De kip of het ei

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2021, 12:05

Ik heb nog een mineure uitdaging.
Op het schip zit achter de keerkoppeling een hydrauliekpomp.
Verderop ziin tank en kleppen geplaatst.
Hydrauliek drijft o.a. de boeg- en hekschroef aan.

Als ik een tijdje gevaren heb en dan een van de schroeven gebruik, dan neigt de motor tot afslaan (oliedrukalarm meldt zich al).
Een iets verhoogd toierental voorkomt dit.
Met een schroefje op de pomp kan ik de de/een druk instellen bij stationair (ca. 20 bar).
Dit blijkt echter niet een oplossing.

De eerste vraag dier bij mij opdoemt is: Zorgt de hydrauliekpomp voor een te grote belasting voor de inspuitpomp (roterende mechanische verdelerpomp) of is de inspuitpomp te gevoelig voor belasting?
Ofwel: Waar moet ik het eerst zoeken?
Alvast dank!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor RuudM » 03 Okt 2021, 12:14

Yep,

Load sensing pomp? Bij inschakelen zal, als de motor stationair draait altijd iets in toeren afnemen.
Wat is je normale stationaire toerental? En wat wordt deze als je de boeg en of hek schroef bij schakelt? Ik neem aan dat het wel proportioneel geregeld is. Wij hebben een soortgelijke configuratie maar dan met een perkins m135 motor.. toerental zakt wel iets maar niet de neiging tot afslaan.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2021, 12:18

Hoi Ruud,

Stationair toerental is correct, ca. 650 RPM.
Dit gegeven is de afgelopen jaren gelijk gebleken.

Als dat alarm afgaat, dan duiken we zeker richting 100 of 200 RPM.

Bij het begin van de vaart is alles ok.
Het treedt op na een tijdje gevaren te hebben of in stilstand de schroeven veel gebruikt te hebben.
Daarmee denk ik dat het niet helemaal temperatuur gerelateerd is.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor RuudM » 03 Okt 2021, 12:29

Yep,

Vreemde situatie, wat gebeurt er als je normaal vaart en je zet dan boeg en hekschroef bij wat doet dan het toerental, dit is iets wat je normaal nooit doet en ook nog iet geprobeerd zal hebben. Maar het lijkt er volgens mij op dat de regulateur van de motor in laag toerental niet goed bij regelt. Iets heel anders zit er geen verstopping in de zuigleiding waardoor er een vacuumgetrokken wordt? Doekje, filter verstopt als deze in de zuig zit.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2021, 13:32

Thanks Ruud,

Bij verhoogd toerental (stilliggend of tijdens de vaart) ervaar ik een klein kortstondig klein aanloopdipje en ervaar dit als normaal.
Het is puur en alleen bij stationair.

Ik ga er (terecht of onterecht) vanuit dat het aanzuigtraject van de dieselolie ok is.
De motor reageert in alle omstandigheden ok.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor RuudM » 03 Okt 2021, 13:59

Yep,

Ik bedoel eigenlijk de zuig van de hydrauliek. En heb je het idee dat de load sensing( ( ik ga er vanuit dat je pomp dat is) goed regelt niet dat deze dat direct volledig openstuurt?
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Amersfow » 03 Okt 2021, 14:05

Ik zag ergens dat zwaar gaande hydrauliek te maken kan hebben met te hoge druk in het systeem. Er moet iets van een drukventiel zitten dat de druk reguleert. Misschien zit die verstopt of gaat dit niet vlot genoeg.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor RuudM » 03 Okt 2021, 14:17

Yep en amersfow,

Lijkt inderdaad wat amersfow zegt je load sensing veer, ( volgens mij) lijkt het niet meer te kunnen sturen
Zodat direct vol hydrauliek vermogen wordt gevraagd? Maar ook dit zou de motor moeten kunnen handelen toch?
Bij mij zit deze veer bovenop de pomp ( danfoss) ik weet niet wat voor pomp jij hebt. En is er laatst nog gesleuteld aan het systeem. Misschien vuil in het systeem?

Dit vond ik nog op internet, wel interessant om de werking te begrijpen.
https://dc-nl.resource.bosch.com/media/ ... 2Final.pdf
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Navigo » 03 Okt 2021, 14:26

HH,

Valt de motor daadwerkelijk mechanisch terug naar 200 toeren?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: De kip of het ei

Berichtdoor Yep » 03 Okt 2021, 14:50

Navigo schreef:HH,

Valt de motor daadwerkelijk mechanisch terug naar 200 toeren?

Navigo


Nog sterker, als het echt mis is, dan slaat deze af.
Maar onbewust ga je er mettertijd wat gevoel bij krijgen (korte stoten schroef of toerental verhogen) opdat afslaan bijna niet meer voorkomt.
Laatst gewijzigd door Yep op 03 Okt 2021, 14:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten