door Oeverloos » 13 Dec 2021, 20:05
Ik ben het eens met Navigo.
Jouw boot is 10 meter lang en weegt 8 ton.
De snelheid houdt met 7 knopen wel op.
Meer dan 50-60 pk heb je daarvoor niet nodig, denk ik.
De DAF is 6 cil. 5,75 liter 105 pk bij 2500 rpm met een Bosch of CAV injectiepomp met 170 bar en weegt 650 kg met k.k.
Ter vergelijking:
De Yanmar 4JH57 is 4 cil. 2,2 liter 57 pk bij 3000 rpm met een Bosch common rail inspuitsysteem met 1600 bar en weegt 270 kg met k.k.
Dan is daar nog het grootte van het schroefraam, de schroef en de schroefas dat bij de nieuwe motor moet passen.
De Helenakruiser is wellicht zo’n 40 jaar oud.
Het schip heeft een bepaalde waarde.
Als je er een nieuwe motor inzet zal de courantheid stijgen
maar de waarde niet zozeer.
Misschien vaar je al een aantal jaar met de Helenakruiser.
Meestal wordt een schip elk jaar wat korter.
En valt het te overwegen om
eens naar een grotere boot te kijken.
Wil je geen grotere boot dan kun je het beste DAF fan worden.
Kijk, die DAF is onnodig groot en zwaar voor 10 meter.
Maar dat wil niet zeggen dat de combinatie niet goed is.
Dit is een professionele motor, goed voor 15.000 tot 25.000 draaiuren.
Maar eigenlijk is deze DAF niet versleten, maar verouderd.
Daarom worden ze vaak vervangen door een modernere motor.
Meestal door een motor met een Pleziervaart rating.
Met meer toeren en schonere uitlaatgassen.
Ik houd zelf van professionele, laagtoerige motoren met een zo groot mogelijke cilinder inhoud.
De eenvoud, robuustheid en zuinigheid van een DAF 575 vind ik aantrekkelijk.
Ik zie de Helenakruiser zo de Eems opdraaien richting Dortmund en Berlijn.
Het is maar hoe je het beleeft.
Je kunt wellicht een groter schip uitzoeken.
Wil je dat niet, dan kun je ook gewoon door varen met de DAF.
Als de rook van de DAF een probleem is,
tank dan ( met jerrycans) BP Ultimate diesel en voeg enzyme treatment van Starbrite toe.
Maar ja, als je dan naar die slanke Yanmar kijkt, die is ook heel aantrekkelijk.
Ook al is er niks mis met tante DAF.
Mvrg. Oeverloos