Brandstoffilters en microns

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Brandstoffilters en microns

Berichtdoor Oeverloos » 20 Dec 2021, 22:32

Wat ik moeilijk te begrijpen vond,
is dat een brandstofpomp vervuild kon raken,
terwijl er toch behoorlijk goede filters werden gebruikt.

Hier is wat ik vond over brandstoffilters dat misschien voor een enkeling interessant is.

De fijnheid van filters wordt aangegeven in microns.

Om een voorstelling te krijgen van een micron:
- een haar is 80 micron,
- het menselijk oog kan tot 40 micron zien,
- een witte bloedcel is 25 micron,
- een rode bloedcel is 8 micron,
- een bacterie is 2 micron.

Als je een brandstoffilter koopt,
staat het aantal microns niet altijd op de verpakking.
Je hebt dan eigenlijk geen idee hoe fijn een brandstoffilter filtert.

Dat komt omdat eenzelfde filter goed is voor 5, 7,10 of 12 micron.

Neem bijvoorbeeld het veelgebruikte Delphi 7111-296 filter patroon voor het Lucas CAV HDF296 filterhuis.
Dat filtert met:
14 micron bij 99%. (Donaldson)
12 mcron bij 98%.
5-7 micron bij 85%.
Hier zie je dit filter als 5 micron filter.
https://www.technautic.nl/product/00303 ... stoffilter

Het percentage geeft de efficientie aan
dat staat niet op het filter vermeld.
Het Delphi filter kan zowel 14, 12 als 7 micron zijn, bij verschillende efficiënties.

De efficiëntie:
Dit is het percentage deeltjes dat het filter tegenhoudt bij een bepaalde hoeveelheid micron.
In het hierboven beschreven voorbeeld van het Delphi filter,
houdt dit filter 99% van alle deeltjes tegen groter dan 14 micron.

Een ander voorbeeld is hetzelfde Delphi filter maar dan van het merk MANN:
Type Mann P917x
Efficientie: Beta 2: bij 4 micron (is dus 50% efficient)
Efficientie: Beta 20: bij 9 micron (is 95% efficient)
Efficientie: Beta 75: bij 14 micron (is 98,7% efficient)

Hier wordt ook de Bèta Ratio gebruikt.

De Bèta Ratio wordt bepaald door het aantal deeltjes te tellen in een bepaalde hoeveelheid dieselolie
dat naar het filter toegaat,
en dat getal te delen door het aantal deeltjes na het filter.

1 laat 1 uit 1 deeltje door 0 efficent, = beta 1.
2 laat 1 uit 2 deeltjes door 50% efficient, = beta 2.
10 laat 1 uit 10 door 90%, = beta 10
20 laat 1 uit 20 door 95%, = beta 20
75 laat 1 uit 75 door 98,7%, = beta 75
100 laat 1 uit 100 deeltjes door 99%, = beta 100
200 laat 1 uit 200 deeltjes door 99,5%, = beta 200
1000 laat 1 uit 1000 deeltjes door 99,9%, = beta 1000

Hoe hoger de Bèta Ratio hoe beter het filtert.

Dat kan aangegeven worden op de verpakking.

Voorbeeld 1:
Brand: Wix Filters
Part Number: 9WIX33358
Principal Application: Case, Cummins, Deutz, Perkins, Volvo (10 Micron)
Beta Ratio: 2/20=3/20
Nominal Micron Rating: 10

Uitleg:
Beta Ratio: 2/20=3/20
beta 2 voor 3 micron = 50%
Beta 20 voor 20 micron= 95%
Dit filter wordt verkocht als 10 micron filter.

Voorbeeld 2:
Een CAT filter:
http://www.dieselfuelfilterkits.com/doc ... ilters.pdf
Cat gebruikt 4 micron filters met een Beta 75 rating.
Dat betekent dat van 75 deeltjes de filter er 1 doorlaat.
dus een 98% efficientie, bij 4 micron.
Zie blz. 10 en 13: https://caterpillar.scene7.com/is/conte ... /C10467200

Voorbeeld 3.
Racor filter:
Een 2 micron Racor filter heeft een efficiency van 98%. dus een Beta Ratio van 75.
Een 10 micron Racor filter heeft een efficiency van 95%.dus een Beta Ratio van 20.
Een 30 micron Racor filter heeft een efficiency van 90% dus een Beta ratio van 10.
Bron: https://www.parker.com/literature/Racor ... Rating.pdf

Wat je ook op de verpakking kunt zien staan:

Beta 4=200 (of B4=200)
betekent 4 micron en 99,5% efficient.

2/20=10/75.
2/20 betekent 2 and 20 microns
10/75 is Beta ratio
efficientie 90% en 98.6667%.
Dus bij deeltjes van 2 micron is het filter 90% efficient, want Beta 10.
Bij deeltjes van 20 micron is het filter 98,67% efficient, want Beta 75,

20/75=6/10.
Betekent:
6 micron bij 95% (beta 20) en 10 micron bij 98,7% (beta 75).

Zie meer over microns en beta ratio van een filter.
https://www.fram.com/media/1070/fluidfilterrating.pdf

Terug naar het begin.

Dit schip gebruikte als voorfilter een Racor S3209T 10 micron spin-on filter
met een efficientie van 95% en een Bèta Ratio van 20.
Laat dus 5% deeltjes door van 10 micron of kleiner.

Als fijnfilter op de motor 2 x Delphi 7111-296 HDF.
Dat is 85% efficient bij 5-7 micron.
Laat dus 15% deeltjes door van 5-7 micron en kleiner.

Dit schip (6 liter, 135 pk, CAV injectiepomp) bleek een door vergomming van oude biodiesel verontreinigde tank te hebben.
De filters hielden wel veel, maar niet alles tegen.
De CAV injectiepomp raakte vervuild, versleet voortijdig en moest gereviseerd worden.

De tank is gereinigd,
een nieuw dubbel omschakelbaar Racor 900 turbine series type 75900MAXM voorfilter met vacuummeter aangesloten,
met 2 micron filterpatronen met een efficientie van 98% en een Bèta Ratio van 75,
die laat 2% van de deeltjes van 2-4 micron of kleiner door,
deze patronen zijn simpel te vervangen, eventueel tijdens het varen.
De 2 x Delphi 7111-296 blijft op de motor gehandhaafd (die zijn niet eenvoudig te vervangen).

Op een ander schip heb ik 25 jaar ervaring met Racor Turbine 1000FG filters met 2 micron patronen.
Dat beviel goed, vandaar dat er op dit schip nu ook een 2 micron filter zit.

Een 2 micron filter heeft wel een nadeel.
Je moet het op tijd vervangen.
Dat kun je aflezen op de vacuummeter
maar je kunt ook preventief vervangen na een aantal draaiuren afhankelijk van de vervuiling van de brandstof.
Je trekt de patroon uit het filter en als het je niet aanstaat vervang je deze.

Ik denk dat je bij voorkeur de door de fabrikant voorgeschreven fijnfilters op de motor kunt gebruiken.
Als voorfilter kun je met name kiezen voor fijnere en professionelere filters,
vooral door eventuele problemen van veroudering door oxidatie van bio-aandelen in de huidige dieselolie
die ontstaan doordat de dieselolie te lang in de tank verblijft.

Lang verhaal kort,
er gaat niets boven een schone tank.
Maar een super voorfilter houdt te allen tijde de injectiepomp schoon.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Brandstoffilters en microns

Berichtdoor Yep » 20 Dec 2021, 23:48

Weer een topartikeltje!
Hulde!!
Ik ga rap op zoek naar de Bèta waarden van mijn filters.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Brandstoffilters en microns

Berichtdoor Oeverloos » 21 Dec 2021, 19:29

Met plezier, Yep!

Wat de fijnfilter op de motor betreft:
Je vindt bij de grote filterfabrikanten zelden een micron getal op de verpakking staan, geen idee waarom.
En haast geen enkele fabrikant vermeldt de efficientie of de bèta rating.

Alleen de professionele vóór-filterfabrikanten Parker Racor en Separ vermelden microns,
maar de efficiëntie en bèta rating moet je evengoed met een kaarsje zoeken.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Brandstoffilters en microns

Berichtdoor Yep » 21 Dec 2021, 19:34

Klopt, hier dezelfde ervaring.
Pas na oeverloos ;-) zoeken vind je wat, meestal de micron waarde maar bijna nooit een bèta rating.
Toch ga ik nog op zoek naar filters met mooie waarden voor de JD.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Brandstoffilters en microns

Berichtdoor Yep » 21 Dec 2021, 21:47

Oeverloos heeft me best een beetje wakker geschud m.b.t. micron en efficiency.
Tenslotte is er in mijn brandstofpomp een klein beetje vervuiling aangetroffen.
En dat kleine beetje mag wat mij betreft ook verdwijnen.

Momenteel heb ik een fijnfilter van 4 micron bij 99%.
Ik ga dan ook op zoek naar omstreeks 4 micron bij 99,9%.
Maar dat lukt waarschijnlijk niet in de huidige cartridge uitvoering.
Dus vermoedelijk omzetten naar een spin-on filtersysteem.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Brandstoffilters en microns

Berichtdoor Oeverloos » 21 Dec 2021, 22:25

Een fijnfilter van 4 micron met een 99% efficiëntie (Donaldson?) is echt meer dan uitstekend.
Overtreft ook de eisen voor een commonrail inspuitsysteem van meer dan 2000 bar.
Veel beter zul je, denk ik, niet vinden.

Je kunt verbetering ook zoeken in het voorfilter.

Ik meen begrepen te hebben dat jij drie filters had op de Deere.

Je kunt eventueel overwegen naar een royaal 10 micron voorfilter te kijken met een vacuummeter,
dan een royaal 2 micron met vacuummeter,
en dan jouw fijnfilter van 4 micron.
Dat werkt als achtervang.

Het idee hierachter is dat in Europa de reinheid/kwaliteit van de dieselolie veel beter is vergeleken met de US.
Een 30 micron filter kan, naar mijn ervaring met 2 micron filters, gemist worden.

Let bij de filters eens op de “clean pressure drop” waarde.
Je zult zien dat die meevalt,
zelfs bij 3 filters op een rij, is de interne weerstand te verwaarlozen
en een eitje voor de brandstofopvoerpomp.

Overigens zijn de meeste 2 micron filters eigenlijk 2-4 micron filters.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Brandstoffilters en microns

Berichtdoor Yep » 21 Dec 2021, 22:41

Ok, misschien iets te enthousiast :-)
Klopt, een Donaldson DOP551425 als fijnfilter, een 15 micron Donaldson als groffilter en een Racor op de tank.
Die Racor vind ik wel ok daar ze A. dubbel zijn en B. een doorzichtige onderzijde hebben ter check.
Ik filtreer derhalve van 30, via 15 naar 4 micron.

Klopt, de weerstand is erg beperkt.
Ik heb waterfilters van 1 micron (efficiency onbekend ;-) ) en de drukval is nauwelijks waarneembaar.

Als ik je goed begrijp, denk je dan aan een 10 micron met vacuummeter i.p.v. de huidige 15 micron voorfilter?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Brandstoffilters en microns

Berichtdoor Oeverloos » 21 Dec 2021, 23:16

- De dubbele Racor 30 micron S3209P spin-on filters bij de tank,
zou je kunnen vervangen voor 10 micron filters, type S3209T.

- De Donaldson voor een zo groot mogelijk 2 micron exemplaar van hetzelfde merk.
Donaldson is een 1e klas filter fabrikant.
Ze maken vooral spin-on filters en geven ook microns, % efficiëntie en bèta rating op.
Zij concurreren met name met Parker Racor op de Amerikaanse vrachtwagenmarkt.
Zie b.v. blz.8, dat grote 3 micron filter met bowl en dan in jouw maat.

https://www.donaldson.com/content/dam/d ... ts_Web.pdf

- Dan het huidige 4 micron Donaldson fijnfilter op de motor.

De Racor S3209T spin-on filters zijn, in mijn ogen, te duur om vaak te vervangen.
Op termijn kun je deze wellicht vervangen door een enkele of een dubbele Racor Turbine 900MA met 10 micron papieren patronen met vacuummeter.
De papieren patronen zijn goedkoper en het omwisselen eenvoudiger dan de spin-on.

Of een equivalent 10 micron filter van Separ.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Brandstoffilters en microns

Berichtdoor jkos » 22 Dec 2021, 09:38

Tijdens de zomer van 2020 werden we tijdens onze vakantie geconfronteerd met dichtgeslagen voorfilters (Racor) Gelukkig zit er op iedere motor een dubbele uitvoering dus het was een kwestie van kraan omdraaien en verder varen (wel tussentijds het andere element vervangen natuurlijk) maar zo hebben we toch onze vakantie af kunnen maken.
In de winter van 2020/2021 heb ik de tanks opengemaakt en schoongemaakt, de overgebleven brandstof c.a 300 liter heb ik even opgeslagen in een andere tank.
Vervolgens heb ik na het schoonmaken alle rubbers van de tankdoppen vernieuwd ook heb ik de slangen die op de ontvluchting zaten vernieuwd en met een keerlus naar boven opnieuw aangesloten, zo kan er absoluut geen water meer via de ontluchtingsklep in de tank komen.
Via een leiding heb ik op de aftap een Racorfilter (5 micron) met brandstofpompje (100ltr/uur) geplaatst, deze komt weer vanboven terug in de tank. Beide pompjes kan ik handmatig aan en uitzetten en het eerste wat ik doe als ik aan boord kom is de pompjes aanzetten.
Nadat ik beide schone tanks van 500 liter had gevuld met diesel uit de pomp langs de weg heb ik de pompjes een nacht over aangezet. De andere dag bleek dat er in de kom onder ieder filter ongeveer een halve kom water zat.
Afgelopen zomer heerlijk gevaren met schone filters zonder problemen, wel zie ik na het tanken dat er dan de eerste dag wat water in de bowl zit, maar dat is eenmalig.
Ik gebruik nu 30 Micron voorfilters (Racor) en een origineel Yanmar fijnfilter op de motor, het “Polishing” systeem is voorzien van 5 Micron (Racor)
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Brandstoffilters en microns

Berichtdoor Oeverloos » 22 Dec 2021, 15:44

Heel interessant om jouw ervaringen te lezen.
Die 2 grote Yanmar diesels zijn een geweldig bezit.
Goed werk.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten