Ratelend geluid koppeling?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor FKZ » 27 Okt 2021, 09:05

Met de formule geeft wolf de minimum lengte die nodig is om de motor vrij te laten bewegen. Je stop bus is ook een steun lager als deze afstand te klein is kan je problemen krijgen. De mechanische hurth koppelingen staan wel bekend als harde klappers. Waarschijnlijk hoor je dat nu meer doordat de motor stiller is. Wil je stiller dan een hydraulische koppeling neemt wel meer ruimte maar die heb jij zo te zien wel.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Blacktoppie » 27 Okt 2021, 09:34

whalertje40 schreef:Wat bedoel je precies met "Minimum lengte voor A= 20 X (de schroefas diameter -9) in mm"?
Mijn schroefas is 35mm, dus A = 20 x 35 - 9mm = 691 mm. Heeft dit te maken met een stuwdruklager of iets dergelijks?
Maar mijn schroefas is op A, zonder te meten, korter als 691 mm.


volgens mij reken je fout.
dit is de juiste berekening
A= 20x(schroefasdiameter-9)
A= 20x(35-9)
A= 20x(26)
A= 20x26
A= 520
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 27 Okt 2021, 16:04

Blacktoppie schreef:Wat bedoel je precies met "Minimum lengte voor A= 20 X (de schroefas diameter -9) in mm"?
Mijn schroefas is 35mm, dus A = 20 x 35 - 9mm = 691 mm. Heeft dit te maken met een stuwdruklager of iets dergelijks?
Maar mijn schroefas is op A, zonder te meten, korter als 691 mm.

volgens mij reken je fout.
dit is de juiste berekening
A= 20x(schroefasdiameter-9)
A= 20x(35-9)
A= 20x(26)
A= 20x26
A= 520

Bedankt voor de verbetering, ik kon deze formule niet.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Wolf1 » 27 Okt 2021, 20:45

whalertje40 schreef:Wat bedoel je precies met "Minimum lengte voor A= 20 X (de schroefas diameter -9) in mm"?
Mijn schroefas is 35mm, dus A = 20 x 35 - 9mm = 691 mm. Heeft dit te maken met een stuwdruklager of iets dergelijks?
Maar mijn schroefas is op A, zonder te meten, korter als 691 mm.

Om de fundatie op een zo rigoureuze manier aan te pakken is geen optie, ik heb dit eerlijk gezegd ook nog nooit gezien in een boot.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Neem aan, dat je het formuletje reeds snapt, en wat jij nog nergens gezien hebt, zal best nog heel veel zijn !
Als je tegen een beetje werk opziet, moet je het laten, maar zeur dan ook niet over een herrie makend bootje !
Die te korte schroefas kan verholpen worden met een tweede "Centafex 10cm voor de galant, kan de Crafstman in ieder geval bewegen !
Als een keer wilt luisteren naar wat een fundatie in een schip doet, mag je langs komen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Okt 2021, 12:07

whalertje40 schreef:Wat wel een dingetje is dat de Vetus M4.45 motor (zelfde basismotor, gewicht en afmetingen) met zwaardere trillingsdempers geleverd wordt, de K-steun 75. Deze heeft de specificaties van max 75 kg / 55 shore. Die van mijn zijn max 50 kg / 50 shore. Ik heb ook de Vetus berekening uitgevoerd voor trillingsdempers en ik kom dan uit op 65 kg. Dus mijn trillingsdempers hebben dan niet de juiste specificatie, zijn te licht.


Misschien interessant voor de keuze van de trillingsdempers.
https://www.combinoord.nl/files/tiavs-c ... unting.pdf

Ik heb goede ervaringen met zachtere trillingsdempers en zou de zachtste trillingsdemper voor de motor overwegen.
De dempers aan de voorkant van de motor, dus waar de V-snaar zit kan zachter zijn dan de achterste, waar het gewicht van de keerkoppeling bij het gewicht van de motor moet worden opgeteld.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor heuvels » 28 Okt 2021, 12:42

Mmmmm hoe korter de schroefas hoe harder de dempers moeten zijn volgens mij. Als mijn gevoel voor logica klopt tenminste....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Solita74 » 28 Okt 2021, 22:20

Je moet ook kijken waar je de trilling dempers op wast zet ,je FUNDERING
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 30 Okt 2021, 18:54

Wolf1 schreef:Wat bedoel je precies met "Minimum lengte voor A= 20 X (de schroefas diameter -9) in mm"?
Mijn schroefas is 35mm, dus A = 20 x 35 - 9mm = 691 mm. Heeft dit te maken met een stuwdruklager of iets dergelijks?
Maar mijn schroefas is op A, zonder te meten, korter als 691 mm.

Om de fundatie op een zo rigoureuze manier aan te pakken is geen optie, ik heb dit eerlijk gezegd ook nog nooit gezien in een boot.
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Neem aan, dat je het formuletje reeds snapt, en wat jij nog nergens gezien hebt, zal best nog heel veel zijn !
Als je tegen een beetje werk opziet, moet je het laten, maar zeur dan ook niet over een herrie makend bootje !
Die te korte schroefas kan verholpen worden met een tweede "Centafex 10cm voor de galant, kan de Crafstman in ieder geval bewegen !
Als een keer wilt luisteren naar wat een fundatie in een schip doet, mag je langs komen.
Gr. Wolf1


We kijken niet tegen een beetje werk op, maar dit is een behoorlijke ingreep.
En zo veel herrie maakt die ook weer niet, maar het geratel is wel vervelend bij stationair in zijn werk.
De achtersteunen zijn verplaatst naar het vliegwielhuis en in combinatie met de centaflex is er wel wat gewonnen.

We denken toch aan een nieuwe keerkoppeling, moet dan de Twindisc / Technodrive TMC260 worden.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor JanSr » 31 Okt 2021, 14:49

Je kan die huurt ook openschroeven. Dikwijls ligt één van de drie veertjes onderin waarmee de schakelschijven tegen elkaar gehouden worden.
Als dat zo is, geeft dat die harde klap bij het schakelen en het kan ook het rammelen verklaren. Drinkwaard heeft daar revisie setjes voor.
Zo'n Hurth zit vrij simpel in elkaar.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 31 Okt 2021, 15:30

JanSr schreef:Je kan die huurt ook openschroeven. Dikwijls ligt één van de drie veertjes onderin waarmee de schakelschijven tegen elkaar gehouden worden.
Als dat zo is, geeft dat die harde klap bij het schakelen en het kan ook het rammelen verklaren. Drinkwaard heeft daar revisie setjes voor.
Zo'n Hurth zit vrij simpel in elkaar.

Ik ben zelf vrij technisch, dus dat valt wel te doen?
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten