door Oeverloos » 02 Jan 2022, 17:01
Hey broekie,
Wat betreft reserveonderdelen zijn wij hier in Nederland
en vooral als ik naar Friesland kijk,
verwend met de hoeveelheid expertise
op het gebied van techniek voor de watersport
Daar ben ik in de loop van jaren wel achtergekomen in het buitenland.
Als je een polyester schip hebt van een jachtwerf die nog bestaat,
dan is de kortste route te werf te bellen voor onderdelen.
In Scandinavië heb je met een Scandinavische boot met een Volvo of een Yanmar geen probleem.
Bij elke grotere stad is wel een watersportwinkel of een jachthaven met een werfje.
Zij kennen hun eigen merken
en de onderdelen bestel je bij de werf,
voor jouw Scandinavische schip en een vakman om je te helpen.
Maar als je een schip hebt dat oud is en van staal
en in Nederland gebouwd met onderdelen uit het jaar kruik,
zoals de meesten van ons,
dan is het een hele klus om de juiste onderdelen te krijgen.
Dan heb ik nog mazzel dat ik in Denemarken lig,
waar de watersport nr. 1 staat.
Ik heb diverse keren onderdelen besteld
bij een bedrijf in de buurt van Kopenhagen (v-snaren en printplaat)
en gevraagd of ik de havenmeester of een lokaal restaurant als postadres mocht gebruiken.
Met de super sympathieke Denen is dat nooit een probleem.
Omgekeerd zal een Deen met technische problemen met zijn boot,
die in Nederland op bezoek is
ook geen problemen hebben met de vriendelijke Nederlanders.
Want beide landen hebben een lange scheepshistorie.
Maar als de werf van je schip niet meer bestaat
en het land dat je bezoekt niet watersport minnend is
dan wordt het uitdagender.
Veel stalen schepen die hier in Friesland gemaakt zijn
hebben onderdelen van Cuno/Exalto, CombiNoord.
Via een werf waar je een rekening hebt,
of een winkel waar je bekend bent kun je deze op laten sturen.
Je vroeg welke reserveonderdelen:
Genoeg V-snaren van de juiste maten,
Hoeveelheid brandstoffilters, voor- en fijnfilters
Zekeringen met name de Amerikaanse merken,
Kitten met een kitpistool
Reserve Johnson of Jabsco pompen,
Owatrol, en roterende spullen voor roestbestrijding
Navigatielampjes en borgringen van de reling,
Rvs bouten en moeren, schroeven alle soorten en maten,
Schroefdraad snijset met afwijkende boortjes etc.
Van de motor heb ik alle filters, een reserve opvoerpomp, intern koelwaterpomp, buitenwaterpomp, V-snaren, anodes, pakkingen.
Gereedschappen
Electrische gereedschappen (als de generator het doet)
Deze zaken gaan toch wel erg hard in de loop van de jaren.
Het is soms lang lopen naar een winkel die dan toch niet de juiste V-snaren voor de generator heeft.
Het gaat dus om de zaken die je vaak vervangt vanwege het grote aantal draaiuren en intensief gebruik door de veel langere afstanden in het buitenland.
Wat ik niet aan boord heb:
Onderdelen van de aandrijflijn op het schip
Geen startmotor of dynamo, turbo.
Ik heb een motor die ook in de Fendt, Deutz-Fahr, Claes landbouw trektoren en combines staat,
dus ik kan bij een landbouw bedrijf terecht,
maar ook een grote dealer van een vrachtwagen merk kan je helpen.
Als jouw schip onderdelen heeft van Vetus, kun je ook gebruik maken van hun grote dealernetwerk,
als je het onderdelenboek van Vetus aan boord hebt.
Elk schip op een ankerplaats of een haventje in het buitenland heeft wel technische problemen.
Dat is normaal en je leert er mee leven.
Voor de start bij het olie peilen, een blik werpen
op de motor, onder de motor en op de aandrijflijn,
een oude gewoonte.
Schippers die langszij komen met de jol voor een onderdeel
of als je zelf naar een schip peddelt
en vraagt of iemand verstand heeft van het doormeten van een printplaat.
Eindigt vaak met een glaasje.
Belangrijkste is dat het schip drijft
en dat je voortgang kunt maken.
Bij idyllische eilanden kunt ankeren.
Op een verlaten strandje kan zitten.
En kan turen over een zonovergoten Oostzee.
Maar net zo lief afgemeerd aan de Grutte Griene
op de Snitser Mar,
genietend van een voorbij denderende eikenhouten boeier.
Neerstrijkende roepende ganzen in de avondzon.
Zittend op een emmer met een zachte rand
Waar was de reserve kit van de plee ook al weer.
Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door
Oeverloos op 02 Jan 2022, 17:08, in totaal 3 keer gewijzigd.