Wintervoorbereidingen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Wintervoorbereidingen

Berichtdoor S Nauta » 07 Okt 2021, 15:34

Goedemiddag,

hopelijk blijft de vorst nog lang weg, maar mocht het zover zijn zal ik moeten zorgen dat voor die tijd de boot daarvoor geschikt is.
De boot met inboard diesel, gekoeld met buitenwater via een warmtewisselaar, blijft in de winter in het water. Hoe ik de motor en koelwater afsluiter winterklaar maak is mij bekend, ik vul beide met antivries.
Nu zit er op de boot ook een water toevoer en afvoer voor het toilet. In verband met grote verbouwing nog niet aangesloten, beide wel voorzien van een pijpje dat tot boven de waterlijn loopt. (ivm mogelijk lekken, zelfs al is de kans bij nieuwe afsluiters klein) Deze afsluiters staan al dicht sinds de boot afgelopen winter op de kant stond en in mijn beleving kan er dan ook geen water in de kogel staan. Mijn idee is dan ook dat ik het beste helemaal niets kan doen aangezien er geen water in zou moeten zitten. Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben? Hoor graag jullie visie hierop en of dit oke/veilig is.
Gebruikers-avatar
S Nauta
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 29 Dec 2020, 18:06
ligplaats: Drachten
info: Stalen motorkruiser 1050, 20ft kajuitzeilboot met hefkiel

Re: Wintervoorbereidingen

Berichtdoor heuvels » 07 Okt 2021, 18:56

Beetje antivries ingooien kan geen kwaad, borrelt denkelijk wel vol.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Wintervoorbereidingen

Berichtdoor varg » 08 Okt 2021, 11:49

Ik blaas met een oude stofzuiger de doorvoeren door. Dat werkt goed....je hoort het flink borrelen onder water, je draait dan langzaam de kraan dicht. Zowel de leiding als de 'kamer' van de kraan zijn dan gevuld met lucht. Na het seizoen draai je de kraan open en hoor je het water terugstromen. De lucht blijft dus keurig opgesloten. Het vullen met lucht vervuilt niets en is snel geregeld. Ik heb op mijn toilet (Lavac) een t-aansluiting gemaakt waardoor ik het hele systeem makkelijk kan 'beluchten'. Mocht je toch met antivries aan de gang gaan, gebruik dan een niet-giftige variant. Beter voor jezelf en het milieu. Deze bijvoorbeeld (geen aandelen): https://www.nauticgear.nl/bootonderhoud ... vries.html.
O ja...de stofzuiger: een oude Nilfisk, voordelen...hij kan blazen (aansluiting bovenop), zuigen (zwarte hond aan boord) en hij heeft 2 standen, vol en 600 Watt. Die laatste stand zorgt dat je de wal-aansluiting in de haven niet hoeft te resetten. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Wintervoorbereidingen

Berichtdoor S Nauta » 09 Okt 2021, 10:14

varg schreef:Ik blaas met een oude stofzuiger de doorvoeren door. Dat werkt goed....je hoort het flink borrelen onder water, je draait dan langzaam de kraan dicht. Zowel de leiding als de 'kamer' van de kraan zijn dan gevuld met lucht. Na het seizoen draai je de kraan open en hoor je het water terugstromen. De lucht blijft dus keurig opgesloten. Het vullen met lucht vervuilt niets en is snel geregeld. Ik heb op mijn toilet (Lavac) een t-aansluiting gemaakt waardoor ik het hele systeem makkelijk kan 'beluchten'. Mocht je toch met antivries aan de gang gaan, gebruik dan een niet-giftige variant. Beter voor jezelf en het milieu. Deze bijvoorbeeld (geen aandelen): https://www.nauticgear.nl/bootonderhoud ... vries.html.
O ja...de stofzuiger: een oude Nilfisk, voordelen...hij kan blazen (aansluiting bovenop), zuigen (zwarte hond aan boord) en hij heeft 2 standen, vol en 600 Watt. Die laatste stand zorgt dat je de wal-aansluiting in de haven niet hoeft te resetten. groet, Arnold


Dat doorblazen is zo'n gek idee nog niet! Water zet bij bevriezen zo'n 10% uit, dus de boel kurkdroog blazen hoeft helemaal niet. Zolang het merendeel eruit is, lijkt het me ruim aan de veilige kant.
Heb een stofzuiger tot mijn beschikking die dit kan en anders ook een compressor, dus dat komt goed. Beter dan vervuilende antivries. Aangezien ik toilet nog moet aansluiten op de afsluiter zal ik je voorbeeld volgen en er een t-aansluiting in maken. Mooi van die lucht en die t-aansluiting is, dat als ik toch de boot tussendoor zou willen gebruiken het zo weer opnieuw vorst-bestendig is gemaakt.

En de motor? Zou je die wel met antivries vullen? Die krijg ik denk ik niet leeg geblazen en een kapot gevroren warmtewisselaar of impellerpomp lijkt me nou niet de bedoeling. Daar dan maar die niet-giftige variant in.
Gebruikers-avatar
S Nauta
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 29 Dec 2020, 18:06
ligplaats: Drachten
info: Stalen motorkruiser 1050, 20ft kajuitzeilboot met hefkiel

Re: Wintervoorbereidingen

Berichtdoor kajoe » 09 Okt 2021, 11:53

eigenlijk mag ik het niet doen ,maar sinds 1975 blies ik waterleidingen schoon met propaan gas met volle druk waterkrantjes open en blazen maar gevaarlijk maar tja we hadden geen compressor .
nu doe ik het zelfde maar meestal met lucht op mijn bootje wc en dergelijke flink wat antivries .
wij hadden op het andere schip gewoon dikke standpijpen van de wc 5 duims met terugslag klep in de wc in de winter staken we een bos riet in de niet gebruikte wc,s als het bevroor en ging dooien en weer vriezen kon er niet veel gebeuren door dat rie dan ingedrukt word zo creëerde je dan wat ruimte voor het stuk vriezen .
en uiteraard lieten we alles na de buitenboord afsluiter van het koelwater leeg lopen en door blazen van wat niet gebruikt werd .
met de strengste winters hebben we nooit last gehad .
je weet maar nooit maar een 20/30 cm onder de waterlijn bevriest het niet meer .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wintervoorbereidingen

Berichtdoor varg » 09 Okt 2021, 19:29

S Nauta schreef:En de motor? Zou je die wel met antivries vullen? Die krijg ik denk ik niet leeg geblazen en een kapot gevroren warmtewisselaar of impellerpomp lijkt me nou niet de bedoeling. Daar dan maar die niet-giftige variant in.


Ik heb kielkoeling en een droge uitlaat. De kiel en de motor zijn dus geheel afgevuld met antivries. Ik vaar regelmatig ' s winters vandaar die keuze. Sinds een twee jaar ook een chinees dieselkacheltje dus laat de kou maar komen! groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten