Ratelend geluid koppeling?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Oeverloos » 25 Okt 2021, 21:10

De motorsteunen onder het vliegwielhuis hangen hier in de lucht.
De motor staat niet stabiel.
De motor hoort op elke hoek met vier moeren op de trillingsdempers vast te staan op de fundatie.
De motor moet kunnen bewegen op de soepelheid van de trillingsdempers.
De keerkoppeling en ook het vliegwielhuis worden hier oneigenlijk gebruikt.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 25 Okt 2021, 21:49

Oeverloos schreef:De motorsteunen onder het vliegwielhuis hangen hier in de lucht.
De motor staat niet stabiel.
De motor hoort op elke hoek met vier moeren op de trillingsdempers vast te staan op de fundatie.
De motor moet kunnen bewegen op de soepelheid van de trillingsdempers.
De keerkoppeling en ook het vliegwielhuis worden hier oneigenlijk gebruikt.

Mvrg. Oeverloos

De Indenor was origineel op deze manier gemonteerd, dus 2 motorsteunen aan de voorzijde op de motor gemonteerd en 2 motorsteunen aan de achterzijde op de keerkoppeling. Dit hebben wij op advies van de leverancier doorgekopieerd. Komend weekend gaan we wel de achterste trillingsdempers op de motor monteren omdat de steunen al een keer gelast zijn.

Waarom staat de motor niet stabiel? Volgens mij is elke DTN motor met Hurth keerkoppeling op deze manier geleverd.

De motor inclusief keerkoppeling staat op elke hoek vast op de trillingsdempers.

Wat wel een dingetje is dat de Vetus M4.45 motor (zelfde basismotor, gewicht en afmetingen) met zwaardere trillingsdempers geleverd wordt, de K-steun 75. Deze heeft de specificaties van max 75 kg / 55 shore. Die van mijn zijn max 50 kg / 50 shore. Ik heb ook de Vetus berekening uitgevoerd voor trillingsdempers en ik kom dan uit op 65 kg. Dus mijn trillingsdempers hebben dan niet de juiste specificatie, zijn te licht.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor ErikHa » 25 Okt 2021, 22:51

Voor wat het waard is van een leek;
Vorige boot kocht ik met een Nanni 50pk met dezelfde Hurth keerkoppeling met 650 uur op de teller. Gaf ook een pestklap met inschakelen en een ratel in vrij en lage toeren. Denk dat het ratelen van de demperplaat af kwam. Heb er in 15 jaar 3000 uur mee gevaren waarna de boot verkocht is. Denk dat het setje nog wel minimaal 15 jaar en 3000 uur verder kan.

Resonantie waar je het over hebt zal iets met de uitlijning te maken hebben. Ik denk dat je 3 zaken uit elkaar moet trekke; Ratelen, schakelklap en resonantie.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Rene » 25 Okt 2021, 23:35

Haal de keerkoppeling er maar eens achterweg, en controleer de demperplaat, omdat deze vingers heeft, heb je nu nog aandrijving, dit veroorzaakt het ratelen, Zodra een kunststof demperplaat begint met ratelen, is hij kapot. Helaas eigen ervaring. Neem anders eens contact op met Dintra in Putten, zij leveren dit soort demperplaten.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 26 Okt 2021, 06:08

Rene schreef:Haal de keerkoppeling er maar eens achterweg, en controleer de demperplaat, omdat deze vingers heeft, heb je nu nog aandrijving, dit veroorzaakt het ratelen, Zodra een kunststof demperplaat begint met ratelen, is hij kapot. Helaas eigen ervaring. Neem anders eens contact op met Dintra in Putten, zij leveren dit soort demperplaten.

René

Met de hermotorisering is er een nieuwe demperplaat ingekomen. Bij de eerste start begon deze direct te ratelen. Uiteraard contact opgenomen met de leverancier en die zei geen problemen te horen. Misschien verkeerde demperplaat?
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 26 Okt 2021, 07:41

ErikHa schreef:Voor wat het waard is van een leek;
Vorige boot kocht ik met een Nanni 50pk met dezelfde Hurth keerkoppeling met 650 uur op de teller. Gaf ook een pestklap met inschakelen en een ratel in vrij en lage toeren. Denk dat het ratelen van de demperplaat af kwam. Heb er in 15 jaar 3000 uur mee gevaren waarna de boot verkocht is. Denk dat het setje nog wel minimaal 15 jaar en 3000 uur verder kan.

Resonantie waar je het over hebt zal iets met de uitlijning te maken hebben. Ik denk dat je 3 zaken uit elkaar moet trekke; Ratelen, schakelklap en resonantie.

Gr.

Erik

Zou dit een producteigenschap van de Hurth zijn? Ik heb geen ratel in zijn vrij trouwens.
De ratel is echt wel hinderlijk bij zacht varen en wat ik gelezen heb zou dit zelfs schadelijk zijn.

Maar je hebt gelijk dat deze 3 zaken niet door hetzelfde veroorzaakt kunnen worden.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Wolf1 » 26 Okt 2021, 18:39

Afbeelding
Minimum lengte voor A= 20 X (de schroefas diameter -9) in mm
En haal de Crafstman er maar weer uit en las schuin aan beide binnenkant de fundatie dicht naar het vlak !
Snij op het hoogste punt van de nu ontstane koker een gat en vul beide kokers met beton.
Las het gat naderhand dicht zodat er geen zuurstof in eventuele ruimtes kan oxideren.
Hoe zwaarder de fundatie,(Massa) hoe minder resonantie !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor pascall » 26 Okt 2021, 18:54

Wolf, vraagje;
Onze fundatie bestast uit een gelaste doos van 10mm dik staal.
Volgens de ontwerper moest deze opgevuld worden met zilverzand.
Dit is tijdens de bouw vergeten, dus nooit uitgevoerd en achteraf niet haalbaar door een lassok.
Maar uit jou advies kan ik er dus gietmortel in gieten?
Was er altijd vanuit gegaan dat het vullen met zilverzand een bepaalde reden had plaats van een mortel.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Wolf1 » 26 Okt 2021, 19:10

Kan me niks schelen wat je er in gooit, het gaat om gewicht !
Zand werkt niet omdat het niet loopt, beton gaat beter maar wel heel veel kloppen !
Als het lange balken zijn lassen we er tijdelijk lucht trilmotoren op.
Gr, en succes Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 27 Okt 2021, 07:05

Wolf1 schreef:Afbeelding
Minimum lengte voor A= 20 X (de schroefas diameter -9) in mm
En haal de Crafstman er maar weer uit en las schuin aan beide binnenkant de fundatie dicht naar het vlak !
Snij op het hoogste punt van de nu ontstane koker een gat en vul beide kokers met beton.
Las het gat naderhand dicht zodat er geen zuurstof in eventuele ruimtes kan oxideren.
Hoe zwaarder de fundatie,(Massa) hoe minder resonantie !
Gr. Wolf1

Wat bedoel je precies met "Minimum lengte voor A= 20 X (de schroefas diameter -9) in mm"?
Mijn schroefas is 35mm, dus A = 20 x 35 - 9mm = 691 mm. Heeft dit te maken met een stuwdruklager of iets dergelijks?
Maar mijn schroefas is op A, zonder te meten, korter als 691 mm.

Om de fundantie op een zo rigoreuze manier aan te pakken is geen optie, ik heb dit eerlijk gezegd ook nog nooit gezien in een boot.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten