Wat voor type buiten gland schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor Adventure » 02 Nov 2021, 21:25

De boot staat inmiddels weer in de winterstalling voor aanpak diverse klussen.

1 daarvan is de lekkade van vermoedelijk de schroefas.

Het is een watergesmeerde as met een (volvo) seal, daar lekt het in ieder geval niet en ik heb sterk het vermoeden dat het lekt waar de as de kiel binnen komt.

Er zit een buiten gland op maar weet niet of die met een vetkoord werkt.

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt iets van een stelschroef boven op, maar het lijkt me vreemd dat een watergesmeerde as een buiten gland gebruikt met vetkoord.

Immers zitten er van die soort inlaatjes waar het water door naar binnen gaat.

In de kiel kijken terwijl je vaart is not done helaas, als de boot stil ligt lekt het wel iets en het lijkt toch echt bij de schroefasbuis vandaan te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook van bovenaf kom ik er niet bij dan zou de complete vloer gesloopt moeten worden en door staal een opening worden gemaakt.

Mede haven gebruikers krijg je verschillende adviezen, van laat de watersmering vervallen en maak er een vetgesmeerde as van, een ander nee juist en watergesmeerde as is veel makkelijker dan een vetgesmeerde as.

Ik wil proberen om van de lekkage af te komen zodat de kiel droog blijft.

Alleen hoop ik op het goede spoor gezet te worden.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor Kwokko » 02 Nov 2021, 22:09

Adventure schreef:
1 daarvan is de lekkade van vermoedelijk de schroefas.

Het is een watergesmeerde as met een (volvo) seal, daar lekt het in ieder geval niet en ik heb sterk het vermoeden dat het lekt waar de as de kiel binnen komt.

Er zit een buiten gland op maar weet niet of die met een vetkoord werkt.

Het lijkt iets van een stelschroef boven op, maar het lijkt me vreemd dat een watergesmeerde as een buiten gland gebruikt met vetkoord.

Immers zitten er van die soort inlaatjes waar het water door naar binnen gaat.



Ook van bovenaf kom ik er niet bij dan zou de complete vloer gesloopt moeten worden en door staal een opening worden gemaakt.

Ik vraag me af ,of je niet ergens anders een lekkage hebt.
Want je schrijft dat je een Volvo seal hebt ,en het daar niet lekt.
Normaal heeft de as een open verbinding ,want het koelwater moet naar buiten toe kunnen.
Je seal dicht het dus aan de voorkant af.

Normaliter zit er buiten geen vetkoord of afdichting,zelfs bij een vetgesmeerde as niet.
En de constructie die er bij jou zit ken ik niet.

Het niet willen openbreken van de vloer ,heeft als resultaat ,dat je nooit en te nimmer kunt constateren of er elders een lekkage zit.

En nogmaals ,als de as aan de binnenkant dicht(Volvo seal) is ,en niet lekt , zit daar de lekkage niet.

Waarom zit er zo'n vreemde stukje U profiel achterop tegen de kiel geplakt?
Moet die soms een gescheurde kiel bij elkaar houden?
Of zit daar je schroefas koker aan vast gelast.
Zo ja ,en is dat dan goed rondom dichtgelast?
Kwokko
 

Re: Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor Adventure » 02 Nov 2021, 22:34

Er is een verschil tussen niet willen of niet kunnen zonder een deel af te moeten breken zonder schade is wat anders.

Ik zou wel open willen maken maar dat de vloer boven de kiel dicht is , is denk ik niet voor niets, en als ik de houten vloer weg zou kunnen zagen moet ik nog door het staal heen, en omdat te doen zonder dat er iets met het interieur gebeurt lijkt me erg klein.

Ik zou het zo ook niet gemaakt hebben bij een onderdeel wat altijd kan gaan lekken. Maar heb er helaas mee te maken, dus moet het proberen op te lossen.

Alle lekkages die uitkwamen in de kiel zijn verholpen zoals een lekkend overdrukventiel boiler, water via de roerkoning, en daardoor komt er al minder water in de kiel gelukkig.

Maar tijdens het varen komt er teveel binnen zo’n 1,5 tot 2 liter per uurtje varen.

Ik heb een tijdje een bak onder die volvo seal gehad en daar kwam geen druppel in.

Wat die u profiel daar doet is niet te achterhalen, helaas.

Maar ervan uitgaande dat het met het varen meer water binnenkomt lijkt me dit van de schroefas vandaan te komen, en daarom probeer ik te begrijpen of dit van die gland vandaan kan komen.

Misschien zijn er mede forumleden die dit type gland herkennen.

Ik weet dat we als watersporters niet zonder water kunnen maar wil het proberen buiten de boot te houden.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor Solita74 » 02 Nov 2021, 22:57

Volgens mij is de pakking die tegen de hak zit lek haal dat buiten spul er af en kijk dat na succes!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor Wolf1 » 03 Nov 2021, 12:00

Adventure schreef:Ik zou wel open willen maken maar dat de vloer boven de kiel dicht is , is denk ik niet voor niets, en als ik de houten vloer weg zou kunnen zagen moet ik nog door het staal heen, en omdat te doen zonder dat er iets met het interieur gebeurt lijkt me erg klein.

Snap niks van je verhaal ! ! Foto van hoe het binnen achter de keerkoppeling uitziet, zou helpen.
Maar als je het probleem op wilt lossen zou ik maar beginnen met de schroefas te demonteren, dat zooitje aan de achter buitenkant er af te schroeven en te kijken of we dan nog een schroefaskoker hebben waar we iets mee kunnen.
Ben bang dat het de snijbrander wordt en een nieuwe (wat je wilt water of vet gemeerde) koker er weer in.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor JanSr » 03 Nov 2021, 12:39

Wat zien wij op de derde foto? Is dat de schroefas of een pijp waar verder naar voren een afdichting op zit?
Mocht het een schroefaskoker zijn, dan zie je dat het lekt tussen die koker en de steven.

En dan lijkt mij rigoureus ingrijpen de enige weg.

Zie ook hier:
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... 281#p28281
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor Kwokko » 03 Nov 2021, 13:04

Wolf1 schreef:
Ben bang dat het de snijbrander wordt en een nieuwe (wat je wilt water of vet gemeerde) koker er weer in.
Gr. Wolf1

Ik denk ook dat het daar op uitdraait.
Kwokko
 

Re: Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor jade » 03 Nov 2021, 20:32

Snijbrander?? Om dat aan de hand van deze foto’s nu al te veronderstellen vindt ik nogal vreemd.
Demonteer het galand lager en kijk wat je tegenkomt, het kan ook meevallen.
Het u profiel wat erop gelast? Is kan ook geplaatst zijn om extra dikte/body te krijgen voor de bevestiging bouten van het galand.
Demonteren en goed ontdoen van verf, zie je goed hoe het gemaakt is.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor Kwokko » 03 Nov 2021, 21:06

jade schreef:Het u profiel wat erop gelast? Is kan ook geplaatst zijn om extra dikte/body te krijgen voor de bevestiging bouten van het galand.

Als het dient om extra body of dikte te verkrijgen ,dan had het er van boven tot beneden om de kiel gezeten,en had dat kleine stukje nu niet aan de onderkant open gestaan.
Dit is geen body , dit is knoeiwerk.
Advies:
Schroef verwijderen , galan of wat het voorsteld ,eraf halen.
De lasnaden van de U-profiel wegslijpen ,en het U profiel verwijderen.
Daarna kun je constateren wat het probleem is ,eventueel later weer opbouwen met een langer stuk U profiel voor de gehele hoogte.
En dan heb je een body waar de schroefas koker steun aan heeft.
Nu is dat niet het geval.
En belangrijk , niet zelf beginnen te knutselen ,maar het op laten lossen door professionals.
Kwokko
 

Re: Wat voor type buiten gland schroefas

Berichtdoor JanSr » 05 Nov 2021, 11:05

Die laatste zin begrijp ik niet helemaal. Ik heb het grootste knoeiwerk gezien van "professionals".
Wat je zelf kan, zelf doen. En als je niks kan, handig vriendje zoeken.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten