tussenlager of druklager

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor Wolf1 » 01 Jan 2022, 19:23

Ik denk dat ik weet hoe het zit, is een dubbelrijig zelfcentrerend rollenlager met klembus.
Dat houd in dat de binnenzijde van het lager conisch is en waar dan, door middel van een SKF-moer een conische bus ingetrokken wordt.
Op deze manier zit het lager klem op de as, werd in de jachtbouw vaker toegepast. maar is officieel geen stuwdruklager !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor FKZ » 01 Jan 2022, 19:50

Kan prima als stuwdruk lager gebruikt worden. Dit type lager is gemaakt om axiale en radiale kracht op te vangen. De axiale belasting ligt lager dan de radiale belasting maar als goed berekend prima voor elkaar. De meeste stuwdruklagers gebruiken ook een kogel of ton lager nooit een zuiver axial lager omdat die geen enkele radiale kracht kan opvangen. Ik denk dat dit een 21310EK of een 22210 EK is.

Skf heeft een goede site met montage demontage instructies en smeer advies. Voor een lager wat 6000 toeren kan draaien is 1000 niet mega veel. Ik zou op de site van skf na kijken of de 40%lager vullen verstandig is.

https://mount.skf.com/?designation=21310+EK&lang=en
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor Kwokko » 01 Jan 2022, 22:49

Ik vond dit nog op basis van de cijfers wat op je je foto staat.
509-611
https://www.skf.com/binaries/pub12/Imag ... 582199.pdf

En deze zeer uitgebreide manual van SKF
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 001_1-EN(1)_tcm_12-463040.pdf&ved=2ahUKEwiH8YbCv5H1AhXGzKQKHcUABg0QFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw3AKPBYwm-FIlAm864wduwF

Misschien kun je er iets mee.
Kwokko
 

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor broekie » 02 Jan 2022, 08:43

Bedankt voor de extra info.
De rijen zijn inderdaad afzonderlijk vrij beweegbaar in rollende omtrek natuurlijk maar ook t.o.v. elkaar.
Bij het schoonpoetsen was dat duidelijk. Dus bij trek of duw beweging druk je een rij tegen het loopvlak.

Het huis is klaar, binnen even met een lapje goed gereinigd, waar nodig met scotch fijn.
Geen slijtage of corrosie kunnen waarnemen op de loop of/ montagevlakken.
Buitenzijde voor het mooie maar even voorzien van een primer en zwarte lak.
Ik zou een nieuw huis genomen hebben voor € 130 ex. BTW als de leverancier dit had geadviseerd.
Maar deze vond dit niet nodig. In geval van zichtbare slijtage aan het huis, zou ik een heel nieuw lager genomen hebben.
De nieuwe seals zijn nu voldoende.
Als het lager geluid gaat maken denk ik niet lang na over een nieuwe.

Komende week de zaak afmaken.

Hebben jullie zulke zaken als spare aan boord?
Wij zijn van plan om bij pensioen langere reizen te maken.
Zelf denk ik dat SKF overal is gevestigd en een nieuw lager dus snel te verkrijgen is ergens onderweg, ook buitenland.
Grote oversteken op zee maken we niet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor heuvels » 02 Jan 2022, 13:05

broekie schreef:Hebben jullie zulke zaken als spare aan boord?

Daar is geen pasklaar antwoord op te geven.
Onderdelen die het spontaan kunnen begeven en waardoor je boot stil komt te liggen moet je zeker bij je hebben, mits ze niet te groot zijn of veel te duur. Dit afhankelijk van de ruimte die je hebt of je portemonnee.
Dingen als V-snaren en zekeringen heb ik aan boord. Een reserve toeter zeker niet....

Vermogen tot improviseren is belangrijker dan alles bij je te hebben als je pech krijgt.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor broekie » 02 Jan 2022, 16:43

Ze zullen niet vaak kapot gaan denk ik.
Dus een afweging. Als hij kapot gaat is dat meestal op een moment en plaats welke je niet wil.
Is wel een essentieel onderdeel. Maar dat zijn er meer en je kunt niet alles dubbel meenemen. :D

Afgelopen zomer lag ik naast een schip die hem aan het vervangen was.
Kon op zijn laatste benen tot de ligplaats varen om van daaruit familie in te schakelen om gereedschappen en een nieuw lager aan te voeren.
De as kon een stuk terug getrokken worden om te wisselen.
Ze waren met twee man toch wel een dag bezig, waarvan het verwijderen van het oude lager de grootste klus was.

Wat nemen jullie als spares mee?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor Oeverloos » 02 Jan 2022, 17:01

Hey broekie,

Wat betreft reserveonderdelen zijn wij hier in Nederland
en vooral als ik naar Friesland kijk,
verwend met de hoeveelheid expertise
op het gebied van techniek voor de watersport

Daar ben ik in de loop van jaren wel achtergekomen in het buitenland.

Als je een polyester schip hebt van een jachtwerf die nog bestaat,
dan is de kortste route te werf te bellen voor onderdelen.

In Scandinavië heb je met een Scandinavische boot met een Volvo of een Yanmar geen probleem.
Bij elke grotere stad is wel een watersportwinkel of een jachthaven met een werfje.
Zij kennen hun eigen merken
en de onderdelen bestel je bij de werf,
voor jouw Scandinavische schip en een vakman om je te helpen.

Maar als je een schip hebt dat oud is en van staal
en in Nederland gebouwd met onderdelen uit het jaar kruik,
zoals de meesten van ons,
dan is het een hele klus om de juiste onderdelen te krijgen.

Dan heb ik nog mazzel dat ik in Denemarken lig,
waar de watersport nr. 1 staat.
Ik heb diverse keren onderdelen besteld
bij een bedrijf in de buurt van Kopenhagen (v-snaren en printplaat)
en gevraagd of ik de havenmeester of een lokaal restaurant als postadres mocht gebruiken.
Met de super sympathieke Denen is dat nooit een probleem.

Omgekeerd zal een Deen met technische problemen met zijn boot,
die in Nederland op bezoek is
ook geen problemen hebben met de vriendelijke Nederlanders.
Want beide landen hebben een lange scheepshistorie.

Maar als de werf van je schip niet meer bestaat
en het land dat je bezoekt niet watersport minnend is
dan wordt het uitdagender.

Veel stalen schepen die hier in Friesland gemaakt zijn
hebben onderdelen van Cuno/Exalto, CombiNoord.
Via een werf waar je een rekening hebt,
of een winkel waar je bekend bent kun je deze op laten sturen.

Je vroeg welke reserveonderdelen:
Genoeg V-snaren van de juiste maten,
Hoeveelheid brandstoffilters, voor- en fijnfilters
Zekeringen met name de Amerikaanse merken,
Kitten met een kitpistool
Reserve Johnson of Jabsco pompen,
Owatrol, en roterende spullen voor roestbestrijding
Navigatielampjes en borgringen van de reling,
Rvs bouten en moeren, schroeven alle soorten en maten,
Schroefdraad snijset met afwijkende boortjes etc.
Van de motor heb ik alle filters, een reserve opvoerpomp, intern koelwaterpomp, buitenwaterpomp, V-snaren, anodes, pakkingen.
Gereedschappen
Electrische gereedschappen (als de generator het doet)

Deze zaken gaan toch wel erg hard in de loop van de jaren.
Het is soms lang lopen naar een winkel die dan toch niet de juiste V-snaren voor de generator heeft.
Het gaat dus om de zaken die je vaak vervangt vanwege het grote aantal draaiuren en intensief gebruik door de veel langere afstanden in het buitenland.

Wat ik niet aan boord heb:
Onderdelen van de aandrijflijn op het schip
Geen startmotor of dynamo, turbo.
Ik heb een motor die ook in de Fendt, Deutz-Fahr, Claes landbouw trektoren en combines staat,
dus ik kan bij een landbouw bedrijf terecht,
maar ook een grote dealer van een vrachtwagen merk kan je helpen.

Als jouw schip onderdelen heeft van Vetus, kun je ook gebruik maken van hun grote dealernetwerk,
als je het onderdelenboek van Vetus aan boord hebt.

Elk schip op een ankerplaats of een haventje in het buitenland heeft wel technische problemen.
Dat is normaal en je leert er mee leven.

Voor de start bij het olie peilen, een blik werpen
op de motor, onder de motor en op de aandrijflijn,
een oude gewoonte.

Schippers die langszij komen met de jol voor een onderdeel
of als je zelf naar een schip peddelt
en vraagt of iemand verstand heeft van het doormeten van een printplaat.
Eindigt vaak met een glaasje.

Belangrijkste is dat het schip drijft
en dat je voortgang kunt maken.
Bij idyllische eilanden kunt ankeren.
Op een verlaten strandje kan zitten.
En kan turen over een zonovergoten Oostzee.

Maar net zo lief afgemeerd aan de Grutte Griene
op de Snitser Mar,
genietend van een voorbij denderende eikenhouten boeier.
Neerstrijkende roepende ganzen in de avondzon.

Zittend op een emmer met een zachte rand
Waar was de reserve kit van de plee ook al weer.

Mvrg. Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 02 Jan 2022, 17:08, in totaal 3 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor heuvels » 02 Jan 2022, 17:04

Wat nemen jullie als spares mee?

Ik ga met vakantie en neem mee....

V-snaren,
Brandstoffilter
Slangenklemmen
Diverse slangen en slangetjes
Vloeistoffen en vetten
Lampjes
Zekeringen
Bonte verzameling bedrading en klemmetjes
Samengeraapt zooitje bouten en moeren.
Reparatie tapes en kitten.
Tyraps
O-ringen
En nog wat ongeregelde dingetjes wat ik in de loop der jaren heb overgehouden.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor broekie » 02 Jan 2022, 18:53

Het zal een groot verschil zijn of je klusser bent of niet.
Ik ken mensen die niets aan gereedschap of reserve onderdelen hebben. En andersom.
De eerste groep wordt altijd geholpen als ze in nood zijn door de klussers in de buurt.
Dus die zijn slim. ;)

Zelf heb ik meerdere olie- brandstoffilters, V-snaren, een complete buitenwaterpomp met as die ik zo op de motor kan monteren.
Daarbij wat zaken als een thermostaat, impellers diverse olie voor motor en stuurinrichting.
Gereedschapskist met wat boortjes, bouten, moeren klemmetjes enz.
Doppendoos, accuboor, startkabels. Vloeibare pakking.
Veel kleine zaken kan ik onderweg oplossen.

Ik neem voor specifieke klussen apart gereedschap en verf bouten, moeren schroeven enz. mee.
Ik wil geen tweede werkplaats op de boot, daar is te weinig ruimte voor over.
Je weet op den duur ook niet meer wat je wel en niet hebt aan boord. Dus ik houd het meeste thuis.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: tussenlager of druklager

Berichtdoor Nope » 02 Jan 2022, 21:04

Toen ik de vorige boot had ontdaan van materiaal en gereedschap voor de verkoop, lag ze 5cm hoger en liep ze 6 knoop harder.
Nu de essentiele zaken maar dubbel uitgevoerd.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten