motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

motor

Berichtdoor helenakruiser » 13 Dec 2021, 16:44

Hallo , een vraag wat mij al enige tijd bezig houd . Stel dat ik de Daf 575 wil vervangen voor een modernere en kleinere motor . De keuze is enorm maar wat is wijsheid in deze ? Heb nu alles op 24 volt en 230volt lopen wat zich aan boord bevind en dat wil graag zo houden . Wat zijn jullie ervaringen met het vervangen van de motor , waar moet ik allemaal rekening mee houden qua kosten ?
onze boot is 10 meter lang , knikspant en weegt ongeveer 8 ton
vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: motor

Berichtdoor Navigo » 13 Dec 2021, 17:45

HH,

Als het geheel goed functioneert, geen overlast geeft en betrouwbaar is?

Lekker laten zitten.


Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: motor

Berichtdoor Oeverloos » 13 Dec 2021, 20:05

Ik ben het eens met Navigo.

Jouw boot is 10 meter lang en weegt 8 ton.
De snelheid houdt met 7 knopen wel op.
Meer dan 50-60 pk heb je daarvoor niet nodig, denk ik.

De DAF is 6 cil. 5,75 liter 105 pk bij 2500 rpm met een Bosch of CAV injectiepomp met 170 bar en weegt 650 kg met k.k.

Ter vergelijking:
De Yanmar 4JH57 is 4 cil. 2,2 liter 57 pk bij 3000 rpm met een Bosch common rail inspuitsysteem met 1600 bar en weegt 270 kg met k.k.

Dan is daar nog het grootte van het schroefraam, de schroef en de schroefas dat bij de nieuwe motor moet passen.

De Helenakruiser is wellicht zo’n 40 jaar oud.
Het schip heeft een bepaalde waarde.
Als je er een nieuwe motor inzet zal de courantheid stijgen
maar de waarde niet zozeer.

Misschien vaar je al een aantal jaar met de Helenakruiser.
Meestal wordt een schip elk jaar wat korter.
En valt het te overwegen om
eens naar een grotere boot te kijken.

Wil je geen grotere boot dan kun je het beste DAF fan worden.
Kijk, die DAF is onnodig groot en zwaar voor 10 meter.
Maar dat wil niet zeggen dat de combinatie niet goed is.
Dit is een professionele motor, goed voor 15.000 tot 25.000 draaiuren.

Maar eigenlijk is deze DAF niet versleten, maar verouderd.
Daarom worden ze vaak vervangen door een modernere motor.
Meestal door een motor met een Pleziervaart rating.
Met meer toeren en schonere uitlaatgassen.

Ik houd zelf van professionele, laagtoerige motoren met een zo groot mogelijke cilinder inhoud.
De eenvoud, robuustheid en zuinigheid van een DAF 575 vind ik aantrekkelijk.
Ik zie de Helenakruiser zo de Eems opdraaien richting Dortmund en Berlijn.

Het is maar hoe je het beleeft.

Je kunt wellicht een groter schip uitzoeken.
Wil je dat niet, dan kun je ook gewoon door varen met de DAF.

Als de rook van de DAF een probleem is,
tank dan ( met jerrycans) BP Ultimate diesel en voeg enzyme treatment van Starbrite toe.

Maar ja, als je dan naar die slanke Yanmar kijkt, die is ook heel aantrekkelijk.

Ook al is er niks mis met tante DAF.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: motor

Berichtdoor kajoe » 14 Dec 2021, 10:27

ik heb vrijwel nooit een niet blauw rokende daf gezien als hij stationair draait .
ik heb gevaren met de 4/5/6 en 11 serie allemaal het zelfde eenmaal op toeren belast was het over .
een maal wist een dieselbedrijf waar het aan lag de verstuivers van een 615m er heen gebracht wand zij zouden het oplossen goed na de verstuivers geplaatst te hebben en de motor weer draaiend had hee vrijwel geen blauwe rook meer .
maar toen ...... we hadden de eerste uren met rond 1000/1100 toeren gedraaid ,en gingen de rijn op naar Arnhem dus volaan op 2100/2400 toeren mis dus vrij kort daarna rokend als een ketter mooi zwart terug naar rond 1900 toeren was het over .
later bleek dat ze de druk wat hoger hadden gezet dus bij arnhem met de verstuivers naar de daf centrum deze hebben het weer hersteld en ja hoor weer lichte blauwe rook en bij volaan geen zwart meer maar heerlijk niets .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: motor

Berichtdoor quichot » 14 Dec 2021, 10:48

Laat het woordje DAF vallen en de rest van het draadje gaat over walmen. Maar dat was de vraag niet.
Er zitten twee kanten aan: enerzijds is de 575 voor een 8 tons jacht overdreven zwaar, dus gedoemd tot onderpresteren, en anderzijds luidt de wijsheid, if it isn't broken, don't fix it.
Met boordvoltages heeft het niks te maken lijkt me.

Mijn overweging om de 575 (die zelfs voor de Jonge Willem nog aan de zware kant is) uiteindelijk niét te vervangen is, behalve if it isn't broken, don't fix it, de onzekerheid over toekomstige EU-regelgeving inzake uitstoot dieselmotoren.
Anders gezegd, nu een vermogen steken in een nieuwe motor die mogelijkerwijs straks evenmin aan de normen voldoet, is mij te riskant. En daarbij moeten we nog maar afwachten of er na 2035 nog wel diesel beschikbaar is voor recreanten.
Mijn advies: lekker doorkachelen met de door- en door betrouwbare 575.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: motor

Berichtdoor kajoe » 14 Dec 2021, 16:09

ach ja maar een ander dafje zie het binnenvaart forum is natuurlijk wel een pracht volgens de nieuwste normen maar je of het betaalbaar is betwijfel ik .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: motor

Berichtdoor Kwokko » 14 Dec 2021, 17:59

kajoe schreef:ach ja maar een ander dafje zie het binnenvaart forum is natuurlijk wel een pracht volgens de nieuwste normen maar je of het betaalbaar is betwijfel ik .

Je bedoeld waarschijnlijk die van de Jeanette.
En die DAF is totaal onvergelijkbaar met de oude serie die men vroeger in boten plaatste.
Zelfs die nu nog voorin binnenvaartschepen staan voor de aandrijving van de kopschroef ,kun je niet vergelijken met de huidige PX en MX motoren van Daf-Paccar.
Totaal andere motoren.
De lichtste DAF motor is een PX4 van 3,8 liter inhoud met 165 pk.
Welke jacht eigenaar zit daar op te wachten?
Ik denk zeer weinigen.
Kwokko
 

Re: motor

Berichtdoor bas » 14 Dec 2021, 19:02

De lichtste DAF motor is een PX4 van 3,8 liter inhoud met 165 pk.
Welke jacht eigenaar zit daar op te wachten?
Ik denk zeer weinigen.

Pk is maar een getalletje in de folder. De meeste gemariniseerde motoren komen qua pk's nietin de buurt van de wegvariant. En als ik kijk wat voor motoren er nu in de handel zijn dan denk ik best dat de vraag er is voor een 3,8 liter blok. Punt is alleen met dit soort motoren dat er dan voor een kleine markt nieuwe software geschreven moet gaan worden waardoor het niet meer te betalen wordt. Dan is een "ouderwetse" mitsubishi van 7,5 liter die hetzelfde vermogen leverd al snel goedkoper. Dan maar wat zwaarder en een wat hoger verbruik.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: motor

Berichtdoor Amersfow » 15 Dec 2021, 09:29

Ben blij met mijn 42pk nieuwe Vetus voor mijn 11 ton kotter, haalt ~12 km/uur.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: motor

Berichtdoor kajoe » 15 Dec 2021, 16:11

ach ja al die bergen pk,s in jachten heb je niet veel aan meestal zit je op kanaaltjes of meren en dan mag je maar tussen de 6 en max 12 km .
dus bij mij van 90 naar 60 met zelfs 1/anderhalve kilometer harder en een berg gasolie verbruik minde ben ik best blij .
een van de schepen waar ik op voer verstookt 54 ton gasolie op een reis van Amsterdam naar Straatsburg en terug en dan draaiden we nog zeer weinig volaan .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten