het plastic handpompje wel eens uit elkaar valt. (Tenminste bij mij)
- er bestaat een adapter om de oliefilter om te bouwen naar een spin-on oliefilter.

Als de motor in 2011 gereviseerd is, zijn de verstuivers ook gedaan.
Het aantal vaaruren na 2011 zal niet zo groot zijn om het schoonmaken
en testen van de verstuivers noodzakelijk te maken.
Niks aan doen.

De brandstofpomp is na de revisie op tijd gezet.
Dat verloopt niet want tandwiel aangedreven.
Niks aan doen.

De beste investering in je schip is naar mijn mening een professioneel voorfilter tussen tank en opvoerpomp
(Racor Turbine 900) met 2 micron papieren filterpatronen met een kraan voor en na het filter.
Dit zorgt bij een oud schip met een onbekende brandstoftank tenminste voor
adequate bescherming van de brandstof injectiepomp.
Het fijnfilter op de motor filtert niet fijn genoeg.

Als je weing draaiuren maakt kun je BP Ultimate diesel of Shell V Power gebruiken.
Het roken is een stuk minder en de brandstof kun je veel langer bewaren.
Het geluid van de motor is ook zachter/ronder, minder genagel.

Wat het rook probleem betreft, ik heb goede ervaringen met Startron Diesel Treatment toevoeging in de brandstof.
Het roken is dan een aanzienlijk minder en vergelijkbaar met een gemiddelde dieselmotor in de watersport.
Let wel op dat Startron ook eventuele aangekoekt vuil in de dieseltank oplost, dus check het voorfilter!

Vroeg of laat de tank checken voor gebruik op ruimer water.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor elrenegado » 05 Apr 2022, 13:07

Ik heb inmiddels contact gehad met spaanderman uit middelburg,
Deze man sleutelt en reviseert al 35 jaar de dafjes.

Heb de koude start omschreven, en hij gaf aan een plakkende/lekkende verstuiver wat ik zelf ook al vermoede.
Ik ga ze gewoon vervangen voor verse, dan weet ik zeker dat ze goed uit.
De oude laat ik nakijken, en ook reviseren, heb ik een reserve set, of ik zet ze op MP.

Betreffende de opmerkingen van Overloos.
die lage toerentallen heeft die de laatse 3 jaar alleen maar gezien,
vorige eigenaar maakte nooit meer als 1200 toeren, en schrok zich een hoedje toen ik bij de proefvaart vol gas gaf (wat overigens geen enorme rookpluim gaf) motor was uiteraard goed warm.
Zelf vaar ik veel op de rivieren, dus toeren gaat hij wel maken :-) dat voortsukkelen is niks op groot water.
Die blauw grijze rook bij koude start is er, maar is echt te veel, mede door 1 of wellicht 2 slechte of vervuilde verstuivers.
qua brandstof gooi ik altijd een premium diesel erin voor oude diesel, vorige eigenaar tankte de nieuwe aangelengde bio variant.
ik vind het niet erg om daar wat meer voor te betalen, tankte vrijdag nog voor 2.24 de liter, even 300 liter.
Tank is gelukkig wel schoon zover ik kon zien,
En er zit een dubbel racor filter tussen tank en motor, type nummer weet ik zo niet.
Compressie test kan ik gelijk wel eens doen, als de verstuivers er toch uit zijn.
Ik denk dat ze die adapter er al op hebben zitten, alle filters zijn spin-on filters (behalve de racor, die zit in zijn huisje)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor Oeverloos » 05 Apr 2022, 14:11

Bij een DAF specialist ben je in goede handen.
Ik zie dat het een De Ruiter Grand Star is van 13.25.
Mooie combi met een 475 qua economie.
Ziet er goed uit.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor elrenegado » 05 Apr 2022, 14:56

Overloos, Weet jij toevallig welke dopmaat je nodig hebt voor het tornen ?
Ik heb niet groter als 27 dacht ik, dus moet sowieso even een set grotere bestellen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor Navigo » 05 Apr 2022, 16:44

HH,

Wat als je nu eens er niet zinloos aan gaat sleutelen?
Alleen eerst eens filters en smeerolie wisselt?

De diesel die in de tank(s) zit eens op gebruikt.

Geniet van je aankoop en dan misschien ooit eens er aan gaat sleutelen?
Het is maar een idee?!

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: DAF 475 vraag

Berichtdoor elrenegado » 05 Apr 2022, 19:11

nee,
want bij de koude start gaat er iets niet zoals het hoort.
de eerste paar seconden nadat hij aanslaat loopt hij niet goed.
Oorzaak een plakkende/lekkende verstuiver.

Dat gaan we eerst oplossen voordat we er meer mee gaan varen
Scheelt ook nogal wat rook voor de omgeving.

Overige is het ook gewoon voorgeschreven onderhoud bij daf,
periodiek verstuivers controleren en kleppen stellen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten